Komunikaty PR

15 mld zł na rynku Telko B2B w Polsce i wpływ COVID-19 na rynek

2021-08-02  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

PMR szacuje wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce na blisko 15 mld zł. W 2020 r. rynek zanotował wzrost głównie dzięki większym przychodom operatorów komórkowych z interkonektu – efekt kryzysu COVID-19 i zwiększonego ruchu połączeń telefonicznych. Również na detalicznym rynku usług dla biznesu widać pozytywną dynamikę w ubiegłym roku – znaczenie ma nastawienie operatorów na budowanie wartości świadczonych usług oraz coraz mniejsza presja cenowa na rynku.

 

Największy wpływ hurtu komórkowego

Wartość (mld zł) i dynamika (%) rynku usług telekomunikacyjnych w segmencie biznesowym i operatorskim w Polsce, 2019-2021
  2019s 2020s 2021p
Wartość 14,23 14,72 13,62
Dynamika  -1,1% 3,5% -7,5%

Wyjaśnienie: CAGR w latach 2021-2026: -3,3%.
s - szacunek
p - prognoza
Źródło: PMR, 2021


Według szacunków PMR, w 2020 r. wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce zanotowała wzrost o przeszło 3%, osiągając poziom 14,7 mld zł. Pozytywnie na koniunkturę rynkową wpływa zarówno detaliczny segment usług dla biznesu, jak i segment hurtowy, przy czym w ubiegłym roku waga tego drugiego była większa. Z uwagi na kryzys COVID-19 wartość hurtu na polskim rynku telekomunikacyjnym zyskała na poziomie przychodów operatorów komórkowych, które odpowiadają za 80% całego rynku hurtowego. Trend pracy zdalnej i odchodzenie od biur oraz izolacja społeczna w związku z zaistniałą pandemią dynamicznie zwiększyły ruch połączeń na detalicznym rynku telefonii komórkowej. Konsekwentnie przełożyło się to na wyższe przychody operatorów z interkonektu (rozliczeń międzyoperatorskich).

 

Kluczowa jakość a nie cena usługi

Rynek usług telekomunikacyjnych w segmencie biznesowym w Polsce w ostatnich dwóch latach rośnie w niskich dynamikach, z tendencją do stagnacji. Rynek ogranicza przede wszystkim wysokie nasycenie usługami (usługami telefonii komórkowej, telefonii stacjonarnej, DLISP). Z drugiej strony trend nastawienia operatorów na wartość i jakość świadczonych usług, który zdominował rynek telekomunikacyjny na przestrzeni trzech ostatnich lat, powoduje, że koniunktura rynkowa jest w dalszym ciągu dodatnia. Szczególnie widać to w segmencie mobilnym (podwyżka cen usług telefonii komórkowej w latach 2018-2019) oraz ISP (popyt i sprzedaż łączy o wyższej parametryzacji – łącza światłowodowe, zmodernizowane łącza TVK – co wiąże się z wyższą stawką opłaty abonamentowej).

Cena usługi zaczyna odgrywać coraz mniejszą rolę również na rynku transmisji danych, który w ostatnich okresach podlegał mocnej ekspozycji na presję cenową. Polskie firmy w większym stopniu stawiają na jakość i terminowość świadczonych usług teletransmisyjnych, co pociąga za sobą wybór rzetelniejszego i tym samym droższego dostawcy usługi. Trend ten nabrał większego znaczenia w trakcie pandemii z uwagi na sytuację kryzysową. Ponadto przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z dodatkowych usług okołoteletransmisyjnych, zabezpieczających ich zasoby o krytycznym znaczeniu. Wspomniane czynniki budują wartość rynku transmisji danych.

 

Ujemne prognozy dla rynku: CAGR 2021-2026: -3,3%

W latach 2021-2026 PMR prognozuje ujemny CAGR (-3,3%) na rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce. W perspektywie sześciu kolejnych lat rynek znajdzie się w trendzie spadkowym, który wygeneruje sytuacja w segmencie hurtowym – obniżka głównie stawek MTR, ale również FTR, regulowana unijnym rozporządzeniem, począwszy od roku 2021. Z kolei detaliczny rynek biznesowy w prognozowanym okresie utrzyma lekką tendencję wzrostową – w dalszym ciągu pochodna nastawienia operatorów na budowanie wartości świadczonych usług, ale także coraz mniejsza wrażliwość klienta biznesowego na ceny usług.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Telekomunikacja Sony o technologiach chmurowych! Biuro prasowe
2024-03-28 | 10:30

Sony o technologiach chmurowych!

Cloudsourcing Storytelling to cykl podcastów przygotowany przez Sony. W każdym odcinku eksperci i twórcy rozmawiają o tym jak wykorzystać technologie chmurowe do szybszej i
Telekomunikacja Startuje pierwsza w Polsce Akademia 5G
2024-03-27 | 01:00

Startuje pierwsza w Polsce Akademia 5G

STARTUJE PIERWSZA W POLSCE AKADEMIA 5G Akademia 5G to pierwszy w Polsce kompleksowy cykl edukacyjny poświęcony automatyzacji przedsiębiorstw z wykorzystaniem technologii 5G. To
Telekomunikacja Program CSR Nexera Heroes z kolejnym rekordem
2024-03-14 | 09:00

Program CSR Nexera Heroes z kolejnym rekordem

220 milionów kroków wystarcza by trzykrotnie okrążyć ziemię. Właśnie taki dystans w 2023 roku przemierzyli pracownicy firmy Nexera, którzy od kilku lat, w ramach

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.