15 mld zł na rynku Telko B2B w Polsce i wpływ COVID-19 na rynek

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
PMR szacuje wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce na blisko 15 mld zł. W 2020 r. rynek zanotował wzrost głównie dzięki większym przychodom operatorów komórkowych z interkonektu – efekt kryzysu COVID-19 i zwiększonego ruchu połączeń telefonicznych. Również na detalicznym rynku usług dla biznesu widać pozytywną dynamikę w ubiegłym roku – znaczenie ma nastawienie operatorów na budowanie wartości świadczonych usług oraz coraz mniejsza presja cenowa na rynku.
Największy wpływ hurtu komórkowego
2019s | 2020s | 2021p | |
Wartość | 14,23 | 14,72 | 13,62 |
Dynamika | -1,1% | 3,5% | -7,5% |
Wyjaśnienie: CAGR w latach 2021-2026: -3,3%.
s - szacunek
p - prognoza
Źródło: PMR, 2021
Według szacunków PMR, w 2020 r. wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce zanotowała wzrost o przeszło 3%, osiągając poziom 14,7 mld zł. Pozytywnie na koniunkturę rynkową wpływa zarówno detaliczny segment usług dla biznesu, jak i segment hurtowy, przy czym w ubiegłym roku waga tego drugiego była większa. Z uwagi na kryzys COVID-19 wartość hurtu na polskim rynku telekomunikacyjnym zyskała na poziomie przychodów operatorów komórkowych, które odpowiadają za 80% całego rynku hurtowego. Trend pracy zdalnej i odchodzenie od biur oraz izolacja społeczna w związku z zaistniałą pandemią dynamicznie zwiększyły ruch połączeń na detalicznym rynku telefonii komórkowej. Konsekwentnie przełożyło się to na wyższe przychody operatorów z interkonektu (rozliczeń międzyoperatorskich).
Kluczowa jakość a nie cena usługi
Rynek usług telekomunikacyjnych w segmencie biznesowym w Polsce w ostatnich dwóch latach rośnie w niskich dynamikach, z tendencją do stagnacji. Rynek ogranicza przede wszystkim wysokie nasycenie usługami (usługami telefonii komórkowej, telefonii stacjonarnej, DLISP). Z drugiej strony trend nastawienia operatorów na wartość i jakość świadczonych usług, który zdominował rynek telekomunikacyjny na przestrzeni trzech ostatnich lat, powoduje, że koniunktura rynkowa jest w dalszym ciągu dodatnia. Szczególnie widać to w segmencie mobilnym (podwyżka cen usług telefonii komórkowej w latach 2018-2019) oraz ISP (popyt i sprzedaż łączy o wyższej parametryzacji – łącza światłowodowe, zmodernizowane łącza TVK – co wiąże się z wyższą stawką opłaty abonamentowej).
Cena usługi zaczyna odgrywać coraz mniejszą rolę również na rynku transmisji danych, który w ostatnich okresach podlegał mocnej ekspozycji na presję cenową. Polskie firmy w większym stopniu stawiają na jakość i terminowość świadczonych usług teletransmisyjnych, co pociąga za sobą wybór rzetelniejszego i tym samym droższego dostawcy usługi. Trend ten nabrał większego znaczenia w trakcie pandemii z uwagi na sytuację kryzysową. Ponadto przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z dodatkowych usług okołoteletransmisyjnych, zabezpieczających ich zasoby o krytycznym znaczeniu. Wspomniane czynniki budują wartość rynku transmisji danych.
Ujemne prognozy dla rynku: CAGR 2021-2026: -3,3%
W latach 2021-2026 PMR prognozuje ujemny CAGR (-3,3%) na rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce. W perspektywie sześciu kolejnych lat rynek znajdzie się w trendzie spadkowym, który wygeneruje sytuacja w segmencie hurtowym – obniżka głównie stawek MTR, ale również FTR, regulowana unijnym rozporządzeniem, począwszy od roku 2021. Z kolei detaliczny rynek biznesowy w prognozowanym okresie utrzyma lekką tendencję wzrostową – w dalszym ciągu pochodna nastawienia operatorów na budowanie wartości świadczonych usług, ale także coraz mniejsza wrażliwość klienta biznesowego na ceny usług.

Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów

Smartfony: długi i cyberataki – pokolenie Z na celowniku hakerów

Porównywarki telefonów - pomoc przy zakupie smartfona
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.