Komunikaty PR

15 mld zł na rynku Telko B2B w Polsce i wpływ COVID-19 na rynek

2021-08-02  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

PMR szacuje wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce na blisko 15 mld zł. W 2020 r. rynek zanotował wzrost głównie dzięki większym przychodom operatorów komórkowych z interkonektu – efekt kryzysu COVID-19 i zwiększonego ruchu połączeń telefonicznych. Również na detalicznym rynku usług dla biznesu widać pozytywną dynamikę w ubiegłym roku – znaczenie ma nastawienie operatorów na budowanie wartości świadczonych usług oraz coraz mniejsza presja cenowa na rynku.

 

Największy wpływ hurtu komórkowego

Wartość (mld zł) i dynamika (%) rynku usług telekomunikacyjnych w segmencie biznesowym i operatorskim w Polsce, 2019-2021
  2019s 2020s 2021p
Wartość 14,23 14,72 13,62
Dynamika  -1,1% 3,5% -7,5%

Wyjaśnienie: CAGR w latach 2021-2026: -3,3%.
s - szacunek
p - prognoza
Źródło: PMR, 2021


Według szacunków PMR, w 2020 r. wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce zanotowała wzrost o przeszło 3%, osiągając poziom 14,7 mld zł. Pozytywnie na koniunkturę rynkową wpływa zarówno detaliczny segment usług dla biznesu, jak i segment hurtowy, przy czym w ubiegłym roku waga tego drugiego była większa. Z uwagi na kryzys COVID-19 wartość hurtu na polskim rynku telekomunikacyjnym zyskała na poziomie przychodów operatorów komórkowych, które odpowiadają za 80% całego rynku hurtowego. Trend pracy zdalnej i odchodzenie od biur oraz izolacja społeczna w związku z zaistniałą pandemią dynamicznie zwiększyły ruch połączeń na detalicznym rynku telefonii komórkowej. Konsekwentnie przełożyło się to na wyższe przychody operatorów z interkonektu (rozliczeń międzyoperatorskich).

 

Kluczowa jakość a nie cena usługi

Rynek usług telekomunikacyjnych w segmencie biznesowym w Polsce w ostatnich dwóch latach rośnie w niskich dynamikach, z tendencją do stagnacji. Rynek ogranicza przede wszystkim wysokie nasycenie usługami (usługami telefonii komórkowej, telefonii stacjonarnej, DLISP). Z drugiej strony trend nastawienia operatorów na wartość i jakość świadczonych usług, który zdominował rynek telekomunikacyjny na przestrzeni trzech ostatnich lat, powoduje, że koniunktura rynkowa jest w dalszym ciągu dodatnia. Szczególnie widać to w segmencie mobilnym (podwyżka cen usług telefonii komórkowej w latach 2018-2019) oraz ISP (popyt i sprzedaż łączy o wyższej parametryzacji – łącza światłowodowe, zmodernizowane łącza TVK – co wiąże się z wyższą stawką opłaty abonamentowej).

Cena usługi zaczyna odgrywać coraz mniejszą rolę również na rynku transmisji danych, który w ostatnich okresach podlegał mocnej ekspozycji na presję cenową. Polskie firmy w większym stopniu stawiają na jakość i terminowość świadczonych usług teletransmisyjnych, co pociąga za sobą wybór rzetelniejszego i tym samym droższego dostawcy usługi. Trend ten nabrał większego znaczenia w trakcie pandemii z uwagi na sytuację kryzysową. Ponadto przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z dodatkowych usług okołoteletransmisyjnych, zabezpieczających ich zasoby o krytycznym znaczeniu. Wspomniane czynniki budują wartość rynku transmisji danych.

 

Ujemne prognozy dla rynku: CAGR 2021-2026: -3,3%

W latach 2021-2026 PMR prognozuje ujemny CAGR (-3,3%) na rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce. W perspektywie sześciu kolejnych lat rynek znajdzie się w trendzie spadkowym, który wygeneruje sytuacja w segmencie hurtowym – obniżka głównie stawek MTR, ale również FTR, regulowana unijnym rozporządzeniem, począwszy od roku 2021. Z kolei detaliczny rynek biznesowy w prognozowanym okresie utrzyma lekką tendencję wzrostową – w dalszym ciągu pochodna nastawienia operatorów na budowanie wartości świadczonych usług, ale także coraz mniejsza wrażliwość klienta biznesowego na ceny usług.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Telekomunikacja 5G Broadcast: Emitel testuje nowy standard telewizji mobilnej dla Telewizji Puls Biuro prasowe
2025-07-07 | 06:00

5G Broadcast: Emitel testuje nowy standard telewizji mobilnej dla Telewizji Puls

Emitel - operator infrastruktury nadawczej - we współpracy z Telewizją Puls rozpoczął w Warszawie testową emisję sygnału w technologii 5G Broadcast. To pierwszy tego
Telekomunikacja Seria HONOR 400 - zaawansowana technologia AI w zasięgu każdego użytkownika
2025-06-17 | 09:30

Seria HONOR 400 - zaawansowana technologia AI w zasięgu każdego użytkownika

Marka HONOR, globalny lider w branży technologicznej, zaprezentowała najnowszą serię smartfonów HONOR 400. Premiera ta jest nie tylko krokiem naprzód w dziedzinie
Telekomunikacja Eksperci uspokajają: poziom pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez stacje bazowe operatorów komórkowych w Polsce na niskim poziomie
2025-06-16 | 06:00

Eksperci uspokajają: poziom pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez stacje bazowe operatorów komórkowych w Polsce na niskim poziomie

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska po raz kolejny potwierdził, że poziom pola elektromagnetycznego (PEM) w środowisku jest bezpieczny we wszystkich regionach kraju. Wyniki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.