23 stycznia Dniem bez opakowań foliowych. Żabka wycofuje plastikowe torby
Według danych WWF produkcja 1 torby foliowej trwa zaledwie 1 sekundę. Średnio używamy jej przez 25 minut i wyrzucamy do śmieci. Tymczasem rozkłada się ona nawet 400 lat! Przy okazji obchodzonego 23. stycznia Dnia bez Opakowań Foliowych Żabka przypomina jak ważne jest wsparcie planety m.in. przez ograniczenie zużycia niepotrzebnego plastiku i informuje o trwającym wycofywaniu ze sklepów plastikowych toreb.
– Statystyczny Polak używa rocznie średnio ok. 490 toreb z tworzywa sztucznego, dlatego redukcja plastiku to temat ważny nie tylko dla pracowników i franczyzobiorców Żabki, ale także dla coraz szerszego grona konsumentów. Klienci są coraz bardziej świadomi wpływu człowieka i jego codziennych decyzji na stan środowiska naturalnego. Dlatego zdecydowaliśmy się wycofać z naszej sieci torby plastikowe i zastąpić je torbami papierowymi, co już ma miejsce w ponad połowie naszych sklepów – mówi Anna Grabowska, Wiceprezes Zarządu ds. Komercyjnych w firmie Żabka Polska.
Od kilku miesięcy Żabka sukcesywnie wprowadza zmiany w swoich sklepach w trosce o środowisko naturalne m.in. wycofuje torby plastikowe ze sklepów sieci, w pełni zastępując je torbami papierowymi. Są one dostępne już w 56% spośród ponad 6900 sklepów Żabka. Już niedługo wszyscy klienci sieci będą mogli także kupić w Żabce gorącą kawę na wynos w ekologicznym kubku pochodzenia roślinnego z nowym papierowym wieczkiem. Proces wycofywania plastikowych materiałów z Żabki potrwa jeszcze przez kilka kolejnych miesięcy. Żabka podejmuje wiele kroków skierowanych do konsumentów, aby wspierać ich w budowaniu dobrych nawyków ekologicznych.
Redukcja plastiku to jedno z najważniejszych działań odpowiedzialności społecznej Żabki w obszarze ekologii. Dlatego Żabka przykłada dużą wagę do tego, by opakowania jej produktów marek własnych powstawały z produktów przyjaznych środowisku. Jako pierwsza sieć handlowa wprowadziła w swoich markach własnych – Foodini, Wycisk, S! i OD NOWA – butelki pochodzące w 100% z recyklingu (tzw. rPET). Zrezygnowała także z dodawania do dań gotowych plastikowych sztućców wprowadza wieczka papierowew 100% biodegradowalne nie zawierające mikroplastiku. Wsparciem konsumentów było również wprowadzenie na opakowaniach produktów marki własnej oznaczeń informujących, jak właściwie segregować zużyte opakowania.
Sieć wspólnie z franczyzobiorcami zbiera też surowce wtórne. W ramach programu „Naturalnie razem”, do którego włączyło się ponad 4 tys. sklepów, odbiera od franczyzobiorców folię i makulaturę. W 2020 roku zebrano 12 000 ton surowców, tj. o 50% więcej niż w latach poprzednich. Poza tym w sklepach na warszawskiej Pradze, wspólnie z klientami i franczyzobiorcami, sieć testuje działanie gospodarki o obiegu zamkniętym dla marki własnej wody OD NOWA.
Pod koniec minionego roku Żabka połączyła siły ze swoim partnerem Żywiec Zdrój, by jeszcze skuteczniej promować recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. Firmy wspólnie wdrażają innowacyjne rozwiązanie – EKOmaty, czyli automaty umożliwiające selektywną zbiórkę opakowań po napojach z plastiku i metalu.
Natomiast w listopadzie ub.r. przy ul. Lewandów w Warszawie Żabka uruchomiła także wyjątkowy sklep, który pełni rolę laboratorium, w którym testowane są przyjazne środowisku rozwiązania, pokazujące, w jakim kierunku będzie rozwijać się przyszłość handlu. Wśród wdrożonych w nim ekologicznych innowacji znajdują się m.in. rozwiązania mające nadanie drugiego życia odpadom. W placówce zastosowano ścianę do pomieszczenia technicznego z 1000 butelek PET po napojach (to aż 14 kg plastiku), zebranych przez projektantów sklepu. Stojące w niej meble i panele sufitowe wykonano z materiałów recyklowanych przy ograniczaniu paliw kopalnych. Klienci sklepu mają także możliwość korzystania z EKOmatu.
Więcej informacji nt. strategii CSR Żabka Polska w obszarze ochrony środowiska znaleźć można na stronie internetowej: https://www.zabka.pl/nasza-odpowiedzialnosc/ochrona-srodowiska

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.