25 lat w komunikacji – jak technologia zmieniła public relations?
Ostatnie 25 lat przyniosło rewolucyjne zmiany w komunikacji, głównie za sprawą dynamicznego rozwoju technologii, która na zawsze zmieniła sposób, w jaki firmy, marki i ludzie ze sobą współpracują. Z badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie ITBC Communication wynika, że wprowadzenie Internetu szerokopasmowego oraz rozwój telefonii komórkowej zrewolucjonizowały komunikację biznesową. To właśnie te dwie technologie całkowicie odmieniły sposób, w jaki organizacje kontaktują się z klientami i partnerami, umożliwiając bezpośredni, natychmiastowy dostęp do informacji oraz dokładniejszą analizę potrzeb klientów.
„Przez 25 lat naszej obecności na rynku obserwujemy, jak wzrosły oczekiwania firm co do szybkości, skuteczności i precyzji komunikacji. Rozwój cyfrowych narzędzi i platform sprawił, że marki muszą reagować błyskawicznie, a komunikacja stała się procesem ciągłym, opartym na zaangażowaniu i dialogu z klientami. Firmy oczekują dziś nie tylko skutecznego przekazu, ale także jego wysokiej jakości i autentyczności, które mogą zbudować zaufanie i pozytywny wizerunek marki” – powiedziała Beata Lewandowska, prezes agencji ITBC Communication, obchodzącej w tym roku jubileusz 25-lecia działalności.
Współczesna komunikacja to jednak nie tylko technologia – kluczowe pozostają wartości takie jak empatia, autentyczność i umiejętność nawiązywania relacji. Ponad 80% respondentów uważa, że kreatywność i strategiczne myślenie są niezbędne dla pracy
PR-owców, ponieważ te umiejętności są trudne do zautomatyzowania.
Komunikacja przyszłości – bardziej spersonalizowana i ukierunkowana na odbiorcę
68% respondentów jest zdania, że kreując wizerunek firmy wzmacniamy jej odporność biznesową na wypadek pogorszenia się sytuacji gospodarczej. Ponad połowa ankietowanych zgadza się z twierdzeniem, że strategia komunikacji to podstawa skutecznego budowania wartości firmy, a kreując jej wizerunek zabezpieczamy ją przed utratą zaufania społecznego w momencie kryzysu.
Prognozy na przyszłość wskazują na dalszą personalizację komunikacji marek. 82% ankietowanych zgadza się, że marki będą tworzyć bardziej indywidualne treści, dostosowane do potrzeb i preferencji odbiorców, a w dobie sztucznej inteligencji kreatywne myślenie oraz strategiczne planowanie staną się kluczowymi umiejętnościami specjalistów ds. komunikacji. AI może ułatwić segmentację odbiorców i dostarczać precyzyjnie ukierunkowane treści, ale zarządzanie sytuacjami kryzysowymi czy budowanie trwałych relacji z klientami, gdzie często ogromną rolę odgrywają intuicja i empatia, pozostaną domeną ludzi.
„Szybkie tempo zmian technologicznych może prowadzić do przekształcania i eliminowania tradycyjnych ról zawodowych, co zmusza firmy do dostosowywania się do nowych warunków” – podkreśla Beata Lewandowska z ITBC Communication. Aż 82% badanych uważa, że zawód PR-owca w przyszłości zyska na znaczeniu, ale zmieni się jego rola. Marketerzy i PR-owcy będą niezbędni do tworzenia spersonalizowanych, autentycznych kampanii oraz przekształcania dostępnych danych w działające strategie.
Wiarygodność i jakość treści kluczowe dla przyszłości komunikacji
Wraz z dynamicznym rozwojem technologii i coraz większą rolą AI, przyszłość komunikacji będzie wymagała nie tylko precyzyjnego dostosowywania treści, ale także ich wysokiej jakości i wiarygodności. Tworzenie wartościowych treści przez ekspertów i autorytety w danej branży stanie się kluczowe, a autentyczne przesłanie zyska na znaczeniu.
Nowoczesna komunikacja stawia więc przed specjalistami nowe wyzwania, ale też oferuje narzędzia, które mogą wspierać i usprawniać codzienną pracę. Czy w nadchodzącej dekadzie czeka nas dalsza rewolucja technologiczna? Tego nie wiemy, ale jedno jest pewne – podstawą skutecznej komunikacji pozostaną ludzie i ich umiejętność empatycznego, przemyślanego oraz autentycznego dialogu z otoczeniem.
_____________________________________________________
Badanie „(R)ewolucja komunikacji w biznesie: 25 lat zmian” zostało przeprowadzone w lipcu 2024 roku przez firmę badawczą SW Research na zlecenie ITBC Communication, metodą CATI na grupie szefów działów komunikacji i marketingu w średnich i dużych firmach. Celem badania było określenie zmian, jakie zaszły w komunikacji biznesowej oraz obszarach PR i marketingu na przestrzeni ostatnich 25 lat. Dodatkowo, badanie miało na celu zidentyfikowanie aktualnych oczekiwań biznesu wobec specjalistów PR i marketingu.
ITBC Communication jako agencja komunikacji marketingowej od 25 lat pomaga firmom
w skutecznym dotarciu do odbiorców. Zrozumienie potrzeb konsumentów, analiza trendów oraz dostosowanie przekazów do szybko zmieniających się preferencji rynku to jedne z głównych obszarów, w których agencja wspiera swoich klientów.

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

25. Kongres Public Relations – ćwierć wieku refleksji, wiedzy i inspiracji

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.