3 kroki do skutecznej transformacji cyfrowej przedsiębiorstw budowlanych
Sektor budowlany w Polsce wykorzystuje wiele innowacyjnych technologii. Jedną z najbardziej obiecujących jest BIM (Building Information Modeling). Z danych opublikowanych przez Industry ARC wynika, że europejski rynek BIM w 2023 roku osiągnie wartość prawie 2,5 mld dolarów1. Wiele przedsiębiorstw widzi szansę w wykorzystaniu tej technologii do uzyskania przewagi konkurencyjnej i już rozpoczyna wdrażanie platform cyfrowych. Na co należy zwrócić uwagę, aby przyspieszyć proces transformacji i osiągnąć wyższą wydajność?
Ministerstwo Rozwoju i Technologii szacuje docelowy termin obowiązku stosowania BIM we wszystkich inwestycjach publicznych na 2030 rok2. W Niemczech i Wielkiej Brytanii, gdzie obowiązek ten został wprowadzony jako pierwszy, ponad 70% inwestycji budowlanych prowadzonych jest zgodnie z metodyką BIM. Efektem jest optymalizacja kosztów, lepsza kontrola procesu inwestycyjnego, skrócony czas realizacji inwestycji oraz możliwość szybszego wdrażania założeń zrównoważonego rozwoju.
– W Polsce przedsiębiorstwa nadal w większości korzystają z rozproszonych narzędzi cyfrowych osadzonych w tzw. silosach. Prowadzi to do namnażania się błędów komunikacyjnych, problemów wynikających z wymiany danych zapisanych w różnych formatach, a nawet dublowania zlecanych prac. Nowoczesna platforma MTWO łączy wszystkie procesy związane z prowadzeniem budowy i umożliwia zarządowi podejmowanie decyzji strategicznych opartych na danych rzeczywistych. Usystematyzowanie połączeń pomiędzy działami przedsiębiorstwa, wykorzystanie jakościowych danych oraz precyzyjne raportowanie to kluczowe zmiany niezbędne w obecnej metodologii pracy – podkreśla Remigiusz Pyszka, MTWO Business Development Director w SoftwareONE.
W sytuacji niepewności rynkowej i obaw dotyczących pozyskiwania kolejnych realizacji warto zwrócić uwagę na alternatywne możliwości budowania przewagi rynkowej. Istotne są dokładne wyceny, sprawne zarządzanie zasobami i czasem, wykorzystanie nowych technologii przetwarzania danych pozwalające na budowanie cyfrowych bliźniaków oraz właściwe zarządzanie ryzykiem. Wprowadzanie danych wyłącznie do arkuszy kalkulacyjnych prowadzi do zamrożenia komunikacji, rozmycia odpowiedzialności i poświęcania zbyt dużej ilości czasu na przygotowywanie raportów.
Krok 1. Zaangażowanie kierownictwa
Praca w zintegrowanym środowisku jest naturalną konsekwencją transformacji cyfrowej. Wraz z rozwojem technologii narzędzia chmurowe wypierają tradycyjne rozwiązania, a praca na budowie z telefonem, czy tabletem nikogo już nie dziwi.
Rozpoczęcie procesu cyfryzacji zaczyna się na górze, ale do jego przeprowadzenia niezbędne jest zaangażowanie wszystkich pracowników. Transformacja, choć początkowo będzie wymagała inwestycji, pozwoli na trwałe oszczędności i zwiększenie jakości pracy. W skutecznym zarządzaniu zmianą pomocna jest kooperacja z doświadczonym zespołem wdrożeniowym, który zminimalizuje potencjalne komplikacje – dodaje Remigiusz Pyszka MTWO Business Development Director w SoftwareONE.
Krok 2. Zaplanowanie wdrożenia
Platformy cyfrowe nie są rozwiązaniem „z pudełka”. Wdrażanie platformy MTWO związane jest z weryfikacją przepływów pracy oraz reorganizacją i ulepszaniem procedur postępowania, a to wymaga zaangażowania zarówno kierownictwa, jak i końcowych użytkowników włączonych w proces cyfryzacji. Celem procesu wdrażania rozwiązań cyfrowych jest pełna integracja wszystkich pracowników i działów funkcjonalnych przedsiębiorstwa. Efekt synergii następuje poprzez zwiększenie liczby zadań realizowanych wewnątrz zintegrowanej platformy. Wtedy korzyści w postaci zwiększenia wydajności pracy i uzyskiwania lepszych wyników finansowych są bardziej widoczne.
Krok 3. Uruchamianie kolejnych funkcjonalności
Rośnie znaczenie zrównoważonego rozwoju i kalkulacji kosztów związanych z emisją gazów oraz wykorzystywaniem surowców naturalnych. Trend zielonego budownictwa wyznaczany przez certyfikaty LEED i BREAAM wymaga posiadania konkretnych funkcjonalności i adaptacji rozwiązań do zmieniających się potrzeb sektora budowlanego. Platforma MTWO, która rozwija się wraz ze zmieniającym się otoczeniem przedsiębiorstwa, jest kluczem do adaptacji i podejmowania się coraz bardziej zaawansowanych projektów.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.