50 mld zł na rynku IT w Polsce, w 2020 r.

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Pomimo negatywnych założeń wartość rynku IT w Polsce w 2020 r. okazała się odporna na pandemię COVID-19 i kryzys nią spowodowany. PMR szacuje, że w ubiegłym roku wydatki na IT w Polsce wzrosły o 6%, do poziomu 49,2 mld zł. Kluczowa dla koniunktury rynku okazała się rekordowa sprzedaż sprzętu komputerowego spowodowana pracą i nauką zdalną. W trendach wzrostowych znalazły się również segment usług i oprogramowania.
Rynek IT odporny na kryzys COVID-19
Wartość rynku IT w Polsce w 2020 r. wyniosła 49,2 mld zł, co oznacza wzrost o 6% r/r. Okazuje się, że pandemia COVID-19 nie zachwiała koniunkturą rynkową, mimo wcześniejszych przewidywań. Co prawda spadek PKB oraz poniekąd ograniczone budżety firm, gospodarstw domowych i sektora edukacji negatywnie wpływały na wartość rynku, ale przeważające znaczenie miało ich dostosowanie się do powstałej w skutek pandemii sytuacji – pracy i nauki zdalnej oraz przyspieszonej transformacji cyfrowej w przypadku segmentu B2B. W związku z tym rosły wydatki przedsiębiorstw i klientów indywidualnych na informatykę. Pozytywnym otoczeniem na rynku w segmencie B2B były również kolejne Tarcze Antykryzysowe, które uspokajały nastroje wśród firm.
Równolegle w 2020 rynek IT znajdował się pod wpływem negatywnych czynników – niższy wskaźnik PKB, niższa stopa przyrostu liczby przedsiębiorstw w Polsce, niższa skala inwestycji zagranicznych na polskim rynku z uwagi na niepewną sytuację i ryzyko biznesowe. W 2020 r. roku wiele firm wstrzymało się z decyzjami inwestycyjnymi, czekając na bardziej stabilną sytuację na rynku.
Rekordowa sprzedaż sprzętu
Największe znaczenie dla wartości rynku w ubiegłym roku miał segment sprzętu IT (wzrost o 23% r/r, nie uwzględniając sprzedaży smartfonów). Sytuacja w Polsce wyróżnia się na tle trendów globalnych, gdzie widoczne są spadki na analogicznym rynku. Praca i nauka zdalna spowodowały przede wszystkim rekordowy wzrost sprzedaży komputerów PC na polskim rynku, głównie laptopów. Mimo, że ceny komputerów wzrosły rok do roku nieznacznie (koncentracja klientów na niższych półkach cenowych), wartość rynku budował silny wolumen sprzedaży. W 2020 r. wzrósł również popyt na różnego rodzaju akcesoria komputerowe, w tym kamerki internetowe, słuchawki z mikrofonem czy urządzenia do domowych sieci. Na rynku sprzętu odnotowano hossę także w segmencie urządzeń drukujących, a nawet tabletów, które już jakiś czas temu stały się wyraźną niszą rynkową i ich sprzedaż notowała silne spadki. Ponadto pandemia koronawirusa okazała się katalizatorem do wzrostu sprzedaży monitorów.
Pik sprzedażowy na rynku smartfonów
Jedyną ważną kategorią sprzętową, która w 2020 r. zanotowała spadek wolumenu jak i wartości, i to bardzo wyraźny, jest segment smartfonów. W ubiegłym roku sprzedaż smartfonów w Polsce zapikowała po raz pierwszy w swojej historii. Dynamikę spadku PMR szacuje na ok. -10%. Kluczowe czynniki, które miały na to wpływ to ograniczona działalność POS-ów w sieciach komórkowych podczas pandemii i lockdownu oraz skupienie Polaków w wydatkach IT na sprzęcie komputerowym i odłożenie większych wydatków na smartfony w czasie. Znaczenie miało również zwrócenie się konsumentów ku smartfonom tańszych marek typu Xiaomi.
Trendy wzrostowe również na rynku usług IT i oprogramowania
W 2020 r. na rynku IT w Polsce wzrosty wartości odnotowały również rynek usług i oprogramowania. Co prawda optymalizacja wydatków firm podczas pandemii spowodowała zamrożenie większych kontraktów i zawieszenie nowych projektów na świadczenie usług IT czy dostawę oprogramowania, to jednak z drugiej strony czynnik pandemiczny poniekąd wymusił na przedsiębiorstwach inwestycje w wybranych obszarach celem dopasowania się do nowo zaistniałej sytuacji. W przypadku rynku usług duże znaczenie miała kategoria usług outsourcingowych, ale też integracyjnych. Z kolei na rynku oprogramowania należy zwrócić uwagę na większe znaczenie systemów operacyjnych i aplikacji biurowych (efekt wysokich wolumenów sprzedaży komputerów), rozwiązań cyberbezpieczeństwa oraz rozwiązań chmurowych. Wartość rynku oprogramowania budują również wydatki gospodarstw domowych na gry i programy edukacyjne.
Prognozy dla rynku IT na lata 2021-2026
W latach 2021-2026 PMR prognozuje dalsze pozytywne trendy wzrostowe na rynku IT w Polsce. Prognozowany CAGR w tym okresie to 4,8%. W perspektywie sześcioletniej wydatki na IT będą rosły we wszystkich segmentach rynku. Jednak z uwagi na mocne nasycenie się rynku sprzętu w latach 2020-2021 siła ciężkości inwestycji IT w kolejnych okresach zostanie przeniesiona przede wszystkim na rynek oprogramowania w segmencie B2B, ale także na rynek usług. Wydatkom na informatykę będzie sprzyjać druga fala cyfrowej transformacji biznesu zapoczątkowana przez kryzys COVID-19.
W swoim modelu prognostycznym PMR uwzględnia pozytywny wpływ funduszy unijnych na rynek wydatków IT w Polsce. W ramach unijnego Funduszu Odbudowy na lata 2021-2027 cyfryzacja to jeden z priorytetów finansowania. Polska z Funduszu Odbudowy dostanie łącznie blisko 23 mld euro na wszystkie priorytetowe obszary, z czego 20% będzie przeznaczone na transformację cyfrową. W przeliczeniu na złotówki to ok. 20 mld zł.
PMR Market Experts dostarcza swoim partnerom najwyższej jakości analizy rynkowe, badania oraz usługi doradcze przygotowane przez doświadczone zespoły branżowych ekspertów. Od ponad 20 lat ekspertyzy i rekomendacje PMR wspierają firmy na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Europy Południowo-Wschodniej, umożliwiając im realizację strategicznych celów. To firma którą tworzą ludzie, umiejętnie korzystający z osiągnięć technologii, by sprostać zmieniającym się wymaganiom partnerów biznesowych.
Więcej autorskich treści tworzonych w oparciu o prowadzone badania można znaleźć na naszej stronie https://www.pmrmarketexperts.com/press-room.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.