63 proc. konsumentów ograniczy wydatki na tegoroczne Święta
Wzrost kosztów utrzymania przybiera na sile i wpływa na wybory konsumenckie zarówno w Polsce, jak również na świecie. W najbliższe Święta 63 proc. osób ograniczy wydatki, a 40 proc. aktywnie będzie poszukiwać tańszych, alternatywnych ofert lub promocji. Najnowsze badanie Festive Season, zrealizowane przez Channel Factory, przybliża sytuację finansową i najbliższe plany budżetowe konsumentów, a także uwidacznia wyraźne spowolnienie handlu i problem, z jakim przyjdzie się zmierzyć sprzedawcom i marketerom.
Inflacja i kryzys kosztów utrzymania sprawiają, że konsumenci przewartościowują swoje wydatki. W nadchodzącym okresie świątecznym oraz tygodniach go poprzedzających, wielu z nich dysponować będzie mniejszym budżetem na wydatki, a cena będzie głównym czynnikiem determinującym decyzje zakupowe ponad połowy osób.
Prezenty z promocji
Badanie Channel Factory wykazało, że konsumenci będą szukać oszczędności podczas kupowania prezentów świątecznych. 35 proc. badanych stwierdziło, że przeznaczy mniej środków na osobę, ale prezenty wręczy tej samej grupie, co w roku ubiegłym; natomiast 23 proc. zamierza ograniczyć wydatki i liczbę obdarowanych osób.
49 proc. respondentów wskazało, że oszczędności będzie szukać głównie wśród popularnych kategorii produktów, których ceny z reguły są wyższe od przeciętnych, do tej grupy należą: biżuteria, perfumy czy akcesoria technologiczne. Z raportu wynika jednak, że 32 proc. osób zamierza ograniczyć wydatki również na żywność oraz napoje, a 33 proc. na okołoświąteczną rozrywkę.
Sytuację rynkową odczuwają również sprzedawcy, przed którymi staje obecnie szereg wyzwań. Ponad połowa konsumentów wskazuje wyprzedaż, jako przyczynek do zakupu konkretnego produktu, a blisko 20 proc. stwierdziło, że wybierze sklepy oferujące tańszy asortymentem, również w kontekście wydatków na świętowanie. Szansą dla sprzedawców w e-commerce mogą okazać się zbliżające Black Friday, Cyber Monday oraz popularny w USA Giving Tuesday – 85 proc. konsumentów twierdzi, że to właśnie podczas dni wyprzedaży dokona zakupów online.
Konsumenci w dalszym ciągu chcą świętować i dzielić się prezentami z taką samą liczbą osób jak w ubiegłym roku. Jednak ze względu na wzrost kosztów życia wielu z nich nie może sobie na to pozwolić lub zamierza, ale w ramach mniejszego budżetu. Te zachowania powodują, że w nadchodzące święta wielu sprzedawców będzie musiało przemyśleć swoje podejście handlowe – zdecydować się na rabaty czy wyprzedaże lub jak sugeruje badanie, pomyśleć o prezentach grupowych – mówi Lauren Douglass, SVP of Marketing w Channel Factory.
Reklama online kołem zamachowo-zakupowym
Tegoroczny sezon świąteczny to także wyzwanie dla reklamodawców, którzy muszą skoncentrować się wokół dotarcia do grupy docelowej z odpowiednim przekazem, w odpowiednim czasie. Blisko 51 proc. konsumentów deklaruje, że to właśnie reklama z treściami promocyjnymi wpłynie na ich decyzje zakupowe, a reklama online konkretnego produktu będzie dla 22 proc. osób bodźcem do zakupu konkretnej rzeczy. Co więcej, 10 proc. konsumentów deklaruje, że na ich decyzje zakupowe wpłynie influencer promujący dany produkt czy usługę.
Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia platformy, na którą marka decyduje się w kontekście reklamowym. Konsumenci (45 proc.) deklarują, że najpewniej, przy podejmowaniu decyzji zakupowych, czują się po obejrzeniu reklamy na kanale YouTube i przeznaczają (35 proc.) więcej pieniędzy na marki, których reklamy widzą na tej platformie. Badanie wykazało również, że reklamodawcy chcąc zmaksymalizować ROI, powinni postawić na reklamy na YouTube w CTV, których rozpoznawalność jest o 10 proc. większa niż w przypadku telewizji linearnej.
Miesięcznie YouTube gromadzi 25 milionów dorosłych użytkowników w Polsce, a platforma pod kątem zaufania jest wiodącym kanałem. Biorąc pod uwagę przywiązanie użytkowników do serwisu, a także fakt, że aż 89 proc. z nich ufa rekomendacjom twórców na platformie - konieczne staje się wręcz wykorzystywanie funkcji takich jak np. YouTube Shorts. Krótki format wideo pozwala na równoległe prowadzenie kampanii reklamowych i budowanie sprzedaży. Wideo odgrywa coraz większą rolę na ścieżce zakupowej. W kontekście zbliżającego się okresu świątecznego może być to klucz do wzmocnienie wizerunku marki w świadomości konsumentów i realizacji celów biznesowych - dodaje Szymon Szmigiel, Managing Director, Channel Factory Polska.
O badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez wewnętrzny zespół badawczy Channel Factory przy użyciu zewnętrznej platformy branżowej do dystrybucji ankiety, zbierania danych i dostarczania wyników od ponad 2500 respondentów z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Holandii.

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.