Komunikaty PR

63 proc. konsumentów ograniczy wydatki na tegoroczne Święta

2022-10-27  |  07:30
Biuro prasowe

Wzrost kosztów utrzymania przybiera na sile i wpływa na wybory konsumenckie zarówno w Polsce, jak również na świecie. W najbliższe Święta 63 proc. osób ograniczy wydatki, a 40 proc. aktywnie będzie poszukiwać tańszych, alternatywnych ofert lub promocji. Najnowsze badanie Festive Season, zrealizowane przez Channel Factory, przybliża sytuację finansową i najbliższe plany budżetowe konsumentów, a także uwidacznia wyraźne spowolnienie handlu i problem, z jakim przyjdzie się zmierzyć sprzedawcom i marketerom.

Inflacja i kryzys kosztów utrzymania sprawiają, że konsumenci przewartościowują swoje wydatki. W nadchodzącym okresie świątecznym oraz tygodniach go poprzedzających, wielu z nich dysponować będzie mniejszym budżetem na wydatki, a cena będzie głównym czynnikiem determinującym decyzje zakupowe ponad połowy osób.

Prezenty z promocji

Badanie Channel Factory wykazało, że konsumenci będą szukać oszczędności podczas kupowania prezentów świątecznych. 35 proc. badanych stwierdziło, że przeznaczy mniej środków na osobę, ale prezenty wręczy tej samej grupie, co w roku ubiegłym; natomiast 23 proc. zamierza ograniczyć wydatki i liczbę obdarowanych osób.

49 proc. respondentów wskazało, że oszczędności będzie szukać głównie wśród popularnych kategorii produktów, których ceny z reguły są wyższe od przeciętnych, do tej grupy należą: biżuteria, perfumy czy akcesoria technologiczne. Z raportu wynika jednak, że 32 proc. osób zamierza ograniczyć wydatki również na żywność oraz napoje, a 33 proc. na okołoświąteczną rozrywkę.

Sytuację rynkową odczuwają również sprzedawcy, przed którymi staje obecnie szereg wyzwań. Ponad połowa konsumentów wskazuje wyprzedaż, jako przyczynek do zakupu konkretnego produktu, a blisko 20 proc. stwierdziło, że wybierze sklepy oferujące tańszy asortymentem, również w kontekście wydatków na świętowanie. Szansą dla sprzedawców w e-commerce mogą okazać się zbliżające Black Friday, Cyber Monday oraz popularny w USA Giving Tuesday – 85 proc. konsumentów twierdzi, że to właśnie podczas dni wyprzedaży dokona zakupów online.

Konsumenci w dalszym ciągu chcą świętować i dzielić się prezentami z taką samą liczbą osób jak w ubiegłym roku. Jednak ze względu na wzrost kosztów życia wielu z nich nie może sobie na to pozwolić lub zamierza, ale w ramach mniejszego budżetu. Te zachowania powodują, że w nadchodzące święta wielu sprzedawców będzie musiało przemyśleć swoje podejście handlowe – zdecydować się na rabaty czy wyprzedaże lub jak sugeruje badanie, pomyśleć o prezentach grupowych – mówi Lauren Douglass, SVP of Marketing w Channel Factory.

Reklama online kołem zamachowo-zakupowym

Tegoroczny sezon świąteczny to także wyzwanie dla reklamodawców, którzy muszą skoncentrować się wokół dotarcia do grupy docelowej z odpowiednim przekazem, w odpowiednim czasie. Blisko 51 proc. konsumentów deklaruje, że to właśnie reklama z treściami promocyjnymi wpłynie na ich decyzje zakupowe, a reklama online konkretnego produktu będzie dla 22 proc. osób bodźcem do zakupu konkretnej rzeczy. Co więcej, 10 proc. konsumentów deklaruje, że na ich decyzje zakupowe wpłynie influencer promujący dany produkt czy usługę.

Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia platformy, na którą marka decyduje się w kontekście reklamowym. Konsumenci (45 proc.) deklarują, że najpewniej, przy podejmowaniu decyzji zakupowych, czują się po obejrzeniu reklamy na kanale YouTube i przeznaczają (35 proc.) więcej pieniędzy na marki, których reklamy widzą na tej platformie. Badanie wykazało również, że reklamodawcy chcąc zmaksymalizować ROI, powinni postawić na reklamy na YouTube w CTV, których rozpoznawalność jest o 10 proc. większa niż w przypadku telewizji linearnej.

Miesięcznie YouTube gromadzi 25 milionów dorosłych użytkowników w Polsce, a platforma pod kątem zaufania jest wiodącym kanałem. Biorąc pod uwagę przywiązanie użytkowników do serwisu, a także fakt, że aż 89 proc. z nich ufa rekomendacjom twórców na platformie - konieczne staje się wręcz wykorzystywanie funkcji takich jak np. YouTube Shorts. Krótki format wideo pozwala na równoległe prowadzenie kampanii reklamowych i budowanie sprzedaży. Wideo odgrywa coraz większą rolę na ścieżce zakupowej. W kontekście zbliżającego się okresu świątecznego może być to klucz do wzmocnienie wizerunku marki w świadomości konsumentów i realizacji celów biznesowych - dodaje Szymon Szmigiel, Managing Director, Channel Factory Polska.

 

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone przez wewnętrzny zespół badawczy Channel Factory przy użyciu zewnętrznej platformy branżowej do dystrybucji ankiety, zbierania danych i dostarczania wyników od ponad 2500 respondentów z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Holandii.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę Biuro prasowe
2025-07-14 | 00:15

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Czy Europa konsekwentnie broni zdrowia swoich obywateli i wspiera zrównoważone rolnictwo? A może stosuje podwójne standardy, dopuszczając import żywności produkowanej przy
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.