Komunikaty PR

Analiza raportu Światowej Rady Złota za III kwartał 2021 roku

2021-11-05  |  11:00
Biuro prasowe

Popyt na złoto (bez OTC) w III kwartale br. nieznaczne spadł względem analogicznego okresu w 2020 r. i wyniósł 831 ton (-7% rdr.) – wynika z najnowszych danych raportu Gold Demand Trends 3Q 2021.  Spadek w głównej mierze został spowodowany przez odpływ z funduszy ETF opartych na złocie – fakt ten przyćmił ożywienie w innych sektorach. Mimo to wartym zaznaczenia są bardzo dobre wyniki rynku złotej biżuterii (+33% rdr.) oraz niezmiennie rosnące zainteresowanie fizycznym złotem inwestycyjnym w postaci sztabek i monet (+18% rdr.). Wzrost popytu był także obserwowalny w obszarze sektora technologicznego (+9% rdr.), który mierzy się z problemem braku półprzewodników.

Rozchwytywana biżuteria

W III kwartale br. cena złota w dolarach amerykańskich wynosiła średnio 1 789,5 USD/oz – daje to wartość o 6% mniejszą niż w analogicznym okresie rok temu, co odzwierciedla rekordowo wysoki kurs dolara amerykańskiego w sierpniu 2020 r. Porównując dane z poprzednim kwartałem cena nieznacznie spadła (w II kwartale było to 1 816,5 USD/oz).

Skupiając się na poszczególnych sektorach rynku złota, w pierwszej kolejności zwraca na siebie uwagę wynik rynku biżuterii – w tym przypadku popyt w III kwartale wzrósł o 33% r/r do 443 ton. Sektor czerpał siłę z trwającego globalnego ożywienia gospodarczego. Dla porównania w III kwartale 2020 r. wynik sprzedaży kształtował się na poziomie 333 ton.

Raport Światowej Rady Złota pokazuje, że pomimo niewielkich odpływów z funduszy ETF, rynek złota niezmiennie jest stabilny. Szczególnie wyróżniają się wyniki rynku biżuterii, na którym popyt wzrósł aż o jedną trzecią – korzystał on z wciąż trwającego ożywienia gospodarczego. Osiągnięte rezultaty złota z raportu są zgodne z dynamiką popytu i podaży oraz otoczeniem makroekonomicznym, a także sentymentem do ryzyka – mówi Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu, Tavex.

Mocne sztabki i monety

Globalny popyt na sztabki i monety odnotował w III kwartale br. wzrost o 18% r/r – wyniósł 262 ton. Co ciekawe, jest to już piąty kwartał z rzędu, w którym zaobserwować można znaczący wzrost tym zakresie.  Zwiększenie popytu w III kwartale br. było efektem szeregu czynników, w tym znaczącego luzowania restrykcji związanych z COVID-19 w wielu krajach, utrzymujących się obaw o rosnącą inflację oraz spadku cen złota w sierpniu br., który zachęcił wielu inwestorów do zakupu kruszcu. W analizowanym okresie Grupa Tavex sprzedała przeszło 63 600 uncji złota, podczas gdy w analogicznym okresie ubiegłego roku było to 41 600 uncji.

Bardzo cieszy, że Polacy coraz częściej decydują się na wybieranie alternatywnych inwestycji, szczególnie teraz – w rzeczywistości realnie ujemnych stóp procentowych, które niekorzystnie oddziałują na opłacalność przechowywania kapitału na lokatach. Zestawienie wyników firmy Tavex z tego i poprzedniego roku wpisują się w trend rosnącego zainteresowania fizycznym złotem inwestycyjnym, tym samym wskazując, że decyzje inwestycyjne Polaków coraz rzadziej są podyktowane przyzwyczajeniem, a świadomą analizą potencjalnych zysków i strat – wskazuje Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu, Tavex

Umocnił się także popyt na złoto używane w sektorze elektronicznym – wzrósł on o 9% rdr. do 84 ton (w 2020 r. było to 77 ton). Tak jak w przypadku sztabek i monet, za dobry wynik odpowiadały  łagodniejsze restrykcje gospodarcze związane z pandemią, ale także duży popyt na luksusowe produkty, takie jak samochody i wysokiej klasy urządzenia elektroniczne. Warto zaznaczyć, że w III kwartale duże firmy technologiczne, jak Samsung i Apple, przeprowadziły premiery swoich produktów, co dodatkowo wzmocniło sektor. Jednakże branża technologiczna i motoryzacyjna stoi przed poważnymi wyzwaniami, jak np. globalny brak półprzewodników, co może mieć wpływ na przyszłe wyniki.

Podsumowując wyniki raportu Światowej Rady Złota za III kwartał 2021 roku warto wspomnieć o zakupach złota przez banki centralne. Były one skromne w porównaniu do poprzednich kwartałów. Zakupy netto spadły do ​​69 ton z 191 ton w II kwartale br. Z drugiej strony od początku roku zakupy osiągnęły 393 ton na koniec III kwartału i jest to rezultat ponad dwukrotnie większy niż w porównywalnym okresie w 2020 roku – podsumowuje Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu, Tavex. W III kwartale aktywność banków centralnych nie była zanadto widoczna, kontrastowała z sytuacją w I półroczu br. Mimo to popyt pozostał na wysokim poziomie, przy stałym, umiarkowanym poziomie zakupów dokonywanych przez kilka instytucji, które robią to regularnie – dodaje.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Najbardziej zadłużone firmy w Polsce Biuro prasowe
2024-05-17 | 08:00

Najbardziej zadłużone firmy w Polsce

Długi dwóch spółek większe od zadłużenia całej branży handlowej. Firma MGBI przygotowała aktualną listę najbardziej zadłużonych polskich przedsiębiorstw. Pierwsze
Finanse Za nami Samorządowy Kongres Finansowy w Sopocie
2024-05-16 | 12:00

Za nami Samorządowy Kongres Finansowy w Sopocie

Za nami Samorządowy Kongres Finansowy w Sopocie W połowie maja w Sopocie odbył się Local Trends – Samorządowy Kongres Finansowy. Wydarzenie było okazją do rozmów o
Finanse Majowe umocnienie złotego! Skąd te zyski?
2024-05-16 | 10:00

Majowe umocnienie złotego! Skąd te zyski?

Jeszcze w styczniu część analityków wskazywała, że to będzie zły rok dla polskiej waluty. Techniczne na wykresach głównych walut do PLN zbliżyliśmy się do 13-letnich linii

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.