Komunikaty PR

Aukcja Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo

2020-03-31  |  16:30
Biuro prasowe

Dzban do wina i misa autorstwa słynnej na całym świecie firmy Fabergé. Patera do chłodzenia kieliszków, z której korzystał sam Car Aleksander III Romanow, czy ikona Zmartwychwstanie Chrystusa i 12 Świąt Cerkiewnych” pochodząca z legendarnego ośrodka malarstwa ikonowego w Rosji. To tylko niektóre z wyjątkowych obiektów, jakie 8 kwietnia pojawią się na aukcji „Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo” w DESA Unicum. Wylicytować można będzie na niej ponad 100 najciekawszych przykładów rosyjskiego rękodzieła. Wszystkie obiekty obejrzeć można na stronie internetowej, a licytować za pośrednictwem aplikacji, online, telefonicznie oraz za pomocą zleceń stałych.

Wyroby firmy Fabergé są znane, podziwiane i cenione na całym świecie. Ich dzieła sprzedają się za kwoty sięgające nawet kilkunastu milionów dolarów. Na kwietniowej aukcji pojawi się wykonany z wielką dbałością o szczegóły kryształowy dzban do wina oraz misa zdobiona srebrnymi detalami. Historia przedsiębiorstwa rozpoczęła się w 1842 roku, kiedy to Gustav Fabergé założył pracownię złotniczą w Petersburgu. Początki jej działalności nie są zbyt dobrze znane. Największe sukcesy firma Fabergé miała odnieść pod kierownictwem syna Gustava – Petera Carla. Dążył on do uzyskania tytułu złotnika dworu cesarskiego i dostawcy Gabinetu Jego Cesarskiej Wysokości. Ostatecznie dążenia te zakończyły się sukcesem w 1885 roku, kiedy Aleksander III złożył w firmie Fabergé pierwsze prestiżowe zamówienie na carski prezent wielkanocny w formie jajka. Obdarowana nim cesarzowa Maria Fiodorowna, która nazywała Carla swoim ukochanym złotnikiem, była zachwycona, a firma otrzymała tytuł dostawcy dworu cesarskiego. Dwa lata później efektem rozwoju przedsiębiorstwa było otwarcie oddziału Fabergé w Moskwie. Od 1882 roku firma wzięła udział w wielu wystawach sztuki i przemysłu zarówno w Rosji, jak i na świecie. Za wyroby według swoich projektów Fabergé był wielokrotnie nagradzany medalami i odznaczeniami.

Innym obiektem o wyjątkowej historii, który wylicytować można będzie na aukcji jest  patera do chłodzenia kieliszków z zastawy wykonanej dla Cara Aleksandra III Romanowa. Pochodzi ona z Pałacu Aniczkowskiego przy Newskim Prospekcie, który był jedną z carskich rezydencji. To właśnie do niej przynależał bogaty serwis na 125 osób, zamówiony w drugiej połowie lat 60. XIX wieku. Po koronacji, car Aleksander III Romanow często przebywał w pałacu. To tam wychowywały się jego dzieci oraz miały miejsce liczne uroczystości rodzinne. Od 1894 roku do rewolucji mieszkała tam wdowa po Aleksandrze III, carowa Maria Fiodorowa. Prezentowany na aukcji serwis w literaturze nazywany jest „Serwisem liliowym ze złotym rantem z monogramem AA pod koroną”. Pięć elementów tej zastawy, w tym dwie identyczne patery do chłodzenia kieliszków, wystawianych jest w Sali Białej w Muzeum Fabergé w Petersburgu.

Na aukcji pojawi się również bogaty zbiór ikon z XVIII, XIX i XX wieku. Jedną z nich jest wyjątkowa ikona „Zmartwychwstanie Chrystusa i 12 Świąt Cerkiewnych”. Praca powstała w jednym z warsztatów w Palech. Była to wioska w okolicach Włodzimierza, która stała się w drugiej połowie XIX w. jednym z najważniejszych ośrodków malarstwa ikonowego w Rosji. W dziełach wychodzących z tamtejszych warsztatów zachowywano związki z dawną tradycją bizantyjsko-ruską. Malowanie ikon w Palech było zajęciem dziedzicznym, przekazywanym z pokolenia na pokolenie. Tworzyli zarówno artyści świeccy, jak i mnisi w monastyrach. O ich niezrównanym kunszcie świadczą legendy głoszące, że malarze pracujący dla carskiego dworu, chcąc pozyskać odpowiednich pomocników, kazali nocą porywać malarzy z Palech i przywozić ich do Moskwy. Na aukcji wylicytować będzie można również m.in. malarstwo Julija Klewera, Wiktora Ignatiewa, czy Stanisława Julianowicza-Żukowskiego oraz liczne przykłady sztuki rzemieślniczej. Licytować można będzie za pośrednictwem strony internetowej, przez aplikację, telefonicznie oraz przez zlecenie stałe. 

 

Aukcja „Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo” 8 kwietnia 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

 

https://desa.pl/pl/aukcje/ikony-i-sztuka-rosyjska/

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę Biuro prasowe
2024-12-19 | 08:00

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Książka to prezent świąteczny, na który decyduje się ponad połowa Polaków. Jak pokazują wyniki „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na
Kultura Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
2024-12-18 | 12:15

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia mieszkańcy Szczecina otrzymali od Browaru Bosman i Miasta Szczecin wyjątkowy eko-prezent. Browar opracował koncepcję parku przy ulicy
Kultura Startuje konkurs Pulsu Biznesu na Biznesową Książkę Roku
2024-10-23 | 15:00

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku

Dziś rusza premierowa edycja konkursu Biznesowa Książka Roku organizowanego przez dziennik „Puls Biznesu”. Jego celem jest wyróżnienie wyjątkowych tytułów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.