Komunikaty PR

Aż chce się oddychać w Centrum Nauki Kopernik

2020-07-06  |  11:00
Biuro prasowe

W Centrum Nauki Kopernik powstała nowa strefa o nazwie „Samsung. Aż chce się oddychać”. Celem ekspozycji jest edukacja w zakresie czystego powietrza oraz zachęcanie do zmiany nawyków w codziennym życiu, które przyczynią się do ochrony planety oraz klimatu.

  • Zanieczyszczone powietrze to jedna z częstszych przyczyn chorób w krajach rozwijających się.
  • W najnowszej strefie „Samsung. Aż chce się oddychać!” zwiedzający będą mogli m.in. przetestować jak działają oczyszczacze powietrza Samsung oraz podjąć EKOpostanowienia z myślą o czystszym powietrzu.
  • Firma Samsung już od 10 lat jest partnerem strategicznym Centrum Nauki Kopernik, organizując wiele wydarzeń i wystaw czasowych oraz dostarczając rozwiązania technologiczne na potrzeby ekspozycji.

 

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez WHO[1], aż 9 na 10 osób na świecie oddycha zanieczyszczonym powietrzem. Transport, przemysł czy ogrzewanie domów to tylko niektóre z czynników, które powodują wzrost zanieczyszczeń. W efekcie ponad 90 proc. mieszkańców miast żyje w powietrzu przekraczającym dopuszczalne limity określone przez Światową Organizację Zdrowia. Wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę, że także to, czym oddychamy wewnątrz pomieszczenia, może być równie niebezpieczne.

Aż chce się oddychać

W Centrum Nauki Kopernik otwarta została specjalna strefa pt. „Samsung. Aż chce się oddychać!”. Jej celem jest edukacja na temat jakości powietrza oraz zachęcenie do zmiany codziennych nawyków, które sprawią, że powietrze będzie czystsze. W strefie znajdują się m.in. dwa oczyszczacze powietrza Samsung, umieszczone w przeźroczystych gablotach. To urządzenia, które usuwają aż do 99,97 proc. szkodliwych zanieczyszczeń[2].  W środku gabloty umieszczona jest dymiarka, która przy pomocy wyzwalanej pary sygnalizuje konieczność przefiltrowania powietrza przez urządzenie. Zwiedzający uczestniczy w symulacji eksperymentu z użyciem oczyszczacza, którym steruje za pomocą umieszczonego obok tabletu. Dzięki aplikacji SmartThings dowiemy się m.in. o stopniu zanieczyszczenia określonego wg 4-kolorowego wskaźnika jakości powietrza. Urządzenia wyposażone są w 3 filtry gwarantujące ich wysoką skuteczność: wstępny, który zatrzymuje m.in. kurz i sierść, filtr węglowy eliminujący niebezpieczne gazy i zapachy oraz filtr HEPA 13 walczący z alergenami, bakteriami i roztoczami oraz wyłapujący cząsteczki PM1,0, PM2,5 i PM10 wchodzące w skład smogu.

Jednym z punktów ekspozycji jest miejsce, w którym można sprawdzić stan powietrza w dowolnym mieście na świecie. Dla tych, którzy chcieliby zmienić coś w swoich przyzwyczajeniach przygotowano stanowisko do podejmowania EKOpostanowień w ramach ogólnopolskiej kampanii Zielona Wstążka #DlaPlanety. Wystarczy wypełnić formularz online na platformie udostępnionej przez UNEP/GRID-Warszawa i pamiętać o stosowaniu  nowych ekologicznych zasad na co dzień. Dotychczas podjęto już blisko 15 tysięcy EKOpostanowień. Organizacja UNEP/GRID-Warszawa, współpracująca z Programem Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska (UNEP) jest także partnerem strefy

Na fanów wirtualnych rozgrywek czeka atrakcja w postaci gry Clean an air. Akcja rozgrywa się w miasteczku Bel-Air, którego mieszkańcy nie dbali o swoje środowisko, co doprowadziło do zanieczyszczenia atmosfery. Miejscowy nauczyciel poprosił więc dwoje dzieci o pomoc w znalezieniu rozwiązania. Zadaniem graczy jest wykonanie sześciu kroków we właściwej kolejności tak, aby uratować zanieczyszczone miasto.

Jubileusz współpracy

W tym roku mija dekada od rozpoczęcia współpracy firmy Samsung z Centrum Nauki Kopernik. Przez 10 lat firma wspierała instytucję w popularyzowaniu nauki poprzez wykorzystanie nowych technologii. W tym czasie firma odpowiadała także za organizację specjalnych wystaw i wydarzeń, takich jak m.in. cieszące się dużą popularnością „Wieczory dla dorosłych”, w czasie których Kopernik jest dostępny tylko dla osób pełnoletnich. Była także inicjatorem strefy „Samsung i kropka”, skupiającej się na technologii kropek kwantowych czy „Strefy kodowania”, dzięki której można było zapoznać się z podstawami programowania. Od 2017 roku na zakończenie wakacji Samsung organizuje także Dzień Odkrywców – święto nauki, zabawy i świata eksperymentów. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, a odwiedzający mają do dyspozycji kilkaset eksponatów.


[1] https://www.who.int/health-topics/air-pollution#tab=tab_1

[2] Na podstawie badań cząsteczek pyłu o wielkości 0,26µm w Narodowym Instytucie Testów w Korei.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie BCC: Ochrona zdrowia nadal nie jest priorytetem rządu Biuro prasowe
2024-12-28 | 13:15

BCC: Ochrona zdrowia nadal nie jest priorytetem rządu

  Ochrona zdrowia od wielu dekad nie jest niestety priorytetem kolejnych rządów, mimo przedwyborczych deklaracji, że takowym priorytetem będzie objęta. Na przeszkodzie stała
Zdrowie Aurumaris Professional zdobywa zaufanie gabinetów kosmetycznych
2024-12-18 | 01:00

Aurumaris Professional zdobywa zaufanie gabinetów kosmetycznych

Aurumaris Professional, marka specjalizująca się w skutecznej kosmetyce profesjonalnej i konsumenckiej, odnotowuje dynamiczny wzrost skali biznesu. W niespełna pół roku od debiutu w
Zdrowie 74% Polaków popiera zmiany w medycynie pracy
2024-12-06 | 11:00

74% Polaków popiera zmiany w medycynie pracy

Magdalena Damasiewicz, dyrektor ds. abonamentów i ubezpieczeń zdrowotnych w enel-med: Rola medycyny pracy w ostatnich latach była mocno niedoceniana i ograniczała

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.