Komunikaty PR

Badania kierowców zawodowych – rzeczywistość a interpretacja przepisów

2024-12-10  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Poławska
Agencja Face It

ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/

Każdy kierowca, który chce jeździć zawodowo musi posiadać ważne badania lekarskie wstępne/okresowe oraz stanowiskowe. Okazuje się jednak, że GIP ma inne zdanie w sprawie kierowania pracowników na takie badania. Dlaczego interpretację przepisów GIP trzyma dla siebie? I czy jest to szansa na tak potrzebne oszczędności dla polskich przewoźników?

Badania kierowców zawodowych

Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 roku, zasady przeprowadzania badań lekarskich kierowców wykonujących przewóz drogowy (tj. kierowców pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony oraz przeznaczonych do przewozu więcej niż 9 osób wraz z kierowcą) mówią, że:

Kierowca wykonujący przewóz drogowy podlega badaniom lekarskim przeprowadzanym w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy. Badania te są wykonywane w zakresie i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320). Zakres badań lekarskich, o których mowa obejmuje ponadto ustalenie istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami, zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. Badania lekarskie, o których mowa są przeprowadzane:

1) do czasu ukończenia przez kierowcę 60 lat - co 5 lat;

2) po ukończeniu przez kierowcę 60. roku życia - co 30 miesięcy.” – Art. 39j ustawy.

Ustawa mówi także o konieczności badań psychologicznych dla kierowców zawodowych.

Moc interpretacji przepisów

Do tej pory, każdy kierowca, który np. zmieniał pracę, kierowany był przez pracodawcę na badania wstępne, niezależnie od ważności powyższych badań. Nie musiał robić badań jedynie wtedy, gdy u nowego pracodawcy obejmował dokładnie to samo stanowisko i od zakończenia poprzedniej pracy nie minęło 30 dni. W takiej sytuacji pracownik nie musi robić nowych badań. Z pisma Okręgowego Inspektoratu pracy, będącego odpowiedzią na pytanie Stowarzyszenia Ambasador Polskiego Transportu, jasno wynika, że także w innych przypadkach nie jest to obowiązkowe.

Pracodawca zatrudniający kierowcę posiadającego ważne orzeczenie lekarskie i psychologiczne może dopuścić go do pracy bez konieczności uprzedniego skierowania na badania wstępne. Orzeczenia lekarskie i psychologiczne zachowują bowiem ważność przez okres wskazany odpowiednio w art. 39j ust. 4 oraz art. 39k ust. 3 ustawy. Oznacza to, że kierowca powinien zostać skierowany na kolejne badania lekarskie i psychologiczne przed upływem 5 lat – w przypadku kierowców w wielu do 60 lat lub 30 miesięcy – w przypadku kierowców w wielu powyżej 60 lat.” – Fragment pisma Państwowej Inspekcji Pracy, Głównego Inspektoratu Pracy.

Co na to branża?

- Należy postawić pytanie, dlaczego PIP  kontroluje przedsiębiorstwa pod tym kątem, skoro badania nie są konieczne? Wykonywanie takich badań, to spory koszt jaki ponosi przedsiębiorca, jak się okazuje niepotrzebnie. Co do badań, stanowisko GIP może być niezrozumiałe, ale potwierdza je także wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z kwietnia 2008 roku, gdzie mowa o tym, że nie ma konieczności powtarzania badań psychologicznych i lekarskich przed upływem 5 lat, ale jest obowiązek zachowania ciągłości – tłumaczy Mariusz Frąc, ekspert branży transportowej, założyciel SAPT.

- Patrzę na tę sytuację pragmatycznie od strony kosztowej. Jeżeli nie muszę robić czegoś, co stanowi mój koszt (czyli badania wstępne i okresowe), to po co to robić przed upływem czasu? Jeżeli GIP mówi - kierowca zawodowy  mający wbite badania w prawo jazdy w rubrykę "11" nie musi robić badań wstępnych i okresowych, to firmy transportowe nie powinny ich robić. Jest to duży koszt dla pracodawcy. Nie patrzmy tylko te badania od strony płatności za samą usługę (od 150 do 300 zł). Popatrzmy na to, że takie badania zabierają dzień pracy kierowcy. Jest to kolejny koszt dla pracodawcy - koszty dnia pracy pracownika z płatną dniówką. Następnie mówić można o przestoju pojazdu. Kierowca na wizycie u lekarza, to opóźnienie wyjazdu o jeden dzień. Całość każda firma musi sobie policzyć indywidualnie. Patrząc na ten problem globalnie, realny koszt takiego badania, to sporo ponad tysiąc zł na jednego kierowcę. Niech każdy przedsiębiorca w branży sam oceni ile takich dni w skali roku mu ucieka. Jeżeli wychodzi na to, że kierowanie kierowców na badania wstępne nie jest konieczne do póki ważne ma badania stanowiskowe z rub. 11, to będzie to realna oszczędność dla firm, im więcej zatrudniają pracowników, tym więcej zaoszczędzą – podsumowuje Mariusz Frąc.

Na pewno sytuacja ta jest specyficzna i będzie wymagała aby zarówno firmy, kierowcy jak i PIP znali obecną interpretację, która pozwoli uniknąć kar oraz dodatkowych kosztów. Stowarzyszenie Ambasador Polskiego Transportu pomoże firmom transportowym, które się do SAPT zgłoszą w napisaniu pisma do PIP o indywidualną interpretację przepisów.

 

Stowarzyszenie Ambasador Polskiego Transportu – Powstało z inicjatywy MaWo Group po to, aby głos branży transportowej był mocniejszy i został usłyszany przez polski rząd. Stowarzyszenie wnioskuje o regulację polskiego rynku transportowego. Jest pierwszą organizacją transportową w Polsce, która reprezentuje faktyczne potrzeby Przewoźników. Stowarzyszenie APT tworzą ludzie ze świata polskiego transportu, którym zależy na konsolidacji i lepszej kondycji branży.

https://sapt.org.pl/index.php

MaWo Group oferuje usługi dotyczące rozliczania pracy kierowców oraz obsługi księgowej i kadrowej. Prowadzi obsługę prawną i szkoleniową dla firm transportowych. Zajmuje się także obsługą pracowników delegowanych do pracy za granicą. Oferuje pomoc dla kierowców i właścicieli firm transportowych poruszających się po całej Europie. MaWo Group używa nowych technologii i tworzy narzędzia IT dla transportu. Firma MaWo Group powstała z pasji do ciężarówek, transportu i chęci radzenia sobie z przepisami transportowymi.

https://mawogroup.pl/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja Face It
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany Biuro prasowe
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie
Transport Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
2024-12-19 | 15:00

Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie

Transport drogowy, który odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku[1], uważany jest za jednego z największych emitentów gazów
Transport Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
2024-12-16 | 09:00

Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników

System SENT, pierwotnie służący do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, obejmie również podmioty spoza Polski. 1 listopada 2024 obowiązek

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zamrożenie cen prądu do końca września br. Takie mechanizmy nie rozwiązują przyczyn problemu wysokich cen

Zgodnie z decyzją rządu zamrożenie cen energii dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh zostało wydłużone do 30 września 2025 roku. Dzięki temu odbiorcy jeszcze przez co najmniej dziewięć miesięcy nie odczują  wzrostu rachunków za energię elektryczną. – Dopłaty jako sposób walki z wysokimi cenami energii nie są dobrym rozwiązaniem, bo one nie zlikwidują problemu. Znacznie prostszym rozwiązaniem byłby powrót do tańszych źródeł energii, w przypadku Polski takim tanim źródłem jest węgiel i elektrownia atomowa – ocenia europoseł z Konfederacji Marcin Sypniewski.

Prawo

Pracodawcy apelują o usprawnienie wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemcom. Nowe regulacje tylko w części w tym pomogą

Projekt ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Polski został przyjęty w grudniu przez rząd i trafił już do Sejmu. Nowe przepisy zakładają pełną elektronizację wnioskowania i wydawania zezwoleń na pracę i rezygnację z testu rynku pracy. Niekoniecznie jednak oznacza to większą otwartość na pracowników z zagranicy. – To nie zmiana jakościowa, ale co najwyżej próba sanacji przeciążonego systemu – ocenia dr Michał Szypniewski z kancelarii BKB Baran Książek Bigaj.

IT i technologie

Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii

– Opracowujemy koncepcję funkcjonowania Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji. Szkolimy też odpowiednio naszych inżynierów, współpracujemy z uczelniami wyższymi w tym aspekcie, aby mieć gotowy odpowiedni potencjał intelektualny – mówi gen. dyw. Karol Molenda, dowódca Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Nowa formacja będzie odpowiadać za opracowywanie i wdrażanie rozwiązań AI na potrzeby działań militarnych. Podobne instytucje są już powoływane przez inne kraje NATO.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.