Banki chcą przyspieszyć z digitalizacją, ale łatwo nie będzie
Z najnowszego raportu Deloitte pt. „2021 Banking and Capital Markets Outlook. Strenghtening Resilience, Accelerating Transformation” wynika, że 48 proc. banków na świecie wdrożyło cyfrowe rozwiązania, ale 44 proc. dopiero się do tego przymierza. Pandemia przyspieszyła chęć digitalizacji, ale łatwo nie będzie. Jak twierdzi Przemysław Kamiński, Członek Zarządu i Współzałożyciel Self Learning Solutions digitalizacja to dla wieku banków duże wyzwanie. Zwłaszcza, że w pandemii muszą mierzyć się jednocześnie z zarządzaniem nowymi ryzykami, pogarszającą się jakością aktywów, niskimi stopami procentowymi i niższą rentownością. Według niego digitalizacja może bankom pomóc we wzroście efektywności i redukcji kosztów, ale tylko wtedy, gdy postawią na partnerstwa biznesowe. Zwłaszcza z fintechami.
Z raportu Deloitte wynika, że prawie połowa banków biorących udział w badaniu myśli nad wprowadzeniem samoobsługowych ekranów bezstykowych lub możliwości rozmowy z pracownikiem tej instytucji przy pomocy bankomatu. Z kolei 39 proc. banków w obsłudze klienta chce korzystać z pomocy wirtualnych asystentów. Trudno się im dziwić, konsumenci w czasie pandemii całkowicie zmienili swoje przyzwyczajenia. Bank nie kojarzy nam się już z budynkiem pełnym pracowników, którzy przy okienkach obsługują czekających w kolejce petentów. Aż dla 74 proc. z nas wybiera telefon jako najbardziej preferowane urządzenia do sprawdzaniu stanu konta. Dodatkowo 40 proc. deklaruje, że korzysta z bankowości mobilnej o wiele częściej niż przed pandemią. Jak podkreśla Deloitte, by utrzymać nowo pozyskanych klientów banki powinni przygotować dla nich specjalne oferty, a także zapewnić bezproblemową i bezpieczną obsługę. To tylko wierzchołek góry lodowej, bo digitalizacja powinna dotknąć wielu obszarów.
Komentarz:
Przemysław Kamiński, Członek Zarządu i Współzałożyciel Self Learning Solutions
Banki stoją przed szeregiem wyzwań. Z jednej strony zarządzanie nowymi ryzykami, które pojawiły się w 2020 roku razem z pandemią, niższe stopy procentowe, niższa rentowność, potrzeba redukcji kosztów (z danych KNF wynika, że pod koniec września 2020 r. branża finansowa zatrudniała 151 tys. osób, w ciągu roku „uwolniła” 7,7 tys. etatów, w tym roku możemy spodziewać się kolejnych zwolnień) a jednocześnie zwiększania efektywności. Z drugiej strony zapewnienie obsługi klientów, którzy chcą zarządzać finansami szybko, bezpiecznie, a w czasie pandemii muszą to niejednokrotnie robić z domowej kanapy.
Przed pandemią digitalizacja dotyczyła tych obszarów, które banki same wybrały. Dziś stała się koniecznością. Sama digitalizacja to spore wyzwanie, zarówno pod kątem kosztów, jak i zasobów. Ale na wagę złota jest też know-how, które w sytuacji presji rynkowej może bardzo się przydać. Tutaj niezastąpione mogą być fintechy, które nowe technologie mają w swoim DNA i tę wiedzę już posiadają. Zanim jednak przyjrzymy się możliwym partnerstwom biznesowym warto spojrzeć na to jak zmieniała się bankowość podczas pandemii.
Z badań Digital Banking Maturity 2020, które objęło aż 318 instytucji finansowych z prawie 40 krajów
(w tym 13 z Polski), wynika, że na skutek pandemii 3/5 banków zamknęło lub skróciło godziny otwarcia swoich placówek. Covid mocno popchnął banki w stronę wdrażania nowoczesnych technologii do obsługi klientów. Mowa m.in. o zdalnej możliwości otwarcia konta (takie rozwiązanie wdrożyło 34 proc. instytucji finansowych), zdalnej identyfikacji i weryfikacji (23 proc.), płatnościach zbliżeniowych (18 proc.). Trzeba przypomnieć, że 41 proc. instytucji zwiększyło limity płatności zbliżeniowych, a 34 proc. zdigitalizowało swoje procesy.
Choć polskie banki w badaniu Digital Banking Maturity 2020 dość dobrze wypadły na tle innych (czwarte miejsce), to jednak wciąż istnieją obszary, w których zamykamy peleton. Jeśli ktoś liczył, że w czasie pandemii będzie mógł wziąć kredyt hipoteczny online mocno się rozczarował. Choć banki dały możliwość wysłania wniosku i dostarczenia wielu dokumentów przez Internet, to, by podpisać umowę wciąż trzeba odwiedzić placówkę. Wydłużył się również czas oczekiwania na rozpatrzenie takiego wniosku. Utrudnienia dla potencjalnych kredytobiorców mają uzasadnienie w konieczności przeprowadzenia dokładniejszej i zaostrzonej przez Covid oceny ryzyka kredytowego.
Warto pamiętać, że digitalizacja dotyczy nie tylko procesów zewnętrznych, ale również wewnętrznych. Wypracowane rozwiązania, szczególnie w obecnych warunkach, będą musiały być wdrażane szybko, tu i teraz. W digitalizacji, automatyzacji procesów biznesowych i optymalizacji kosztów mogą pomóc bankom firmy technologiczne działające w obszarze finansów, które mają odpowiednią technologię, wiedzę, kompetencje, są elastyczne i działają szybko. Przewiduję, że w 2021 roku będzie coraz więcej partnerstw w tym zakresie.
Z pomocą w digitalizacji i automatyzacji przychodzą silniki decyzyjne. Korzystają one z dobrodziejstw chmury obliczeniowej, nowych technologii, wykorzystują machine i self learning. Umożliwiają automatyzację procesów biznesowych, mogą być wykorzystywane chociażby w ocenie ryzyka kredytowego, procesach windykacyjnych, segmentacji Klientów w odpowiednie grupy w zależności od problemu biznesowego. Na szeroką skalę wykorzystuje się także tego typu silniki do inteligentnej robotyzacji procesów, czyli podejmowanie decyzji np. o przyznaniu kredytu hipotecznego on-line jest wspomagane robotem, który „obserwując” działania Analityka Kredytowego uczy się rekomendować a nawet podejmować właściwe dla banku decyzje.
Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.