Komunikaty PR

Banki spółdzielcze w obliczu złożonych regulacji prawnych

2024-09-24  |  11:00
Biuro prasowe

Instytucje finansowe muszą nieustannie dostosowywać się do wymogów regulacyjnych. Ustawa o rachunkowości i ustawa AML pełnią kluczowe role w tym aspekcie, lecz ich zawiłości potrafią stanowić wyzwanie, zwłaszcza dla podmiotów o lokalnym charakterze, takich jak banki spółdzielcze. Decentralizacja, ograniczone zasoby czy mniejsza automatyzacja to tylko niektóre z czynników wpływających na efektywność ich działalności.

Ustawa o rachunkowości i ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa AML) pełnią kluczowe role w funkcjonowaniu polskiego systemu finansowego. Pierwsza z nich koncentruje się na sprawozdawczości, druga zaś skupia się na przeciwdziałaniu nadużyciom finansowym i ochronie przed ryzykiem związanym z przestępczością. Choć obydwie ustawy oddziałują na funkcjonowanie sektora bankowości, dotyczą one różnych aspektów jego działalności.

Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, banki są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, sporządzania rzetelnych sprawozdań finansowych oraz przestrzegania zasad dotyczących kontroli wewnętrznych. Jednocześnie ustawa AML nakazuje zapobieganie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, weryfikację tożsamości Klientów, monitorowanie transakcji czy zgłaszanie podejrzanych działań. Mimo że regulowane sfery uzupełniają się, kwestią, która pozostaje niespójna jest przechowywanie dokumentacji, m.in. kasowej. Choć obydwie regulacje nakazują jej 5-letni okres składowania, według ustawy o rachunkowości powinien on być liczony od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dotyczą dokumenty. Ustawa ALM przyjmuje zaś, że okres ten zaczyna się wraz z dniem zakończenia relacji z Klientem bądź przeprowadzenia transakcji, która nie jest kwalifikowana jako stała współpraca.

Sektor bankowy musi być ściśle uregulowany, niemniej jednak przepisy, które nie są klarowne stanowią dodatkowe wyzwanie. Zarówno banki komercyjne, jak i spółdzielcze, stoją przed problemem interpretacji tych zasad, dlatego konsultacja z firmami zewnętrznymi pozwala spojrzeć na problem z wielu perspektyw i zapewnić zgodność działań z przepisami, czyli tzw. compliance – podkreśla Krzysztof Piątek, Business Development Manager w Iron Mountain Polska.

Banki spółdzielcze stoją przed szeregiem wyzwań wynikających z ich struktury i specyfiki działania. Jednym z nich jest brak centralizacji – choć gwarantuje to autonomię i większą możliwość dostosowania usług do lokalnych potrzeb, równocześnie utrudnia standaryzację procesów, wdrażanie nowoczesnych technologii oraz efektywne zarządzanie ryzykiem. Poważne wyzwanie dla tych podmiotów stanowią także kwestie compliance i zmieniające się wymogi regulacyjne, stawiając przed nimi obowiązek modyfikowania istniejących procedur. Z powodu ograniczonych zasobów finansowych, a także ludzkich, mniejsze banki spółdzielcze często mają trudności z pełnym wdrożeniem i utrzymaniem zgodności z przepisami.

Decentralizacja i spełnianie wymagań compliance to główne, ale nie jedyne wyzwania dla banków spółdzielczych. Warto również nadmienić obowiązek dokładnego i regularnego raportowania transakcji czy mniejszą automatyzację procesów, co zwiększa ryzyko błędów. Jako Iron Mountain nie ustajemy w cyfrowej transformacji sektora finansowego, w tym także podmiotów o charakterze spółdzielczym i stale monitorujemy osiągane przez nie wyniki. Choć pod koniec 2023 roku liczba działających tego typu banków była nieco mniejsza niż rok wcześniej, ich wyniki finansowe netto zwiększyły się aż o blisko 50%[1]. Wzrost ten jest natomiast skutkiem lepszego zarządzania kosztami i większej marży odsetkowej, aniżeli bezpośrednim wpływem ustawodawstwa na warunki rynkowe – dodaje Krzysztof Piątek, Business Development Manager w Iron Mountain Polska.

Działalność przedsiębiorstw w zgodzie z prawem zawsze wymagać będzie regularnego weryfikowania stanu wiedzy i sprawnego reagowania na wprowadzane zmiany. Zadaniem ustaw jest wytyczanie zrozumiałych zasad, lecz w obliczu mnogości przepisów wpływających na funkcjonowanie danych podmiotów, ich treść może niekiedy wprowadzać w błąd. Niemniej jednak, największa odpowiedzialność za prawidłowe stosowanie przepisów niezmiennie spoczywa na przedsiębiorcach, którzy o pomoc w zakresie compliance często proszą firmy zewnętrzne.


[1] Sytuacja banków spółdzielczych i zrzeszających po IV kwartale 2023 r., Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, 2023

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Bankowość Grudziądz z placówką VeloBanku. Na mieszkańców czeka atrakcyjny kredyt gotówkowy Biuro prasowe
2024-12-23 | 14:45

Grudziądz z placówką VeloBanku. Na mieszkańców czeka atrakcyjny kredyt gotówkowy

VeloBank otworzył swoją pierwszą placówkę w Grudziądzu, zlokalizowaną w centrum miasta przy ul. Mickiewicza 22, zaledwie kilka kroków od starówki. Dzięki dogodnej
Bankowość Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta
2024-12-23 | 11:00

Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta

Święta to czas, który kojarzy się ze spotkaniami w gronie rodziny i obdarowywaniem bliskich upominkami, ale to nie wszystko. Polacy kultywują tradycję dzielenia się i nie zapominają
Bankowość Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej
2024-12-20 | 11:50

Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej

Koniec grudnia to czas na upominki. W tym roku można się ich spodziewać nie tylko od Świętego Mikołaja, ale również od VeloBanku, który przygotował dla klientów kilka

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców

Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.

Konsument

Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich

W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciudziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.

Zdrowie

Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych

W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.