Komunikaty PR

Dane z rachunku bankowego za niższą cenę lub dodatkową usługę

2021-07-19  |  10:00
Biuro prasowe

Ponad połowa Polaków w zamian za dodatkowe korzyści jest skłonna udostępnić innym podmiotom dane ze swojego rachunku bankowego. Prawie 30 proc. z nich przekonałaby lepsza cena, co 5. liczy na dodatkową usługę, szybszą obsługę lub oszczędność czasu podczas weryfikacji tożsamości. Takie wnioski płyną z badania na temat otwartej bankowości w Polsce zleconego przez spółkę Easy Check i Krajowy Rejestr Długów. Wszystko to jest możliwe dzięki obowiązującej dyrektywie PSD2, o której słyszała 1/3 badanych.

Zapytani o to, z jakich usług finansowych najczęściej korzystają, większość ankietowanych wskazała na zlecenia transakcji i przelew środków (61,5 proc.), ubezpieczenia (60 proc.) oraz pożyczki (24,5 proc.). Co 5. badany z myślą o przyszłości lokuje swoje środki kupując np. papiery wartościowe.

Pandemia jeszcze bardziej przyspieszyła postępujący proces cyfryzacji usług i przenoszenia ich do przestrzeni wirtualnej. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie spółki Easy Check i Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA, do usług finansowych, z których za pośrednictwem Internetu korzysta najwięcej Polaków, należą płatności online (79 proc.) oraz bankowość mobilna (74 proc.). Popularne są również ubezpieczenia online, wskazane przez 29 proc. badanych. To oznacza, że z większości najczęściej wybieranych przez siebie usług finansowych korzystamy w sieci. Wciąż nieco mniejszym zainteresowaniem cieszą się jeszcze pożyczki online (13,5 proc.).

 

O wyborze usługi decydują priorytety związane z wiekiem

Wpływ na decyzję przy wyborze firmy oferującej usługi finansowe mają przekonania związane z wiekiem. Porównując wyniki w poszczególnych grupach widać różnice między pokoleniami. Ogólnie najważniejsze dla Polaków przy wyborze firmy oferującej usługi finansowe są bezpieczeństwo usług (62 proc.) oraz ich cena (61 proc.). Do istotnych czynników należą także szybkość procesu (50 proc.), wcześniejsze pozytywne doświadczenia związane z daną firmą (47 proc.) oraz wygoda, oznaczająca minimum formalności i możliwość korzystania z usług całkowicie online (45 proc.).

Nieco inaczej sprawa wygląda wśród najmłodszych ankietowanych (18-24 lata). O ile, podobnie jak pozostali, dużą wagę przykładają do ceny i bezpieczeństwa, o tyle bardzo istotne są dla nich również pozytywne opinie na temat firmy (58 proc.) oraz rekomendacje ze strony znajomych i rodziny (50 proc.). Znacznie częściej niż w przypadku innych ankietowanych zwracają także uwagę na wygodę usług (54 proc.). Nie bez znaczenia jest także wizerunek firmy, który ma wpływ na decyzję w przypadku 42 proc. ankietowanych w wieku między 18 a 24 rokiem życia.

Rozwiązania spełniające oczekiwania konsumentów korzystających z usług finansowych już dziś są możliwe dzięki wdrożeniu dyrektywy PSD2. Oprócz wprowadzenia procedury silnego uwierzytelnienia, czyli podwójnej weryfikacji tożsamości klienta podczas m.in. logowania do konta i inicjowania przelewów. Dyrektywa wprowadziła również szereg zmian, które otwierają przed nimi nowe możliwości. Udostępniając informacje o swoim rachunku innym podmiotom, np. sklepom internetowym albo firmom pożyczkowym, konsumenci mogą liczyć na błyskawiczne decyzje bez konieczności odwiedzania siedziby firmy z plikiem dokumentów, oraz na spersonalizowaną ofertę dopasowaną do ich potrzeb i możliwości. Ponad połowa Polaków (53 proc.) oceniła możliwość korzystania z indywidualnie dopasowanych usług finansowych w instytucjach innych niż banki jako przydatną  –  mówi Zbigniew Hordecki, prezes Zarządu Easy Check, spółki oferującej bezpiecznie rozwiązanie technologiczne, umożliwiające dostęp do informacji o rachunku bankowym kontrahenta.

Jak wynika z przeprowadzonego badania, o obowiązywaniu prawa dotyczącego otwartej bankowości (dyrektywa PSD2) słyszało 35,5 proc. Polaków. Najlepiej zorientowane w tym zakresie są osoby w wieku 25 – 34 lata (47 proc.).

 

Polacy pokażą swój rachunek w banku, ale nie za darmo

Wgląd w informacje o rachunku mogą mieć tylko podmioty posiadające odpowiedni wpis do rejestru Komisji Nadzoru Finansowego i tylko za zgodą i na życzenie właściciela rachunku. Takie dane mogą być wykorzystane przez firmy do tego, żeby na podstawie analizy zachowań płatniczych klienta, dopasować odpowiednio ofertę do jego potrzeb.

Na podstawie udostępnionych i odpowiednio uporządkowanych danych, sprzedający są w stanie dokonać rzetelnej oceny sytuacji klienta. To z kolei pozwoli im nie tylko dopasować ofertę finansowania do jego możliwości, ale przede wszystkim lepiej ocenić ryzyko i zadbać o swoje bezpieczeństwo finansowe czy nawet przyspieszyć decyzję o odroczeniu płatności. Sprzedający otrzymuje bardzo wiele informacji o kliencie m.in. jego charakterystykę i predyspozycje do kupowania. To zupełnie nowa forma weryfikacji wypłacalności konsumenta –  mówi Zbigniew Hordecki, prezes spółki Easy Check, partnera Krajowego Rejestru Długów.

Jak wynika z przeprowadzonego badania, ponad połowa Polaków (55 proc.) byłaby skłonna do przekazania danych ze swojego rachunku bankowego w zamian za określoną korzyść. Prawie 30 proc. badanych deklaruje, że do przekazania danych z rachunku bankowego innym podmiotom finansowym przekonałaby ich niższa cena produktu. Dla 23 proc. ważnym argumentem byłaby dodatkowa usługa do tej już zakupionej.

Blisko 20 proc. ankietowanych wskazało z kolei na uproszczenie procesu sprzedaży i weryfikacji tożsamości, która jest potrzebna np. podczas wnioskowania o pożyczkę online lub przy wyborze odroczonych płatności w trakcie zakupów w sieci. Listę najważniejszych korzyści, które mogłyby przekonać konsumentów do tego, żeby podzielić się z firmą historią transakcji swojego konta bankowego zamyka możliwość specjalnej oferty w postaci np. dodatkowego ubezpieczenia oraz prostsza i szybsza weryfikacja zdolności kredytowej. Wskazało to ok. 18 proc. respondentów.

 

Ogólnopolskie badanie „Otwarta bankowość w Polsce w 2021 roku” zostało przeprowadzone przez IMAS International na zlecenie spółki Easy Check i Krajowego Rejestru Długów w czerwcu 2021 r. na reprezentatywnej grupie 709 osób. 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Bankowość VeloBank pogłębił integrację z aplikacją mObywatel i e-Dowód Biuro prasowe
2024-04-25 | 08:30

VeloBank pogłębił integrację z aplikacją mObywatel i e-Dowód

VeloBank, jako pierwszy bank w Polsce, zintegrował się z Węzłem Krajowym w celu wykorzystania Środka Identyfikacji Elektronicznej do weryfikacji klientów. Wykorzystanie
Bankowość Firmę i konto w VeloBanku założysz bez wychodzenia z domu
2024-04-24 | 09:00

Firmę i konto w VeloBanku założysz bez wychodzenia z domu

Średnio 30 proc. polskiego PKB generują mikroprzedsiębiorcy. Każdego dnia swoją przygodę z biznesem rozpoczyna w naszym kraju ok. 1000 nowych firm. Ich założyciele muszą odnaleźć się w
Bankowość Nest Bank kolejny raz ze złotym medalem EcoVadis
2024-04-23 | 16:00

Nest Bank kolejny raz ze złotym medalem EcoVadis

W tym roku po raz kolejny otrzymał złoto - znalazł się w gronie 5% firm najlepiej ocenionych w badaniu.   ESG na poważnie    ESG i zrównoważony rozwój to

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.