Nowoczesne bankomaty w bankowości spółdzielczej. Case study BS Karpatia
Linkleaders
ul. Piotrkowska 148/150/18.01
90-063 Łódź
pawel.luty|linkleaders.pl| |pawel.luty|linkleaders.pl
533890507
https://linkleaders.prowly.com/
Banki spółdzielcze są ostoją finansową dla tysięcy klientów. W Polsce działa ponad 500 tego typu instytucji, które na co dzień świadczą różne usług bankowe, w tym gwarantują bezpieczny oraz wygodny dostęp do gotówki. Według badania Narodowego Banku Polskiego, to właśnie gotówka jest uznawana przez Polaków za najbardziej powszechny, najłatwiejszy i najbezpieczniejszy instrument płatniczy. Jak zatem banki spółdzielcze podchodzą do obsługi gotówki? Za przykład może posłużyć Bank Spółdzielczy Ziem Górskich KARPATIA, który wprowadził w swojej sieci bankomatów najnowocześniejsze rozwiązania.
Bank Spółdzielczy Ziem Górskich KARPATIA jest jednym z najstarszych banków w Polsce. W 2023 roku będzie obchodził 145-lecie swojego istnienia. Jest bankiem dla klientów indywidualnych i podmiotów gospodarczych prowadzących działalność na terenie województwa małopolskiego i śląskiego. Specjalizuje się w kompleksowej obsłudze przemysłu turystycznego, handlu, rzemiosła, rolnictwa oraz samorządów. W tym roku Bank oddał do użytku klientów swoją nową siedzibę i postanowił przy tej okazji zmodernizować swoją sieć bankomatów.
– Bank w tej chwili posiada 16 bankomatów. Niestety, są to urządzenia starszej generacji, co powoduje, iż część z nich nie będzie spełniać określonych standardów i wymogów klientów. W związku z tym stajemy przed decyzjami strategicznymi pomiędzy likwidacja części bankomatów a zakupem nowych. W tej chwili w miarę naszych możliwości staramy się o zakup nowych urządzeń uniwersalnych, czyli z funkcją recyklera, wpłatomatu i bankomatu – informuje Edward Tybor, prezes zarządu Banku Spółdzielczego Ziem Górskich KARPATIA.
Jak przyznaje Edward Tybor, ze względu na lokalne relacje, charakterystyczne dla bankowości spółdzielczej, klienci Banku KARPATIA często wolą spotkać się z konkretnymi pracownikami i w placówkach Banku dokonać transakcji związanych z gotówką. Jednakże coraz częściej klienci oczekują 24-godzinnej dostępności bankomatów i recyklerów, a to może zapewnić tylko nowoczesna technologia pozwalającą na wypłatę, ale i wpłatę gotówki. Działanie recyclera bazuje na zamkniętym obiegu gotówki wewnątrz maszyny. Banknoty wpłacane do urządzenia przez klienta placówki są księgowane on-line w systemach banku i następnie używane do kolejnej transakcji wypłaty dokonywanej przez następną osobę przy recyclerze. Dzięki temu koszty banku przeznaczone na zasilania bankomatów ulegają znacznemu obniżeniu.
Według badań Narodowego Banku Polskiego, gotówka nadal uważana jest przez Polaków za najbardziej powszechny, najłatwiejszy i najbezpieczniejszy instrument płatniczy, aczkolwiek koszty jej obsługi rosną. Składają się na to takie czynniki jak rosnące koszty zasilania bankomatów, transportu gotówki, jej ubezpieczenia czy koszty pracy osób obsługujących obieg gotówki. Dlatego też, jak zauważa Edward Tybor, banki spółdzielcze szukają rozwiązań pozwalającym im na obniżenie kosztów i automatyzację procesów związanych z obrotem gotówkowym.
Bank Spółdzielczy Ziem Górskich KARPATIA, aby sprostać oczekiwaniom klientów oraz zrealizować swoje potrzeby biznesowe postanowił wprowadzić do swojej sieci bankomatów urządzenia z serii DN Series Diebold Nixdorf.
– DN Series spełnia nasze oczekiwania, ponieważ posiada najnowsze rozwiązania technologiczne wraz z funkcją recyklera i bankomatu. Jest to całkowicie nowa linia bankomatów oraz recyklerów, która została zaprojektowana od podstaw. Mają przeprojektowaną całkowicie stronę wizualną. Maszyny zyskały nowocześniejsze linie, mające nawiązywać do wszechobecnych urządzeń dotykowych i generalnie świata „smart" – zauważa Edward Tybor, prezes zarządu Banku Spółdzielczego Ziem Górskich KARPATIA.
Prezes Banku podkreśla jednak, że to co dla jego instytucji było najważniejsze przy wyborze urządzeń, to zmiany technologiczne. Przede wszystkim, zaprojektowane całkowicie na nowo moduły bankomatowe oraz recyklingowe. Dzięki nowemu modułowi recyklera RM4 znacząco skróciła się droga transportu banknotów, a co za tym obniżyło się znacząco ryzyko zacięć i zatorów. Diebold Nixdorf jako jedyny dostawca na polskim rynku dysponuje własnym autorskim modułem recyklingu. Nie korzystamy z modułów innych dostawców. Urządzenia zaimplementowane w Banku KARPATIA pozwalają na zdeponowanie w jednej transakcji aż 60 000 zł, są wyposażone w kasety depozytowe o pojemności do 4000 banknotów, co wydłuża pracę recyklera bez potrzeby obsługi oraz są niezwykle szybkie – obsługują aż 10 banknotów na sekundę.
Bankomaty i recyklery DN Series mają modernistyczny, przyciągający uwagę design. Ich 19-calowe, pionowe i dotykowe ekrany zapewniają nie tylko płynną i szybką obsługę, ale również dają ogromne możliwości personalizacji, m. in. zapewniają dzielenie ekranu umożliwiające wyświetlanie reklam w obszarze niezakłócającym przebiegu realizowanej transakcji przez klienta. W ofercie Diebold Nixdorf są też dostępne mniejsze ekrany umieszczone poziomo, z możliwością dodania tradycyjnych klawiszy.
Więcej informacji na temat rozwiązań DN Series dla banków można znaleźć na stronie www.dieboldnixdorf.com.

Grudziądz z placówką VeloBanku. Na mieszkańców czeka atrakcyjny kredyt gotówkowy

Już połowa Polaków pomaga potrzebującym w święta

Klienci VeloBanku z garścią prezentów w bankowości mobilnej i internetowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.