BCC: budżet, inwestycje, podatki
OPEN MINDED GROUP Sp z o.o.
Fałata 2
02-534 Warszawa
pr|openmindedgroup.pl| |pr|openmindedgroup.pl
602600867
openmindedgroup.pl
Polska gospodarka w ostatnich latach rozwija się w sposób dynamiczny, jednak nie bez wyzwań. Tempo wzrostu, chociaż nieco słabsze od oczekiwań z początku roku 2024 było solidne, a w 2025 możemy oczekiwać dalszego przyspieszenia. Niestety wciąż mamy do czynienia z okresem „diagnozowania i rozbiegu”. W nowym roku potrzebować będziemy jasnych, strategicznych decyzji, które zapewnią stabilność i zrównoważony rozwój.
Dr Marcin Mrowiec, ekspert BCC ds. ekonomii i minister gospodarki w think tanku BCC – Gospodarczy Gabinet Cieni, podsumowuje rok 2024 i stawia pytania o długoterminowa strategię wzrostu.
- Musimy postawić sobie pytanie o to, jakie mają być źródła naszego wzrostu gospodarczego po tym, jak w ciągu kolejnych 2 lat miniemy szczyt napływu funduszy z UE, zaś konsumpcja prywatna skonsumuje wzrost wynagrodzeń w sektorze przedsiębiorstw który prawdopodobnie czeka nas w tym czasie. - zauważa Marcin Mrowiec.
Wzrost konsumpcji i inwestycji
Rok 2024 charakteryzował się znacznym wzrostem konsumpcji prywatnej (ok 3,8% r/r, zgodnie z najnowszym konsensem makroekonomicznym Europejskiego Kongresu Finansowego), która nieznacznie tylko osłabnie w 2025 (do ok 3,3% r/r), częściowo ze względu na nieznacznie niższą dynamiką płac w sektorze przedsiębiorstw, ale głównie na skutek znacznie niższej niż w roku bieżącym waloryzacją płac w sektorze publicznym oraz rent i emerytur. - mówi ekspert BCC.
„Sterydy z UE”
Zdaniem Marcina Mrowca: - Nadchodzący rok przyniesie wyraźne przyspieszenie inwestycji, głównie ze względu na „sterydy z UE”. Rok 2025 będzie stać pod znakiem napływu do gospodarki pieniądza z funduszy spójności UE oraz z KPO, które to środki najpierw były zablokowane ze względów politycznych. Po wyborach w 2023 zintensyfikowano prace dotyczące uruchomienia konkursów i uruchomienia tych środków, zaś w 2025 powinny one już bezpośrednio trafiać do gospodarki. To główny czynnik stojący za oczekiwaniami przyspieszenia tempa inwestycji w gospodarce do 8- 10% r/r w 2025, po stagnacji w 2024. Solidny wzrost konsumpcji oraz bardzo znaczące przyspieszenie inwestycji powinny przynieść wzrost gospodarki w 2025 na poziomie zbliżonym do 4%, zgodnie z prognozą budżetową.
Tempo wzrostu prawdopodobnie nie będzie problemem w 2025, natomiast wyzwaniem pozostaje odpowiedź na pytanie jak dokonać konsolidacji finansów publicznych równocześnie budując fundamenty pod wzrost w kolejnych 5-10 latach.
Budżet i brak strategicznej wizji
Ekspert BCC jako od sukcesu ministra finansów na polu finansów publicznych postrzega uszczelnienie tak zwanej reguły wydatkowej, w ten sposób, że teraz obowiązuje ona wszystkie podmioty finansów publicznych.
Niestety, jak podkreśla Marcin Mrowiec: znacznie dłuższa jest lista wyzwań:
- Konsolidacja finansów publicznych
- Wyzwaniem pozostaje konsolidacja rozumiana zarówno jako poprawa przejrzystości i uspójnienie krajowej definicji deficytu i długu publicznego z definicją unijną, jak również konsolidacja rozumiana jako zmniejszenie deficytu budżetowego i zmniejszenie tempa narastania długu.
Niestety budżet przygotowany na rok 2025 zasadniczo jest kontynuacją budżetu na rok 2024, który był przygotowany przez poprzedni rząd i był mocno krytykowany za nadmierną skalę wydatków i deficytu. Minął rok i niewiele się w tym względzie zmieniło. - podkreśla Mrowiec.
Żadne znaczące wydatki nie zostały zredukowane, a do starych dołożono nowe, jak chociażby te w ramach programu Aktywny Rodzic (tzw. „babciowe”), który został przyjęty bez konsultacji publicznych, a będzie nas wszystkich kosztować 65 miliardów złotych w ciągu dekady.
Rząd co prawda przyjął średnioterminowy plan fiskalny, ale brakuje w nim szczegółów odnośnie tego, które konkretnie wydatki będą ograniczane i które konkretnie podatki i w jaki sposób będą podnoszone. - podsumowuje ekspert.
2. Strategia na kolejne lata
Jak zwraca uwagę ekspert:
- Jeszcze ważniejsza od konsolidacji finansów publicznych jest konieczność wypracowanie strategii wzrostu na kolejne lata, szczególnie na te lata, kiedy już wyczerpią się impulsy w postaci środków unijnych a także wzrostu płac, który w najbliższych 2-3 latach będzie mocno pozytywnie wpływać na konsumpcję prywatną. Teraz jest czas na wypracowanie strategii wzrostu, która uwzględniałaby to, że: nie jesteśmy już krajem taniej siły roboczej, coraz większym wyzwaniem będzie stawał się brak rąk do pracy, a równocześnie sektor prywatny nie inwestuje wystarczająco dużo, aby upływające zasób pracy zastąpić zasobem kapitału wytwórczego i intelektualnego. Strategia musi uwzględniać wyzwania związane z koniecznością znaczących inwestycji w system energetyczny, zarówno po stronie wytwarzania jak i przesyłu energii. Musimy uwzględnić wyzwania związane z geopolityką, chociażby w kontekście sytuacji na Ukrainie.
Rząd powinien przystąpić do intensywnych dyskusji i konsultacji w powyższych tematach. - Środowiska biznesowe wskazują na potrzebę wykrystalizowania się jasnego ośrodka decyzyjnego w odniesieniu do całej gospodarki w ramach rządu - wiele istotnych problemów i wyzwań leży na obszarach administrowanych przez różne ministerstwa i brak jednego ośrodka decyzyjnego odpowiedzialnego za całość polityki gospodarczej rządu powoduje kłopoty zarówno dla przedsiębiorców („nie ma z kim rozmawiać”) jak i dla nas wszystkich, bo problemy nie są rozwiązywane.
3. System podatkowy – fragmentaryczny i sprzeczny
Marcin Mrowiec zwrócił też uwagę na ogromny problem jakim jest niestabilność polskiego systemu podatkowego.
Przedsiębiorcy od dawna postulują o stabilność i przejrzystość w obszarze podatków. W 2024 roku wyraźnie zarysowała się potrzeba gruntownej reformy systemu podatkowego. BCC zaprezentowało w ministerstwie Finansów Dużą Reformę Podatkową.

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
Prace nad pakietami deregulacyjnymi trwają. Biznes liczy na ich sprawne przeprocesowanie, ale i tak nie spodziewa się, żeby pierwsze efekty były widoczne przed jesienią. Dziś przedsiębiorcy 40 proc. swojego czasu spędzają na wypełnianiu różnego typu wymagań, a dodatkowo wstrzymują się z inwestycjami ze względu na niestabilność prawa. Zdaniem przedsiębiorców deregulacja to krok w dobrym kierunku, który pozwoli na przesunięcie zamrożonych w bankach pieniędzy na inwestycje i zwiększy konkurencyjność polskich firm.
Ochrona środowiska
Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać

Aktualizacja programu Czyste Powietrze, która wystartowała 31 marca br., przyniosła m.in. uszczelnienie zasad finansowania oraz zwiększenie monitoringu wykonawców. – Obecna edycja programu jest najbardziej wymagająca ze wszystkich, jakie do tej pory realizowaliśmy – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus ONE. Wiele firm nie było w stanie się odpowiednio przygotować do zmian i teraz wstrzymały pozyskiwanie nowych klientów. Grupa Columbus ma ambicję, by konsolidować ten bardzo rozdrobniony rynek.
Handel
Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online

Badanie odzieży i bielizny zakupionych na dwóch azjatyckich platformach wykazało obecność w części z nich niebezpiecznych związków w niepokojących stężeniach – wynika z Raportu Federacji Konsumentów. Podobne produkty mogą się jednak również znajdować na polskich czy międzynarodowych platformach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.