Biznes na rzecz zmiany – rusza 2. edycja programu Climate Leadership
Debata Biznes na rzecz zmiany zainaugurowała drugą edycję Climate Leadership, inicjatywy budującej społeczność liderów realnej zmiany w biznesie na rzecz neutralności klimatycznej i zrównoważonego rozwoju. Podczas spotkania, które odbyło się online 26 października o godzinie 14, uczestnicy pierwszej edycji programu przedstawili wypracowane wspólnie z ekspertami rozwiązania prośrodowiskowe. Organizator Climate Leadership – Centrum UNEP/GRID-Warszawa – zaprezentował pierwszą publikację przygotowaną w ramach programu oraz zachęcił firmy do zgłoszenia się do edycji 2020/2021.
W debacie wzięli udział przedstawiciele części firm, które w ramach poprzedniej edycji podjęły zobowiązania środowiskowe: Krzysztofa Bełz (Coca-Cola HBC Polska), Grzegorz Bobek (Żywiec-Zdrój), Jacek Hutyra (Orange Polska), Maria Krawczyńska (BNP Paribas Bank Polska), Mario Zamarripa (ERGO Hestia) oraz Anna Żyła (Bank Ochrony Środowiska).
Link do zapisu debaty: https://youtu.be/mIEGO5OVMzg
– W pierwszej edycji programu wzięło udział 10 firm z bardzo różnych branż. Czekało na nie wsparcie ponad sześćdziesięciu ekspertów. Dzięki temu udało się wypracować realne rozwiązania, które wpłyną na realizację głównego celu, czyli neutralizację szkodliwego wpływu biznesu na środowisko – mówi Maria Andrzejewska, dyrektor centrum UNEP/GRID Warszawa, współtwórczyni programu Climate Leadership.
Wśród firm, które wzięły udział w pierwszej edycji znalazły się: Auchan Retail Polska, Bank Ochrony Środowiska, BNP Paribas Bank Polska, Carrefour Polska, Coca‑Cola HBC Polska, ERGO Hestia, Grupa Żywiec, IKEA Retail, Orange Polska, a także Żywiec-Zdrój. Każda z firm podjęła konkretne, mierzalne zobowiązania klimatyczne. Case study z opisem wypracowanych rozwiązań dostępne są w publikacji Biznes na rzecz zmiany:
https://climateleadership.pl/Publikacja%20CL%202020.pdf
Opracowanie zawiera także omówienie globalnych trendów w kontekście kryzysu klimatycznego oraz komentarze ekspertów dotyczące kierunku działań jakie powinny zostać podjęte, aby przeciwdziałać wzrastaniu średniej globalnej temperatury na Ziemi.
Debata rozpoczęła także oficjalną rekrutację do drugiej edycji programu. Firmy, które wezmą w niej udział, zostaną włączone w nurt globalnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju budowanych pod auspicjami UN Environment Programme. – Ważne jest, aby firmy zrozumiały, że udział w takich programach to wyjście naprzeciwko rosnącym w dziedzinie ochrony środowiska oczekiwaniom klientów – mówi prof. Bolesław Rok, współtwórca programu. – Za tym idzie również zwiększenie innowacyjności i przewagi konkurencyjnej poprzez wdrożenie realnej zmiany w sposobie prowadzenia biznesu – zauważa
Strona internetowa programu Climate Leadership: https://climateleadership.pl/
LinkedIn programu Climate Leadership: https://www.linkedin.com/company/climate-leadership

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol

Polski System Kaucyjny i Canpack Recycling podpisują list intencyjny – razem dla efektywnego systemu kaucyjnego w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.