Komunikaty PR

„Black Friday” nie pomógł deweloperom. W większości metropolii sprzedaż spadła

2024-12-09  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Mikołaj Ostrowski
RynekPierwotny.pl

ul. Adama Naruszewicza 27/101
02-627 Warszawa
m.ostrowski|rynekpierwotny.pl| |m.ostrowski|rynekpierwotny.pl
530619988
rynekpierwotny.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.8 MB )

Mimo licznych promocji, m.in. z okazji „Black Friday”, w listopadzie deweloperzy sprzedali w siedmiu największych miastach o 2% mniej mieszkań niż miesiąc wcześniej. Jednak w trzech metropoliach – w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu – promocje odniosły oczekiwany przez deweloperów skutek. Niestety, w Trójmieście, Wrocławiu i miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii znów poszła w górę średnia cena metra kwadratowego nowych mieszkań dostępnych na rynku.

Chyba mało kto spodziewał się, że po dobrym dla deweloperów pod względem sprzedaży październiku, kolejny miesiąc przyniesie jej spadek. Klientów miały przyciągnąć przeceny i promocje. Jednak w biurach sprzedaży pojawiło się ich mniej – komentuje Marek Wielgo, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

Listopad po raz kolejny pokazał, że rynków mieszkaniowych największych miast nie można traktować jednakową miarą. Więcej umów niż w październiku zawarli deweloperzy w Warszawie (o 9%), Krakowie (o 22%) i  Wrocławiu  (aż o 31%). – Być może w tych metropoliach potencjalnych nabywców do podjęcia decyzji zakupowej mógł zachęcić ogromny wybór mieszkań o zróżnicowanych cenach. W stolicy w ofercie jest już ponad 15,8 tys. lokali. Coraz bliżej jest więc do rekordowego wyniku z maja 2019 r., gdy warszawscy deweloperzy oferowali tylko o 400 więcej - mówi ekspert portalu RynekPierwotny.pl.

[WYKRES NR 1]

Bliska rekordów jest także oferta deweloperów w Krakowie (ponad 8,6 tys.), Wrocławiu (ponad 8,9 tys.) i Trójmieście (blisko 7,1 tys.). Ponadto jeszcze nigdy nie oferowali oni tak wielu mieszkań w Łodzi (ponad 9,5 tys.), Poznaniu (blisko 7,8 tys.) i w miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (niemal 9,6 tys.).

A jednak w tych trzech metropoliach sprzedaż mieszkań tąpnęła w listopadzie, np. w Łodzi aż o 28%. Ekspert portalu RynekPierwotny.pl ocenia, że w tych miastach deweloperzy są zdani w głównej mierze na nabywców kredytowych.  Niepokoić mogą więc najnowsze dane Biura Informacji Kredytowej (BIK), z których wynika, że w listopadzie spadła liczba chętnych na kredyty mieszkaniowe. Odpowiedni wniosek złożyło do banków tylko 27 tys. osób, czyli o ponad jedną piątą mniej niż w październiku, który dał nadzieję na ożywienie na rynku kredytowym. Rzecz jasna najmniejszego sensu nie mają porównania z analogicznym okresem ubiegłego roku, gdy w ofercie banków był „Bezpieczny Kredyt 2%”. Wówczas o kredyt mieszkaniowy wnioskowało blisko 40 tys. osób.

[WYKRES NR 2]

Sprzedaż mieszkań zmniejszyła się także w Trójmieście, ale tu potencjalnych nabywców mogły zniechęcić bardzo wysokie ceny. W listopadzie średnia cena metra kwadratowego poszybowała w górę aż o 4%, przekraczając pułap 16 tys. zł!  Trójmiejscy deweloperzy wprowadzili do sprzedaży dużą pulę bardzo drogich mieszkań (średnio po 22,2 tys. zł/m kw.) i to właśnie one tak wywindowały średnią cenę metra kwadratowego wszystkich mieszkań.

Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a ściślej w Katowicach. Na rynku pojawiły się nowe inwestycje, w których uśredniona cena nowych mieszkań w przeliczeniu na metr kwadratowy przekracza 13 tys. zł.  W efekcie średnia cena metra kwadratowego wszystkich lokali w ofercie deweloperów wzrosła o 3% i w ten sposób przekroczony został tam pułap 11 tys. zł za metr kwadratowy. Najwyraźniej w obu tych metropoliach deweloperzy liczą na zamożnych klientów.

Średnia cena metra kwadratowego nowych mieszkań wzrosła jeszcze we Wrocławiu, ale tylko o niespełna 1%.  Na przeciwnym biegunie jest Łódź (ok. 11,4 tys. zł/m kw.), gdzie w listopadzie średnia spadła o 1%. Z kolei w Warszawie (17,7 tys. zł/m kw.), Krakowie (ok. 16,5 tys. zł/ m kw.) i Poznaniu (13,3 tys. zł/m kw.) utrzymała ona poziom z poprzedniego miesiąca. Warto zauważyć, że w tych miastach średnia cena nowych mieszkań w przeliczeniu na metr kwadratowy nie zmieniła się już trzeci miesiąc z rzędu.

[WYKRES NR 3]

W wyścigu o miano tegorocznego lidera podwyżek wciąż prowadzi Wrocław, gdzie od początku roku średnia cena metra kwadratowego wzrosła aż o 12%. Łódź z podwyżką 10% zajmuje drugie miejsce, a na najniższym stopniu podium są ex aequo Poznań i Trójmiasto. Podwyżka w tych metropoliach wyniosła 8%. Z kolei w Krakowie i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii średnia poszła w górę o 6%. Najmniej, bo tylko o 5% podrożały w tym roku nowe mieszkania w Warszawie.

[WYKRES NR 4]

Niestety, choć wybór mieszkań jest coraz większy, to tych najtańszych jest na rynku coraz mniej. W dodatku mieszkania w nowych inwestycjach są coraz droższe z powodu rosnących cen działek i kosztów budowy. W ciągu ostatniego miesiąca, w miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii udział lokali z ceną poniżej 10 tys. zł za metr kwadratowy w ofercie deweloperów skurczył się z 43% do 37%. Pod koniec ubiegłego roku ponad połowa mieszkań w ofercie śląskich deweloperów miało cenę niższą. W ofercie krakowskich firm deweloperskich takich lokali już w zasadzie nie ma, a w stolicy znalezienie ich niemal graniczy z cudem. Także w Łodzi jeszcze 11 miesięcy temu ponad połowa nowych mieszkań kosztowało mniej niż 10 tys. zł za metr kwadratowy. Obecnie stanowią 27% oferty firm deweloperskich. Warto zauważyć, że w listopadzie odsetek takich lokali wzrósł o 1 pkt proc.

[WYKRES NR 5]

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: RynekPierwotny.pl
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele? Biuro prasowe
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.
Nieruchomości Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.