Blisko połowa Polaków jest gotowa na wynajem elektroniki – badanie Plenti
Terminowy wynajem telefonów, komputerów, dronów czy sprzętu gamingowego, bez kupowania ich na własność, staje się coraz bardziej popularny wśród polskich konsumentów. Jak wynika
z badania zrealizowanego przez platformę Plenti, już 45% Polaków jest świadomych korzyści, jakie oferuje usługa wynajmu elektroniki użytkowej. Co trzeci ankietowany sięga po nią, aby obniżyć koszty dostępu do sprzętu elektronicznego, a dla 23% najem to możliwość testowania nowości rynkowych.
Rośnie gotowość do korzystania z najmu elektroniki wśród polskich konsumentów – to główny wniosek płynący z badania* zrealizowanego na zlecenie Plenti, lidera rynku wynajmu elektroniki użytkowej
w Polsce. 45% ankietowanych w badaniu wskazało, że zna usługę wynajmu elektroniki i jest gotowa, by aktywnie z niej korzystać. To już połowa wskazań, które zgromadziły znane od dawna i popularne usługi terminowego wynajmu mieszkań (94% wskazań) czy samochodów (92%). Na gotowość do korzystania z najmu sprzętu sportowego (np. nart) wskazało 82% badanych.
- Wynajem elektroniki to stosunkowo młoda usługa na polskim rynku. Jako Plenti oferujemy ją od pięciu lat. Dlatego dotarcie z ideą elastycznego dostępu do elektroniki użytkowej bez konieczności jej kupowania na własność do blisko połowy polskich konsumentów to duży sukces. Chociaż Polacy są nadal mocno przywiązani do idei własności, to coraz częściej sięgają po najem. Nie chcą ponosić wysokich, jednorazowych wydatków na zakup elektroniki, kiedy chcą z niej korzystać przez krótki czas lub też ją przetestować – mówi Wojciech Rokosz, CEO i jeden z założycieli Plenti.
Badanie Plenti pozwoliło określić pięć profili konsumentów, chcących korzystać z najmu elektroniki. Najliczniejszą grupą (37% wskazań) są osoby, które w wynajmie szukają oszczędności, a niska cena stanowi dla nich największą wartość. To głównie mieszkańcy mniejszych miast, po 35 roku życia
i posiadający dzieci, deklarujący podobne zainteresowanie głównymi kategoriami elektroniki użytkowej. Kolejną grupą (24% wskazań) są „Sezonowcy”, czyli osoby, które świadomie decydują się na najem elektroniki na konkretny okres, na przykład na wyjazd wakacyjny. Preferują krótki okres wynajmu (poniżej jednego miesiąca) i najczęściej sięgają po drony, kamery, konsolę do gier czy sprzęt VR.
23% konsumentów zalicza się do grupy „Testerów”, którzy korzystają z najmy, by testować elektronikę przed jej zakupem. To najczęściej osoby między 30 a 45 rokiem życia, mieszkające poza dużymi miastami. Preferują krótki okres wynajmu oraz deklarują podobne zainteresowanie wszystkimi głównymi kategoriami produktowymi.
Dwie ostatnie grupy, do których łącznie należy 16% badanych, to „hard-userzy” najmu elektroniki. Intensywnie korzystają z tej usługi, świadomie rezygnując z posiadania urządzeń na własność. Dla części z nich wynajem jest bardziej korzystny z uwagi na elastyczność i możliwość regularnej wymiany elektroniki na nowsze modele. Reszta to fani nowoczesnych technologii, którzy nie chcą na dłużej wiązać się z jednym modelem smartfonu, kamery czy gogli VR. Dzięki usłudze najmu mają stały dostęp do nowości rynkowych bez konieczności cyklicznego ich kupowania i sprzedawania. W tej ostatniej grupie dominują mieszkańcy największych miast w wieku 20-35 lat.
Najpopularniejszym wśród uczestników badania urządzeniem na wynajem były drony. Na chęć ich najmu wskazuje aż 99% ankietowanych. Tuż za nimi plasują się aparaty i kamery (97% wskazań), konsole do gier i gogle do wirtualnej rzeczywistości. Dopiero za nimi znalazły się najczęściej posiadane przez klientów kategorie urządzeń, czyli smartfony i laptopy. Preferowany czas umowy najmu zależy od rodzaju urządzenia. Ankietowani deklarują, że smartfony i laptopy chcą najmować na dłuższy czas, minimum 12 miesięcy. Natomiast w przypadku dronów, kamer czy też sprzętu gamingowego dominują krótkie okres wynajmu, najczęściej poniżej jednego miesiąca.
- Wynajem elektroniki staje się elementem współczesnego stylu życia. Dostrzegamy wyraźne zainteresowanie zarówno krótkoterminowym najmem, który umożliwia testowanie sprzętu przed zakupem, jak i długoterminowymi umowami, stanowiącymi alternatywę dla posiadania urządzenia na własność. Dlatego nasza oferta systematycznie ewoluuje, dostosowując się do potrzeb różnych kategorii klientów, co jest kluczowe w kontekście rosnącej popularności tego rodzaju usług. Jestem przekonana, że cechy takie jak elastyczność oraz możliwość regularnej wymiany sprzętu na nowsze modele są szczególnie atrakcyjne dla 'hard-userów' – podkreśla Anna Firlej, Head of Growth w Plenti.
Plenti zapytało również o główne obawy związane z korzystaniem usługą najmu sprzętu. Prawie połowa badanych na pierwszym miejscu wskazała uszkodzenie sprzętu. Natomiast 41% deklaruje, że martwi się o jego stan techniczny i kwestie związane z kaucją. Z tego też powodu dla co trzeciego badanego istotne jest odpowiednie ubezpieczenie sprzętu, które zapewnia Plenti.
*badanie zostało wykonane w sierpniu 2023 roku na ogólnopolskiej próbie 2000 osób.
O spółce:
Plenti to firma zajmująca się najmem elektroniki użytkowej. Działa na polskim rynku od pięciu lat. Przez ten czas platforma najmu pozyskała od inwestorów – funduszy VC i osób prywatnych – ponad 30 mln zł. W ostatniej rundzie, która została ogłoszona w lutym tego roku, do firmy wpłynęło 23,5 mln zł (5 mln euro). Rundzie przewodził fundusz 4growth VC, przy udziale Montis Capital. Spółka prowadzi też program Plenti Partners, dzięki któremu inni przedsiębiorcy mogą zarabiać na wynajmie elektroniki na platformie Plenti.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.