Komunikaty PR

Bon 1000 Plus – Polish Outdoor Group do rządu RP. Badanie branży outdoorowej

2020-06-01  |  08:30
Biuro prasowe
Do pobrania IP_POG ( 0.6 MB )

26 maja br. odbyła się konferencja organizowana wspólnie przez Ministerstwo Rozwoju i PARP w sprawie „Pozyskiwania środków finansowych dla branży turystycznej” – nadal nie wiadomo, które podmioty zostaną uwzględnione w projekcie bonu 1000 plus.  Na początku maja Stowarzyszenie Polish Outdoor Group zwróciło się z postulatem uwzględnienia branży outdoorowej podczas tworzenia programu wsparcia dla turystyki. Pismo zostało skierowane do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Rozwoju, a także Rady Dialogu Społecznego.

 

Branża turystyczna to ważna gałąź gospodarki, która skupia wiele różnych podmiotów działających na rynku. Większość z nas, kiedy słyszy „turystyka” myśli przede wszystkim o hotelach, biurach podróży, firmach wynajmujących autokary wycieczkowe. Jednak na tym nie koniec – branża turystyczna to również firmy outdoorowe. Zaliczają się do nich producenci i wypożyczalnie sprzętu sportowego, odzieży i akcesoriów turystycznych, specjalistyczne sklepy turystyczne, organizatorzy biegów i festiwali górskich, organizatorzy specjalistycznych szkoleń z zakresu aktywności sportowych (np. kursy wspinaczki), jak również instruktorzy i przewodnicy górscy. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 13 marca 2020 r. związane z panującą w Polsce epidemią, nakazało – w trybie natychmiastowym – zamknięcie tysięcy placówek i przedsięwzięć. Z dnia na dzień wiele firm zostało pozbawionych możliwości zarobkowych, natomiast ludzie zostali bez pracy i środków do życia. Na dzień dzisiejszy „przetrwanie” tego trudnego okresu dla szeregu firm nadal stoi pod znakiem zapytania. Skutki „lockdownu” boleśnie odczuły także firmy z branży outdoorowej, która leży na pograniczu sektora turystyki i szeroko pojętego sportu.

 

Odnosimy wrażenie, że w projekcie bonu na turystykę 1000 plus Rząd skupia się na turystyce wypoczynkowej, zakładając wsparcie przede wszystkim dla operatorów bazy noclegowej. Chcielibyśmy zwrócić uwagę, ze ważnym elementem całej branży turystycznej, wpływającym na ożywienie gospodarcze w wielu lokalnych społecznościach i regionach Polski, jest także turystyka kwalifikowana np. piesza, górska, kajakowa, rowerowa, narciarska, a wraz z nią szereg firm specjalistycznych, takich jak: wypożyczalnie sprzętu turystycznego, kajakowego, narciarskiego, rowerów, żaglówek itp., przewodnicy górscy, instruktorzy wspinania, firmy organizujące szkolenia górsko-turystyczne, organizatorzy wyjazdów związanych z turystyką kwalifikowaną, a także sklepy oferujące sprzęt biwakowy i turystyczny” brzmi fragment listu kierowanego przez Zarząd POG do Rządu.

 

WSPARCIE DLA PRZEDSIĘBIORSTW

 

Rząd, aby wspomóc przedsiębiorców w tym trudnym czasie, przygotował ustawy zwane „Tarczą antykryzysową”. W kolejnej wersji Tarczy znalazła się również branża turystyczna, powstał pomysł projektu „1000 plus” dla polskiej turystyki. „Pracujemy z Polską Organizacją Turystyczną nad programem 1000 plus, w postaci bonów o wartości 1000 zł, które można wydać na wycieczkę, czy inne wydarzenie związane z turystyką” – zapowiedziała minister rozwoju Jadwiga Emilewicz w kwietniu br.

Jej zdaniem, powinno to w odczuwalny sposób wesprzeć branżę. Prace nad doprecyzowaniem zasad funkcjonowania programu i określeniem jego beneficjentów nadal trwają. W maju minister przedstawiła kolejne szczegóły rządowego programu. Z bonu skorzystać będą mogły jedynie osoby zatrudnione w oparciu o umowę o pracę, które nie zarabiają więcej niż wynosi przeciętne wynagrodzenie – to jest 5200 zł brutto. „W tym roku taki bon będzie w 90 procentach sfinansowany z budżetu państwa, a 10 procent to będzie wkład własny pracodawcy”– tłumaczyła minister Emilewicz w wywiadzie dla Money.pl. Rząd szacuje, że 1000 plus na wyjazdy turystyczne dostanie ponad 7 milionów obywateli. Dla branży turystycznej oznaczałoby to zastrzyk w wysokości 7 miliardów złotych w ciągu 2 lat, w których będzie można wykorzystać bon. Jednak czy jakakolwiek część z tej sumy, będzie miała szansę wesprzeć branżę outdoor?

 

Ani sama wicepremier Jadwiga Emilewicz, ani Ministerstwo Rozwoju, ciągle nie podają szczegółów programu. Ostatnia konferencja poświęcona temu tematowi, która odbyła się 26 maja br. również nie przyniosła odpowiedzi na nurtujące branżę pytanie, kto zostanie objęty programem. Na razie wiadomo jedynie, że bon 1000 plus będzie najprawdopodobniej wydawany w postaci karty przedpłaconej (prepaidowej), jednak jacy beneficjenci czy usługi znajdą się na karcie, nie wie na razie nikt. Wiadomo jedynie, że pieniądze można będzie przeznaczyć na usługi turystyczne realizowane jedynie w Polsce. Na ten moment wiemy, że wśród usług, które będzie można opłacić za pomocą bonu, mają znaleźć się noclegi, zakup wycieczki krajowej, opłaty związane ze wstępem do muzeów lub różnego rodzaju atrakcji turystycznych, pokrycie kosztów lokalnego przewodnika turystycznego. Taki katalog usług niestety znacznie ograniczałby pole wykorzystania bonu w tzw. aktywnej turystyce, z którą bezpośrednio związana jest branża outdoor.

 

Projekt bonów turystycznych czekają jeszcze konsultacje z Radą Dialogu Społecznego
i branżą turystyczną. Planowany start: połowa roku, ponoć program ma ruszyć jeszcze
w czerwcu przed wakacjami. Swoje postulaty i propozycje uwzględnienia w programie podmiotów branży outdoorowej przekazało również stowarzyszenie POG. Z uzyskanych informacji wynika, że Ministerstwo rozważa rozszerzenie zakresu programu 1000 plus:

 

„Nikt z nas już chyba nie ma wątpliwości, że nadchodzące wakacje będą inne niż wszystkie. Wiele sklepów handlujących odzieżą i sprzętem outdoorowym, operatorzy ścian wspinaczkowych, organizatorzy specjalistycznych wyjazdów, przewodnicy i instruktorzy podobnie, jak firmy w całej Polsce są dotknięte ogromnym kryzysem, który może się jeszcze pogłębić w sytuacji, w której Polaków zwyczajnie nie będzie stać na wakacje – konkluduje Prezes Stowarzyszenia Polish Outdoor Group Piotr Turkot – Informacje, które płyną z naszego rynku, uzyskane, między innymi, dzięki przeprowadzonej przez POG ankiecie, dowodzą wielkich trudności, z jakimi boryka się większość przedsiębiorców w segmencie outdoor.

 

 

BRANŻA OUTDOOROWA W CZASACH PANDEMII

 

W 2. połowie kwietnia br. Polish Outdoor Group przeprowadziło ankietę wśród firm z branży outdoorowej: „Koronawirus, a straty polskiej branży outdoor”. W ankiecie wzięli udział właściciele sklepów sportowo-outdoorowych zarówno stacjonarnych, jak i on-line, producenci sprzętu i odzieży outdoorowo-sportowej, usługodawcy, dystrybutorzy i firmy doradcze. Na podstawie udzielonych odpowiedzi (przedstawionych na poniższym wykresie) widać, że większość z ankietowanych, bo aż 30,6 %, stopień utraconych przychodów (na dzień 17 kwietnia) ocenia na poziomie 60-80%. Wpływy mniejsze o ponad 80% deklaruje 19,4% respondentów, a w przypadku 11,1% ankietowanych przychody spadły do zera. Tylko 8,3 % ankietowanych zadeklarowało, że przychody pozostały na tym samym poziomie, co przed zamrożeniem gospodarki. 

 

 

 

Kryzys zmusił przedsiębiorców do szukania dodatkowych rozwiązań. Według ankiety, aż 72,2% respondentów zdecydowała się na ograniczenie kosztów lub odłożenie w czasie inwestycji. Z „Tarczy antykryzysowej” skorzystało 63,9% firm (aż 85% skorzystało ze zwolnienia z opłacania składek ZUS) a prawie połowa ankietowanych – 47,2 % podjęła decyzję o ograniczeniu wynagrodzeń.

 

Pełne wyniki ankiety dostępne są na stronie Stowarzyszenia:

http://pog.org.pl/2020/05/koronakryzys-wyniki-ankiety-polish-outdoor-group/#more-1021

 

Według Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, która przygotowała informator „Recepta dla turystyki” kontakt z naturą to przyszłość dla turystyki „Należy się spodziewać, że turystyka aktywna, realizowana poza obszarami zurbanizowanymi, przeżywać będzie w nadchodzących miesiącach rozkwit”. Jeśli prognozy te okażą się prawdziwe, a możliwość skorzystania z bonu 1000 plus zostanie rozszerzona również na produkty i usługi oferowane przez branżę outdoor, to jest duża szansa , że akcja poprawi – choćby w minimalnym stopniu – kondycję firm działających w tym segmencie. Zatem uwzględnienie postulatów POG jest niezwykle istotne.

 

 

Polish Outdoor Group – 3 sierpnia 2009 w Krakowie zostało powołane do życia Stowarzyszenie Polish Outdoor Group (POG), które skupia najważniejszych przedstawicieli branży. Głównym zadaniem organizacji jest działanie na rzecz zwiększenia efektywności oraz poprawienia konkurencyjności rynku outdoor w stosunku do innych segmentów rynku sportowego i modowego i szeroko pojętej turystyki. Celem Stowarzyszenia jest podejmowanie działalności prowadzącej do rozwoju rynku outdoorowego w Polsce, w szczególności:

  • kreowanie outdoorowego stylu życia,
  • budowa świadomości społecznej outdooru,
  • wspieranie działań proekologicznych,
  • wspieranie rozwoju rynku outdoorowego,
  • działanie na rzecz poprawy warunków prawnych i biznesowych dla prowadzenia działalności outdoorowej.

www.pog.org.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma 8 na 10 pracowników jest narażonych na wypalenie zawodowe Biuro prasowe
2024-09-27 | 10:00

8 na 10 pracowników jest narażonych na wypalenie zawodowe

82 proc. pracowników jest dziś narażonych na wypalenie zawodowe[1] - wynika z badania firmy Mercer przeprowadzonego w sierpniu tego roku. Nic dziwnego – błyskawicznie zmieniający
Firma Odbudowa firm rodzinnych po powodzi
2024-09-26 | 16:00

Odbudowa firm rodzinnych po powodzi

Powódź, która dotknęła południowe regiony Polski, zniszczyła nie tylko majątki prywatne, ale także uderzyła w fundamenty lokalnych gospodarek, w tym przedsiębiorstwa
Firma Dzień Bezpieczeństwa w Castorama Polska: Bezpieczeństwo w pracy i w czasie prywa
2024-09-26 | 13:00

Dzień Bezpieczeństwa w Castorama Polska: Bezpieczeństwo w pracy i w czasie prywa

Dzień Bezpieczeństwa w Castorama Polska to coroczne wydarzenie, które ma na celu zwiększenie świadomości i promowanie bezpiecznych praktyk w miejscu pracy. W tym roku tematem

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa

Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

Prawo

Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy

W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

DlaWas.info

Edukacja

MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.