Branża IT wraca do biur – spadek liczby ogłoszeń oferujących pracę zdalną

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
W branży IT wciąż rosną wynagrodzenia, w pierwszym kwartale 2022 roku specjaliści(-tki) IT przy umowie B2B mogli zarobić od 15 do 21 tys. złotych netto + VAT, a w analogicznym okresie w 2023 roku już od 16,8 do 23,6 złotych netto + VAT. Jednocześnie odnotowano wyraźny spadek ofert z opcją pracy zdalnej – w pierwszym kwartale 2022 roku było to 70 proc., a w 2023 to już 61 proc. No Fluff Jobs publikuje podsumowanie pierwszego kwartału 2023 roku w branży IT.
Spadek liczby ogłoszeń oferujących pracę zdalną
Jeszcze w I kwartale 2022 udział ogłoszeń z możliwością pracy zdalnej na portalu No Fluff Jobs wynosił 70,7 proc., po czym zaczął sukcesywnie maleć: pod koniec roku (IV kwartał) spadł do 64,3 proc., a w I kwartale 2023 roku tylko 61,3 proc. ogłoszeń oferowała pracę z domu. W I kwartale 2022 roku praca stacjonarna pojawiła się w 23,9 proc. ogłoszeniach, a rok później – w co czwartej ofercie (24,3 proc.). Natomiast tryb hybrydowy w ciągu roku zwiększył swój udział z 5,3 proc. do 14,3 proc.
– Trend przechodzenia z pracy zdalnej na pracę stacjonarną lub hybrydową widać już wyraźnie za oceanem. Firmy, które w pandemii przeszły na tryb zdalny, zaczynają wprowadzać politykę „powrotu do biur”, mowa m.in. o takich graczach jak Twitter, Snap, Disney czy Apple. Jednocześnie widzimy, że dalej utrzymuje się trend „dane nową ropą”, bo w czasach zwolnień i tzw. „hiring freeze” kategorie, które zaliczyły największy wzrost liczby ogłoszeń, to te związane z danymi. Dostrzegamy także powoli następującą stabilizację, ofert dla programistów(-ek) nie przybywa już tak gwałtownie, jak miało to miejsce w okresie pandemii, co wcale nie zmienia faktu, że luka kadrowa jest wciąż ogromna, a oferty dla osób zajmujących się kodowaniem wciąż stanowią największą grupę ofert zamieszczanych na portalu No Fluff Jobs – komentuje Tomasz Bujok, CEO w No Fluff Jobs.
Branża IT wciąż odnotowuje wzrosty wynagrodzeń
Branża IT wciąż odnotowuje wzrosty wynagrodzeń. Porównując pierwszy kwartał 2022 roku i analogiczny okres w 2023 roku, widzimy, że specjaliści(-ki) w tym obszarze zarabiają więcej. W przypadku kontraktów (B2B) na początku zeszłego roku była mowa o pensjach na poziomie od 15 do 21 tys. złotych netto + VAT, a w 2023 już od 16,8 do 23,6 złotych netto + VAT. Natomiast przy umowie o pracę pracownicy(-czki) IT zarabiali w pierwszym kwartale 2022 roku od 11 do 17 tys. złotych brutto, a w 2023 roku od 12 do 17,5 tys. złotych brutto.
Mniejsza liczba ogłoszeń dla kategorii Frontend i Backend, wzrost dla Big Data i Business Analyst
W zestawieniu danych No Fluff Jobs widać również zmiany zapotrzebowania na poszczególne specjalizacje. W pierwszym kwartale 2023 roku udział ofert w kategorii Frontend spadł o 5,3 p.p. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. W przypadku Backendu spadek wyniósł 4,2 p.p. Z kolei wzrosła popularność ogłoszeń z kategorii Big Data (+ 2,4 p.p.) oraz Business Analyst (+ 2,2 p.p.).
Mediana dolnych i górnych widełek w pierwszym kwartale 2023 roku dla wyżej wymienionych kategorii to odpowiednio: Frontend – przy B2B od 18 do 25 tys. netto + VAT, przy UoP od 15 do 21 tys. złotych brutto; Backend – przy B2B od 18 do 26 tys. złotych netto + VAT, przy UoP od 14 do 20 tys. złotych brutto; Big Data – przy B2B od 20,2 do 28,6 tys. złotych netto + VAT, przy UoP od 16,5 do 23 tys. złotych brutto oraz Business Analyst – przy B2B od 16,8 do 22 tys. złotych netto + VAT, a przy UoP od 12 do 18 tys. złotych brutto.

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.
Prawo
Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.