Branża księgowa stawia na współpracę, aby przygotować się do cyfrowej rewolucji
Kilkadziesiąt tysięcy księgowych w Polsce wkroczyło w etap technologicznej rewolucji. Automatyzacja procesów, wykorzystanie inteligentnych systemów i przejście na e-faktury będą kluczowymi czynnikami, które zdecydują o być albo nie być dla wielu biur rachunkowych w 2022 roku. Tylko około 25% z nich jest przygotowane do zaadoptowania się do nowej cyfrowej rzeczywistości. Branża stawia na współpracę.
Pandemia COVID-19 jako katalizator rewolucji cyfrowej dała impuls nie tylko do przyspieszonej digitalizacji służby zdrowia, ale ma też wpływ na każdy sektor gospodarki. Na naszych oczach tworzona jest e-administracja. Automatyzacja wkracza do organów państwowych i urzędów.
Systemy, roboty oraz wszelkie automatyzacje przejmą prostą księgowość, dlatego to ostatni moment na specjalizację i ukierunkowanie działalności biura rachunkowego. Może to być pełna księgowość, doradztwo podatkowe, audyt lub szkolenia. Jedno jest pewne - księgowi nie mogą stać w miejscu i powinni myśleć o rozwoju, aby nie przespać momentu zmiany - twierdzi Żaneta Hejne, Członek Zarządu Krajowej Izby Biur Rachunkowych.
Fundacja Wspierania Rozwoju Biur Rachunkowych, Krajowa Izba Biur Rachunkowych (KIBR), Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) oraz grupa Biura rachunkowe od kuchni (nieformalna grupa zrzeszająca biura rachunkowe na Facebooku) to organizacje, które podjęły się edukacji, jednoczenia biur rachunkowych i wprowadzenia branży w świat cyfrowy. W dobie cyfryzacji i ogromnej ilości szybko wprowadzanych zmian podatkowych to jedyne skuteczne rozwiązanie dla tego sektora.
Czy branża jest gotowa na cyfryzację?
Z badania przeprowadzonego w ramach grupy Biura rachunkowe od kuchni, w którym wzięło udział blisko 300 właścicieli biur rachunkowych wynika, że 75% biur rachunkowych wciąż pracuje wyłącznie na dokumentach papierowych.
Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest niechęć właścicieli oraz klientów do zmiany. KSeF nadciąga nieuchronnie i dlatego właściciele biur rachunkowych muszą zdać sobie sprawę z tego, że nie ma odwrotu i to ostatni moment, w którym trzeba postawić na cyfryzację, jeśli nadal chcą prowadzić biuro rachunkowe – komentuje Elżbieta Krywko, autorka badania i założycielka grupy Biura rachunkowe od kuchni.
System KSeF stanie się obowiązkowy dopiero w 2023 roku, ale wiele firm przygotowuje się do jego wdrożenia już w 2022, kierując się wygodą i chęcią spełnienia narzuconych warunków z odpowiednim wyprzedzeniem. Pionierami mogą być spółki Skarbu Państwa, które chcąc zmniejszyć koszty papieru mogą zdecydować się na implementację rozwiązania znacznie wcześniej, a w efekcie firmy współpracujące i podwykonawcy będą zmuszeni do przejścia na e-fakturę niemal rok przed ustawowym obowiązkiem. Rozwiązaniem dla tych podmiotów jest mOrganizer Finansów, który już jest gotowy do obsługi KSeF
Księgowi powinni potraktować cyfrową rewolucję jako okazję do usprawnienia organizacji pracy swoich biur rachunkowych, unowocześnienia narzędzi, przeszkolenia pracowników, uświadamiania przedsiębiorców będących klientami biura, a przede wszystkim jako okazję do przeniesienia świadczonych usług na wyższy poziom. – dodaje Elżbieta Krywko.
Cyfryzuj albo zgiń
Z raportu niedawno opublikowanego przez Ogólnopolską Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych, zrzeszającą ponad 2000 podmiotów wynika, że większość (60%) księgowych postrzega wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) jako korzystne, ale 92% obsługiwanych przez nich przedsiębiorców nie jest zupełnie do tego przygotowanych. Wdrożenie e-faktur w Polsce wymusi na przedsiębiorcach konieczność przejścia na e-księgowość praktycznie z dnia na dzień, a rolą biur rachunkowych jest im w tym pomóc.
Całkowite przejście z tradycyjnego modelu księgowości papierowej na cyfrową i ekologiczną dokona się w 2022 roku. Dla tych, którzy jeszcze nie są przygotowani, jest to ostatni moment. Dlatego cały czas edukujemy biura rachunkowe, czego przykładem może być uruchomiony w połowie roku bezpłatny program Ogólnopolskie Cyfrowe Rewolucje Księgowe. Nasi specjaliści uczą księgowych jak przejść przez proces digitalizacji, a uczestnicy otrzymują bezpłatny system do cyfrowej obsługi księgowej klientów - mówi Anita Gołębiewska, Dyrektor Zarządzająca OSCBR (Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych).
Tradycyjny zawód księgowego zanika od wielu lat i jest wypierany przez technologię. Biura, które nie dostosują się do szybko zmieniającej rzeczywistości, mogą całkowicie zniknąć z rynku.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.