Komunikaty PR

Chcesz odnieść sukces? Skorzystaj z pomocy centrum R&D i jednostki naukowej

2022-10-31  |  01:00
Biuro prasowe

Centra research & development nie bez powodu cenione są w szczególności przez firmy technologiczne. Zaistnienie na wymagającym rynku, a następnie ugruntowanie swojej pozycji na nim, to niełatwe przedsięwzięcie. Nagrodą jest jednak rozwój firmy oraz zyski. Właśnie dlatego do działań na rynku technologicznym należy się odpowiednio przygotować. Jak podejść do kwestii organizacji R&D w firmie? Kiedy warto budować własny, wewnętrzny dział badań i rozwoju, a kiedy lepiej skorzystać z pomocy z zewnątrz? 

 

Własny zespół R&D – w jakiej sytuacji to dobry pomysł?

W teorii stworzenie własnego działu research & development powinno się sprawdzić w większości firm. Pełna kontrola nad kierunkiem badań oraz ich kosztami, nieskrępowane prawo do korzystania z rezultatów poczynionych analiz – to wszystko ważne argumenty, jednak należy pamiętać, że zbudowanie od podstaw, a następnie utrzymanie działu R&D w firmie to przedsięwzięcie nie tylko kosztowne, ale przede wszystkim czaso- i pracochłonne.

 

Dość powiedzieć, że zanim firma będzie mogła faktycznie skorzystać z owoców pracy zespołu badań i rozwoju, minie co najmniej kilkanaście miesięcy, jeśli nie lat. W tym czasie firma będzie ponosiła różnorakie koszty – infrastruktura badawcza, powierzchnie laboratoryjne, narzędzia oraz wynagrodzenia dla pracowników. Z jednej strony pozwoli to na ujęcie sporej części kosztów w ramach KUP z prawem do zastosowania preferencyjnej stawki podatku dochodowego (w ramach ulgi podatkowej), z drugiej jednak same koszty będą na pewno wysokie.

 

W przypadku firmy, której osią działań ma być wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań na rynek, wykreowanie zespołu ekspertów, którzy będą pracowali nad kolejnymi projektami, wydaje się być pomysłem co najmniej wartym rozważenia. Budowanie wewnętrznego działu R&D w firmie w takim przypadku może być dobrym kierunkiem dla firm z większym doświadczeniem. Na początku drogi lepszym rozwiązaniem będzie jednak skorzystanie z wiedzy i doświadczenia, jakim mogą się podzielić centra R&D.

 

Zewnętrzny dział R&D i jednostka naukowa

Alternatywą, która może być interesująca dla wielu przedsiębiorstw i startupów, jest nie tylko zatrudnienie zewnętrznego działu badań i rozwoju, ale także korzystanie z usług podmiotów, które łączą w sobie zadania działów R&D (tworzenie koncepcji, opracowywanie technik wytwarzania i testowanie produktów) oraz cechy jednostek naukowych (własny fundusz inwestycyjny z możliwością finansowania projektów, pomoc w ubieganiu się o środki zewnętrzne). 

 

Huby badawczo-rozwojowe nie tylko pomagają przedsiębiorcom w opracowaniu innowacyjnych produktów czy usług, ale także we wprowadzaniu ich na rynek. Nierzadko mają także możliwości finansowania szczególnie interesujących projektów, co znacząco skraca drogę przedsiębiorstwa od koncepcji do komercjalizacji produktu – wyjaśnia Paweł Uss z Centrum Badań i Rozwoju Technologii dla Przemysłu. 

 

Warto pamiętać o jeszcze jednej cesze, która sprawia, że korzystanie z wiedzy i doświadczenia zewnętrznych ekspertów, może mieć istotny wpływ na sukces przedsiębiorstwa. Huby badawczo-rozwojowe oferują bowiem kompleksową pomoc w realizacji projektów R&D. Pod tym hasłem kryje się także pomoc koncepcyjna – w tym analiza potencjału firmy, jej mocnych i słabych stron i posiadanych zasobów. Profesjonalna analiza tego rodzaju pozwala zewnętrznemu zespołowi badawczemu na zasugerowanie projektów, które firma mogłaby zrealizować przy wsparciu ekspertów. Dzięki współpracy przedsiębiorców z jednostkami naukowymi i ich zespołami R&D, ciężar wynajdywania kolejnych kierunków rozwoju firmy zostaje przeniesiony na ekspertów – dodaje Paweł Uss z CBRTP.

 

Innowacje z możliwością dofinansowania

Jedną z najistotniejszych cech Centrum R&D, które odróżniają takie instytucje od klasycznych zespołów badawczo-rozwojowych, jest posiadanie własnego funduszu inwestycyjnego VC. Przedsiębiorca, który zdecyduje się więc na skorzystanie z usług tego rodzaju podmiotu, nie musi poszukiwać osobnego finansowania. W najlepszym razie centrum samo sfinansuje lub dofinansuje realizację projektu, a jeżeli – z różnych powodów – wewnętrzne finansowanie nie będzie możliwe (na przykład z powodu niedopełnienia warunków kwalifikacji), oferuje aktywną pomoc w pozyskiwaniu środków z konkursów, dotacji czy od prywatnych inwestorów, znacząco zwiększając szansę kandydata na otrzymanie finansowania.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Ekologiczne rozwiązania poprawiające akustykę wnętrz Biuro prasowe
2025-08-11 | 12:30

Ekologiczne rozwiązania poprawiające akustykę wnętrz

Współczesne wnętrza coraz częściej łączą estetykę z funkcjonalnością, a zrównoważony rozwój staje się kluczowym elementem projektowania. Ekologiczne
Firma Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją
2025-07-30 | 09:25

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

W wielu organizacjach procesy związane z dokumentacją funkcjonują na uboczu uwagi zarządów, choć mają bezpośredni wpływ na ciągłość operacyjną, zgodność
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.