Komunikaty PR

Co 3. kobieta w IT przebranżowiła się do świata nowych technologii – nowy raport

2021-03-05  |  01:00

Wynika z niego m.in., iż 34 proc. respondentek, które trafiły do świata IT, zdobywało wiedzę poza studiami informatycznymi. I co ciekawe, prawie 60 proc. uczestniczek badania mogło liczyć w ubiegłym roku na podwyżkę wynagrodzenia.

– Z badania przeprowadzonego przez No Fluff Jobs jasno wynika, że dla kobiet nie ma rzeczy niemożliwych mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i Chief Operating Officer, No Fluff Jobs. Kobiety coraz chętniej decydują się na zmianę branży i rozwijanie swoich umiejętności w pracy z nowymi technologiami, a ich zaplecze zawodowe i wykształcenie okazują się bardzo różnorodne. Co równie istotne, są zdeterminowane, by zdobywać wiedzę technologiczną, ucząc się samodzielnie lub decydując się na uczestnictwo w specjalistycznych kursach.

Jak kobiety zaczynają swoją przygodę z IT

Przeprowadzone przez No Fluff Jobs badanie dowiodło, iż zarówno kobiety, które już pracują w branży IT jak i te, które planują się w niej rozwijać, są dobrze wykształcone. Aż 61 proc. z nich ukończyło studia magisterskie, a niecałe 30 proc. studia licencjackie i inżynierskie. Choć, jeśli chodzi o grupę już pracujących w IT respondentek, 28 proc. studiowało na kierunkach informatycznych i pokrewnych, to aż 22 proc. zadeklarowało, iż zdobywało wiedzę technologiczną samodzielnie, a 12 proc. uczestniczyło w kursach IT. Oznacza to, że 34 proc. kobiet w IT zdobywało wiedzę poza  studiami informatycznymi.

Ponadto jeśli chodzi o kobiety, które deklarują chęć pracy w branży nowych technologii, najliczniejszą grupę stanowią te, które pracują obecnie branżach takich jak bankowość i finanse, sprzedaż, marketing, inżynieria i przemysł, a nieco mniejszą kobiety zatrudnione w sektorach dziennikarstwo i edukacja. Co ciekawe, prawie połowa respondentek z tej właśnie grupy odpowiedziała, iż zdobywa wiedzę z zakresu IT samodzielnie, a 1/4 uczestniczyła w kursach specjalistycznych.

Testing i Java najpopularniejsze wśród kobiet w IT

W obecnej edycji badania najpopularniejszą specjalizacją wśród kobiet pracujących w IT jest Testing (16 proc.), zostawiając Frontend i Backend (po 12 proc.) na drugiej i trzeciej pozycji. Tuż za nimi znalazły się kolejno Fullstack (8 proc.), UX/UI (8 proc.), Project Management (8 proc.) oraz Analiza Biznesowa (6 proc.). Najmniej popularnymi okazały się specjalizacje związane z IT Support (4 proc.), czyli DevOps, Administracja IT, Security i Embedded, a także Product Management (3 proc.).

Z kolei, jeśli chodzi o znajomość języków programowania oraz frameworków, najwięcej ankietowanych kobiet wskazało Javę (15 proc.). Na miejscu drugim znalazł się Javascript (12 proc.), a na kolejnych pozycjach Python oraz SQL (po 11 proc.). W przypadku kobiet, które dopiero zamierzają rozwijać się w branży nowych technologii, jako najbardziej pożądane specjalizacje wskazują dziedzinę UX/UI (15 proc.), a następnie Testing (11 proc.), Project Management i Frontend (po 10 proc.).

Zarobki ważne, choć atmosfera w miejscu pracy na pierwszym miejscu

Według badania, oczekiwania finansowe większości specjalistek IT są większe niż ich realne wynagrodzenia. Podczas gdy widełki juniorek rozpoczynających pracę w IT, zamykają się w przedziale 3-4 tys. złotych netto, wymarzona ich pensja wynosi 5-6 tys. złotych netto. Z kolei kobiety z doświadczeniem zawodowym w IT na poziomie średnio zaawansowanym (mid/regular) zarabiają średnio 5-6 tys. złotych netto, przy czym ich oczekiwania to 10-15 tys. złotych netto.

Okazuje się jednak, że choć dobre zarobki dla kobiet pracujących w branży IT są ważne (65 proc.), największą wartością w miejscu pracy jest dla nich atmosfera – została ona wskazana przez aż 66 proc. respondentek. Równie ważny jest dla nich rozwój osobisty oraz możliwość uczestnictwa w ciekawych projektach. Z kolei dla kobiet, które dopiero decydują się na zmianę branży, największą wartością są zadowalające zarobki, ale wiele z nich wskazuje również na rozwój osobisty.

– Wyniki przeprowadzonego przez nas badania nie pozostawiają wątpliwości – coraz więcej kobiet decyduje się na przejście do branży IT – mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i Chief Operating Officer, No Fluff Jobs. Bardzo cieszy również fakt, iż zdecydowana większość kobiet pracujących w branży IT czuje się spełniona w obecnym miejscu pracy. I, co zaskakujące, odsetek kobiet (35 proc.), które zadeklarowały, iż nie realizują się w nim, jest niemal taki sam, jak odsetek tych, które w ubiegłym roku je zmieniły (34 proc.), co jest bardzo pozytywnym trendem i pozwala wnioskować, że kobiety aktywnie poszukują rozwiązań i podążają za swoimi zawodowymi potrzebami.

A powodów do satysfakcji może być wiele. Jak wynika bowiem z badania, aż 81 proc. kobiet pracujących w IT zadeklarowało, iż w swoim obecnym miejscu pracy ma możliwość awansu, a otrzymało go 37 proc. Zdecydowana większość badanych deklaruje, iż piastuje stanowisko specjalistki (67 proc.), ale już 18 proc. kieruje zespołem jako liderka lub menedżerka.

Branża IT daje ogromne możliwości w kwestii rozwoju osobistego – jak pokazało nasze tegoroczne badanie, ponad 80 proc. ankietowanych przyznało, iż ma możliwość awansu w strukturach swojej firmy. Rozwój umiejętności miękkich to zatem klucz nie tylko do lepszego zrozumienia potrzeb klienta i pracy w zespole, ale także zdobywania kolejnych szczebli kariery. To duży zastrzyk motywacji dla kobiet, które dopiero wkraczają do świata IT – zapytane o to, jakie umiejętności nietechniczne nabyły w swoich dotychczasowych branżach, odpowiedziały, iż jest to m.in. umiejętność pracy w grupie, nastawienie na rozwiązywanie problemów czy zdolności analityczne, bardzo cenione wśród pracodawców z branży IT – mówi Marta Steiner, Head of Product & Marketing, No Fluff Jobs.

Kobiety zmieniają pracę, bo potrzebują nowych wyzwań, choć początki bywają trudne

Najczęstszym powodem zmian pracy wśród profesjonalistek pracujących w branży nowych technologii? Okazuje się, że prawie 30 proc. z nich wskazało potrzebę nowych wyzwań. Motorem zmian pracy okazały się w dużej również panująca w firmie atmosfera (15 proc.) i niezgodne z oczekiwaniami zarobki (13 proc.), ale wskazano również m.in. utratę miejsca pracy (12 proc.) oraz brak poczucia stabilizacji zatrudnienia (9 proc.).

Jak wynika z badania No Fluff Jobs, kobiety spotykają się z kilkoma przeszkodami i wyzwaniami na początku swojej przygody z branżą IT. Okazuje, że prawie 40 proc. z nich ma trudności ze znalezieniem odpowiedniej oferty pracy, a 34 proc. nie wie, od czego zacząć oraz jakiej specjalizacji zacząć swoją przygodę z branżą (26 proc.), borykają się także z mentalną barierą lęku przed zmianą obecnej (24 proc.). Część z nich twierdzi również, iż koszty kursów i materiałów do nauki programowania są zbyt drogie (23 proc.).

Pomimo iż co trzecia wkraczająca do świata IT nie wie, od czego zacząć swoją przygodę z nowymi technologiami, badanie pokazuje, iż kobiety dostrzegają także wiele szans i możliwości. Aż 62 proc. ankietowanych z tej grupy wskazuje, iż w sieci dostępnych jest wiele materiałów, które są łatwo dostępne i co pomaga w nauce. Drugim największym motywatorem są również inne osoby, które podjęły pracę w branży IT (38 proc.).

Tegoroczne badanie No Fluff Jobs pokazało, iż kobiety dostrzegają szanse, jakie niesie za sobą praca w branży IT – 38 proc. z nich dostrzega zapotrzebowanie na specjalistów IT na rynku. Jako jedną z szans wskazują także łatwość w przyswajaniu wiedzy i zdobywaniu umiejętności potrzebnych w branży nowych technologii. Pokazuje to, iż kobiety są świadome realiów rynkowych oraz kształtujących się na nim trendów – podsumowuje Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i Chief Operating Officer, No Fluff Jobs.

Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2021 roku na grupie 2650 kobiet z branży IT oraz tych, które deklarowały chęć rozpoczęcia pracy w tym sektorze. Deklarowane i oczekiwane wynagrodzenia w badaniu dotyczą stawek netto.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Wielkanoc z cheeseburgerem - decyzje użytkowników Uber Eats zaskakują Biuro prasowe
2024-03-27 | 15:00

Wielkanoc z cheeseburgerem - decyzje użytkowników Uber Eats zaskakują

Wielkanoc to dla milionów Polaków wyjątkowe dni, kiedy z dala od codziennych zajęć i obowiązków mogą spędzić czas w rodzinnym gronie. Jednak jak wynika z badań,
IT i technologie Siemens, Universal Robots i Zivid razem dla intralogistyki
2024-03-27 | 14:00

Siemens, Universal Robots i Zivid razem dla intralogistyki

Siemens, Universal Robots (UR) i Zivid połączyły siły, aby stworzyć przełomowe rozwiązanie, które usprawnia automatyzację magazynów i rozwiązuje nawracające wyzwania
IT i technologie Salesforce Pro Suite – CRM specjalnie dla małych firm
2024-03-27 | 11:49

Salesforce Pro Suite – CRM specjalnie dla małych firm

Salesforce wprowadził do swojej oferty pakiet Pro Suite – to elastyczne, skalowalne rozwiązanie typu "wszystko w jednym", które pomaga małym firmom rozpocząć

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego ws. sztucznej inteligencji będzie ogromną zmianą na tym rynku. Brakuje wciąż regulacji dotyczącej praw autorskich

W połowie marca Parlament Europejski przyjął rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji – AI Act. Nowe przepisy mają z jednej strony ułatwić wdrażanie nowych technologii opartych na SI, a z drugiej – wyeliminować te z nich, które stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa czy prywatności obywateli. Eksperci uważają, że wyzwaniem będzie wdrożenie nowego prawa na poziomie krajowym i jego odpowiednia interpretacja, ale jest to potrzebna regulacja, zwłaszcza w kontekście tak szybkiego rozwoju SI. W kolejce do opracowania czekają następne przepisy dotyczące między innymi ochrony własności intelektualnej.

Handel

Mimo utrudnień na drogach Polacy popierają protesty rolników. Ich postulatom towarzyszy jednak szereg mitów

Rolnicy od miesięcy organizują protesty, których głównym przedmiotem jest Europejski Zielony Ład oraz import zboża z Ukrainy. EZŁ stał się – w opinii ekspertów – „chłopcem do bicia”, tymczasem z założenia ma on wyrównać konkurencyjne szanse mniejszych gospodarstw wobec tych produkujących na skalę przemysłową. Mylnie pojmowana jest także konieczność ugorowania części gruntów, a także odchodzenia od pestycydów, które nadużywane, skażają wodę i glebę i szkodzą rolnictwu. Koalicja Żywa Ziemia zwraca uwagę na pokutujące w społeczeństwie przekonania, które są powszechne, a mijają się z prawdą.

Bankowość

Polacy obawiają się o swoje cyberbezpieczeństwo w obszarze finansów. Połowa odczuwa braki w wiedzy na ten temat

47 proc. Polaków stwierdziło, że cyberbezpieczeństwo to zagadnienie w obszarze finansów, w którym odczuwają największe braki w posiadanej wiedzy – wynika z raportu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024” realizowanego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości i Fundacji GPW. Choć bankowość elektroniczna jest już standardem, tylko 0,5 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na pytania dotyczące różnych aspektów zabezpieczeń. Są jednak dziedziny, o których wiemy coraz więcej – to m.in. płatności bezgotówkowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.