Co można „wrzucić” w koszty JDG?
Way Co.
ul. Terespolska 17 lok B4
03-813 Warszawa
mszadkowska|wayco.pl| |mszadkowska|wayco.pl
+48 600 521 455
www.wayco.pl
Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) i rozliczając ją na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej lub podatkiem liniowym przedsiębiorca może rozliczać koszty uzyskania przychodu (pomniejszyć dochód firmy o koszty) płacąc tym samym mniejszy podatek dochodowy.
Kluczem do sukcesu w prowadzeniu JDG jest nie tylko generowanie przychodów, ale również efektywne zarządzanie kosztami. – Wydatki ponoszone podczas prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej stanowią koszty przedsiębiorcy. Inaczej mówiąc są to koszty uzyskania przychodu – wyjaśnia Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl – Przedsiębiorca powinien stale analizować i optymalizować ponoszone koszty, aby zapewnić firmie rentowność – dodaje.
Czy każdy wydatek stanowi koszt, który możemy odliczyć?
– Urząd Skarbowy uzna koszty firmowe za właściwe, jeśli będą poniesione w celu osiągnięcia przychodów i odpowiednio udokumentowane. Takim dokumentem jest np. faktura, rachunek, paragon z numerem NIP przedsiębiorstwa, bilety na trasy powyżej 50 km, na których widnieje m.in. NIP sprzedawcy, dowody zapłaty za przejazd autostradą czy dowody poniesienia opłat pocztowych – wylicza Beata Tęgowska.
– Nie każdy wydatek można odliczyć. Liczą się tylko te, definitywne czyli bezzwrotne, wprost powiązane z prowadzoną działalnością i należycie udokumentowane – zaznacza ekspertka ds. księgowości. Jak dodaje musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy, czy koszt/ wydatek ma wpływ na zwiększenie przychodu?
VAT i kwestia tzw. kosztów firmowych
Czynni podatnicy VAT dokonując zakupów na potrzeby firmy obniżają podstawę opodatkowania i mają również możliwość obniżenia kwoty VAT. Po dokonaniu odpowiednich wydatków firmowych można obniżyć VAT od sprzedaży – odejmując od niego kwotę VAT od zakupów. Prawo do obniżenia podatku VAT od sprzedaży przysługuje, gdy dany koszt jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. – Ustawa o VAT przewiduje jednak szereg ograniczeń i wyjątków od tej reguły. Warto się z nimi zapoznać, żeby nie popełnić błędu. Pomocne mogą też być dostępne programy księgowe i zarządcze – podpowiada ekspertka Systim.
Co można wliczyć w koszty działalności gospodarczej?
Poniżej lista przykładowych wydatków, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wspólnych dla większości firm:
- czynsz za lokal i opłaty za media,
- abonament za telefon i Internet,
- paliwo i części zamienne do auta,
- wyposażenie biura (zakup sprzętu, materiałów biurowych itp.)
- oprogramowanie komputerowe,
- koszty poniesione na reklamę,
- szkolenia
- zakup towarów handlowych
- usługi księgowe
- odpisy amortyzacyjne
- składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
- etc.
Czego na pewno nie można odliczyć?
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa katalog wydatków, które nie mogą być potraktowane jako koszty uzyskania przychodu. Pełny katalog wydatków nie kwalifikujących się jako koszty uzyskania przychodu znajduje się w art. 23 Ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przykłady:
- wydatki na ulepszenie środków trwałych (kosztem będzie amortyzacja środka uwzględniająca wydatki na ulepszenie),
- wydatki na spłatę pożyczek i innych zobowiązań,
- podatek dochodowy i podatek od spadków i darowizn,
- grzywny i kary pieniężne,
- koszty reprezentacji.
***
Systim.pl to nowoczesny program do zarządzania firmą łączący zalety programów ERP do obsługi sprzedaży, magazynu i księgowości oraz systemów typu Intranet i CRM, przeznaczony dla mikro, małych i średnich firm.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.