Co siódma badana samodzielnie wykonuje wszystkie obowiązki domowe
Z czwartej części raportu „Bizneswoman Roku: Polki i przedsiębiorczość 2023”, autorstwa Sukcesu Pisanego Szminką – najstarszej i największej organizacji od 15 lat wspierającej przedsiębiorczość kobiet, wynika, że niemal jedna na trzy badane (31 proc.) w przeciągu ostatnich 12 miesięcy wykonywała więcej obowiązków domowych. Jednocześnie z deklaracji ankietowanych wynika, że jedynie 12 proc. miało ich mniej. Ponad połowa respondentek (55 proc.) ma tyle samo obowiązków, co rok temu.
Co siódma badana sama wykonuje wszystkie obowiązki domowe
Aż 89 proc. respondentek deklaruje, że nie uważa, aby obowiązki domowe stanowiły głównie sprawę i odpowiedzialność kobiet (12 proc. „raczej nie” i 77 proc. „zdecydowanie nie”). Jednocześnie jednak, zapytane o podział obowiązków w ich domach, w 40 proc. deklarują, że samodzielnie wykonują większość obowiązków, a aż 14 proc. przyznaje, że wszystkie obowiązki spoczywają na nich. Dwie na pięć badanych deklaruje, że ma równy podział zadań z partnerem/partnerką. Jedynie 3 proc. uczestniczek badania określiło, że to partner/partnerka wypełnia większość obowiązków, taki sam odsetek powierza prace domowe zatrudnionej osobie.
– Wyniki badania towarzyszącego konkursowi Bizneswoman Roku nie napawają optymizmem. Równy podział obowiązków domowych między partnerami jest warunkiem koniecznym do budowania sukcesu zawodowego matek. Kobiety przeciążone pracami domowymi nie podejmują tak chętnie wyzwań rozwojowych a wręcz celowo ograniczają rozwój kariery. Rolą wspierających partnerów powinno być równe uczestnictwo w codziennych obowiązkach domowych, a także aktywne rodzicielstwo – mówi Magda Dziewguć, Country Director Google Cloud Poland, Partnera konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Organizacja Przyjazna Rodzicom.
Co szósta przedsiębiorczyni spotyka się z demotywacją ze strony bliskich
Respondentki prowadzące swój biznes oraz te planujące otworzenie firmy, zostały zapytane, z jakimi reakcjami wśród bliskich spotykają się w kontekście własnej działalności. Z ich deklaracji wynika, że częściej stykają się z konstruktywną krytyką (39 proc.) niż tą niekonstruktywną (20 proc.), a także wsparciem (47 proc.) niż brakiem wsparcia (28 proc.). Ponad połowa badanych częściej ma do czynienia z motywowaniem do działania (54 proc.) ze strony bliskich niż jest demotywowana (17 proc.) oraz docenieniem (53 proc.) niż wyrzutami i robieniem wymówek (17 proc.). Okazuje się, że chociaż 45 proc. ankietowanych częściej spotyka się z poruszaniem tematu własnej firmy, tak jednak ponad ⅓ respondentek (36 proc.) przyznaje, że częściej bliscy unikają rozmów na ten temat.
– Bardzo istotna w kontekście własnego biznesu jest relacja z bliskimi. Pozytywna reakcja otoczenia na fakt prowadzenia swojej firmy będzie doskonałą motywacją, negatywna jednak może wpłynąć na poczucie własnej wartości i zwątpienie w swoje możliwości jako przedsiębiorczyni. Nie chodzi o bezrefleksyjną akceptację każdej decyzji, jednak konstruktywna krytyka i docenienie nawet małych sukcesów będą miały dużo większą siłę niż wymówki czy całkowite unikanie tego tematu – mówi Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademia, Partnera konkursu Bizneswoman Roku w kategorii Edukatorka Młodego Pokolenia.
Konkurs Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku od 15 lat nagradza polskie przedsiębiorczynie oraz liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności i włączania. Jako pierwszy konkurs tego typu nagradza także mężczyzn, którzy wspierają kobiety i realizują politykę różnorodności i włączania. Od powstania konkursu wręczono ponad 140 statuetek. Historia pokazała, że laureatki i finalistki poprzednich edycji zyskały nie tylko rozgłos, a przede wszystkim możliwości ogólnopolskiego i międzynarodowego rozwoju, nawiązując wartościowe kontakty i pozyskując inwestorów.
ZNAMY NOMINOWANYCH DO NAGRODY KORCZAKA W 2024 ROKU
ŁOWCY METEORYTÓW W NOWYM PROGRAMIE EDUKACYJNYM DLA SZKÓŁ
Mieszkańcy Pomorza wypożyczą nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny .
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.