878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB
Branża browarnicza jest ważnym sektorem gospodarki światowej, który wygenerował 0,8% światowego PKB w 2023 r., czyli 878 miliardów dolarów. To więcej niż wg Banku Światowego wyniósł PKB Polski.
Z piwowarstwem związanych jest 33 mln miejsc pracy – trzy razy więcej niż poziom całkowitego zatrudnienia w naszym kraju. Raport „Beer’s Global Economics Footprint” podsumowuje globalny wpływ ekonomiczny przemysłu piwowarskiego.
Justin Kissinger, prezes i dyrektor generalny World Brewing Alliance, zleceniodawcy raportu, mówi: „Branża piwowarska ma ogromny, pozytywny wpływ na gospodarkę światową, wspierając solidny łańcuch wartości, obejmujący rolników, dystrybutorów, handel i gastronomię. To, co czyni piwo wyjątkowym, to głębokie zakorzenienie w krajowych rynkach, przynoszące korzyści lokalnym gospodarkom i społecznościom. Ten raport pokazuje, że piwo nie tylko jest jednym z najpopularniejszych napojów na świecie, ale także jedną z najcenniejszych branż gospodarki”.
Raport „Beer’s Global Economics Footprint”, przygotowany przez Oxford Economics, jest największym badaniem wpływu gospodarczego przemysłu piwowarskiego. Przedstawia dane ze 185 krajów, w tym z Polski. Raport podkreśla znaczenie sektora piwnego jako istotnego elementu globalnej gospodarki, wspierającego miliony miejsc pracy i generującego miliardy dolarów w dochodach podatkowych.
Wpływ przemysłu piwowarskiego na globalną gospodarkę – wkład do światowego PKB
Każdy 1 milion dolarów wygenerowany przez przemysł piwowarski uruchamia dodatkowe 8 milionów dolarów PKB w gospodarce. Ten wpływ obejmuje wydatki ponoszone przez browary i ich otoczenie gospodarcze, w tym zakup surowców czy opakowań, jak również dalszą aktywność gospodarczą, stymulowaną m.in. przez wynagrodzenia pracowników czy inwestycje.
Co ciekawe, tylko 14% globalnych wydatków sektora piwowarskiego trafia poza kraj, w którym piwo jest warzone. Ten odsetek jest nawet niższy w krajach takich jak Japonia, Niemcy czy Brazylia. W Polsce 86% wydatków piwowarów to zakupy u lokalnych dostawców, czyli dokładnie tyle, ile wynosi średnia światowa.
„Piwo jest lokalne na każdym etapie życia produktu. Ogromna większość dochodów z piwa pozostaje w kraju jego pochodzenia. Piwo jest też produkowane z lokalnych składników i w lokalnych stylach, a jego picie jest częścią zwyczajów i tradycji na całym świecie. To lokalny biznes o globalnym zasięgu i znaczeniu” – podkreśla Justin Kissinger.
Jest to szczególnie widoczne w krajach rozwijających się, gdzie wkład przemysłu piwowarskiego do PKB wynosi 1,5% i jest średnio dwukrotnie wyższy niż w państwach o wysokich dochodach [1].
Wpływ branży piwowarskiej na globalny rynek pracy i rolnictwo
Według raportu „Beer’s Global Economics Footprint”, bezpośrednie zatrudnienie w browarach na świecie wynosi 620 tysięcy osób, czyli prawie tyle, co liczba mieszkańców Łodzi. To stanowiska o bardzo wysokiej wydajności pracy – ok. pięć razy wyższej niż światowa średnia. Jest to efektem inwestycji w rozwój procesu produkcji, który w wielu krajach jest bardzo nowoczesny. Polska jest tego doskonałym przykładem.
Warzenie piwa tworzy miejsca pracy w branżach powiązanych z browarnictwem, takich jak: rolnictwo, handel, przetwórstwo spożywcze czy gastronomia. Całkowita liczba miejsc pracy związanych z branżą piwną w 2023 r. wyniosła 33 miliony, co oznacza jedno na sto miejsc pracy na świecie i trzykrotność zatrudnienia w Polsce w tamtym czasie [2].
Największy wpływ piwowarstwa na zatrudnienie obserwujemy w rolnictwie (6,4 miliona). Piwowarzy wydali u dostawców rolnych 10,6 miliarda dolarów na zakup surowców do produkcji piwa, czyli chmielu (120 tysięcy ton) czy jęczmienia (57 milionów ton).
„Piwo jest przede wszystkim produktem rolniczym i pozostaje blisko swoich rolniczych korzeni” – podkreśla Kissinger.
Wkład sektora piwowarskiego do globalnego budżetu
Przemysł browarniczy i jego otoczenie mają duże znaczenie dla finansów publicznych. Raport WBA szacuje, że wpływy, wygenerowane przez browary i ich łańcuch wartości, do budżetów państw w 2023 r. osiągnęły poziom 376 miliardów dolarów. Około 43% tej kwoty, czyli 163 miliardy dolarów, stanowiły VAT i akcyza.
„Polska jest jednym z czołowych producentów piwa w Europie i pozostaje jedną z największych branż w sektorze FMCG. Raport Oxford Economics szacuje wartość dodaną generowaną przez nasze browary na poziomie 6 miliardów dolarów, a całkowite zatrudnienie powstałe dzięki warzeniu piwa na 120 tys. miejsc pracy – podkreśla Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. – Działalność browarów wpływa bezpośrednio na sektor rolniczy, logistyczny, handel czy gastronomię. Kurczenie się rynku, jakie obserwujemy w Polsce od kilku lat, przekłada się negatywnie również na jego otoczenie gospodarcze, więc jakiekolwiek działania ograniczające funkcjonowanie branży mają też swoje konsekwencje w innych sektorach” – dodaje Morzycki.
Raport „Beer’s Global Economics Footprint”
Raport wpływu gospodarczego przemysłu piwowarskiego na świecie został przygotowany przez Oxford Economics, jedną z najbardziej znaczących, niezależnych firm doradztwa ekonomicznego. Powstał na zlecenie World Brewing Alliance (WBA), stowarzyszenia, które reprezentuje branżę piwowarską na arenie międzynarodowej. Jego misją jest wspieranie polityk krajowych w celu realizacji celów związanych ze zdrowiem publicznym, wzmacnianiem gospodarki i wspieraniem lokalnej przedsiębiorczości. Szczegółowe dane z raportu, z podziałem na kraje oraz sektory, można pozyskać na stronie internetowej https://globalbeer.oxfordeconomics.com.
[1] Kraje o wysokich dochodach według podziału Banku Światowego. W roku 2025 gospodarki o wysokich dochodach definiuje się jako te, gdzie dochód narodowy brutto na mieszkańca wynosi więcej niż $14,005, obliczony przy użyciu metody World Bank Atlas: https://datahelpdesk.worldbank.org/knowledgebase/articles/906519-world-bank-country-and-lending-groups
Źródło informacji: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie

Tylko w co trzecim polskim domu jest równy podział obowiązków

Burger King wchodzi do Zgorzelca
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
Rosnąca biurokracja zniechęca europejskie firmy do rozwoju, tym bardziej że borykają się one z surowszymi regulacjami niż ich konkurenci w Chinach i USA. Jedną z poważniejszych barier jest brak spójności przepisów w państwach członkowskich UE, co utrudnia wykorzystanie potencjału jednolitego rynku. Niektóre kraje, w tym Polska, mają tendencję do nadregulacji względem tego, czego wymagają unijne dyrektywy.
Transport
Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.
Handel
Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie

Ogłoszone przez Donalda Trumpa 2 kwietnia cła na towary z licznych krajów z całego świata zatrzęsły rynkami finansowymi. Indeksy akcyjne ruszyły w dół, zyskiwać za to zaczęły bezpieczniejsze obligacje. Niektóre branże ucierpią bardziej niż inne, np. motoryzacyjna. Skorzystać może za to sektor logistyczny. Paradoksalnie to na obywatelach USA cła mogą się odbić najmocniej, zaś na wzmocnienie swojej pozycji szansę mają Chińczycy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.