Co trzecie tradycyjne MŚP jest „chmurowo natywne”
ITBC Communication
Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl
Co trzecie tradycyjne MŚP jest „chmurowo natywne”
Najnowsza analiza firmy Digital Ocean: Currents przekonuje, że dziś już 35% „tradycyjnych” przedsiębiorstw MŚP z całego świata, w tym także z Europy i Polski, określa się mianem Cloud Native. Czyli organizacji zaawansowanych w wykorzystaniu cloud computingu na w każdym obszarze zarządzania zasobami.
Choć nadal pozostaje wiele do zrobienia na polu edukacji i popularyzacji chmury w sektorze nie zajmujących się tworzeniem i oferowaniem nowych technologii firm MŚP, jest to sygnał przekonujący, że „klasyczne” branże gospodarki coraz bardziej chcą zmieniać dotychczasowy stosunek do rozwiązań IT. Świadczą o tym także ich relatywnie niemałe wydatki na narzędzia cloud computingu.
Pochwała samodzielności
Termin Cloud Native jest doskonale znany 92% dużych firm i korporacji oraz 88% MŚP z branży stricte technologicznej. W przypadku tradycyjnych branż, w których działają mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa odsetek ten jest już znacznie mniejszy i wynosi nieco ponad 50%.
Raport Digital Ocean zwraca uwagę na fakt, iż wynika to w bardzo dużej mierze z braku wykwalifikowanych specjalistów IT oraz managerów zarządzania infrastrukturą informatyczną „na pokładzie” firmy. Aż 98% dużych organizacji ma w swoich strukturach wydzielone działy obsługi i wsparcia środowiska IT, jeśli chodzi zaś o wyspecjalizowane w technologiach przedsiębiorstwa MŚP odsetek ten również jest bardzo wysoki i wynosi 83%. Gdy zaś przyjrzymy się temu jak sytuacja przedstawia się w przypadku MŚP reprezentujących tradycyjne obszary gospodarki okazuje się, że nawet połowa z nich musi radzić sobie z zarządzaniem teleinformatyką samodzielnie. – Bez ekspertów i doświadczonych w tematyce IT osób wśród firmowego personelu, małe i średnie przedsiębiorstwa są niejako zdane same na siebie w kwestii analizy rynku, wyboru właściwej usługi, przeliczenia kosztów i oszczędności. A przede wszystkim, w zrozumieniu tego jak naprawdę działa i co oferuje chmura, co bez obrazowego i przejrzystego wyjaśnienia w sposób czysto biznesowy a nie „techniczny” jest praktycznie niemożliwe – przekonuje Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud.
Ponad połowa MŚP z tradycyjnych branż rozpoczyna swój biznes z infrastrukturą on-premise, podczas gdy w przypadku dużych firm oraz małych i średnich przedsiębiorstw z branży technologicznej jest to nieznacznie ponad 30%.
Klasyczne MŚP nie szczędzi grosza
Z opracowania Digital Ocean można dowiedzieć się również, ile na rozwiązania chmurowe przeznaczają miesięcznie firmy z wszystkich trzech założonych grup. Naturalnie, najwięcej środków lokują w nich największe przedsiębiorstwa i korporacje – 37,7 tys. $, jednak różnica pomiędzy tradycyjnym sektorem MŚP a technologicznym nie jest już tak znaczna. Pierwsza grupa wydaje na usługi cloud computingu średnio 10,5 tys. $, druga zaś – 17,2 tys. – Warto zestawić te kwoty ze średnimi miesięcznymi przychodami. Firmy wyspecjalizowane w opracowywaniu i dostarczaniu rozwiązań IT osiągają według tej analizy 52 mln $ rocznego przychodu, podczas gdy te nie technologiczne 24,5 mln. Relatywnie, tradycyjne branże gospodarki sięgają więc głębiej do swoich budżetów by się cyfryzować i przenosić kolejne obszary zarządzania do chmury – dodaje Marcin Zmaczyński z Aruba Cloud.
Co się sprzedaje poza techem?
Warto zwrócić także uwagę na to które rodzaje rozwiązań chmurowych najczęściej wykorzystują firmy MŚP spoza sektora technologicznego. Zdecydowanie „królują” tutaj narzędzia automatyzujące księgowość – korzysta z nich 46% organizacji z tej grupy. Co ciekawe, to więcej niż w przypadku mikro i małych przedsiębiorstw działających w branży IT. Na drugim miejscu znalazły się usługi do automatyzacji marketingu (36%), zaś na trzecim chmurowe platformy e-commerce.
Darmowy Ebook „Chmurowy przewodnik dla małych i średnich firm, czyli wszystko, co musisz wiedzieć o chmurze” dostępny jest do pobrania pod tym linkiem: https://www.arubacloud.pl/ebook/chmura-dla-poczatkujacych.aspx.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.