Cyberprzestępcy polują na swoje ofiary w mediach społecznościowych
Prawie 1/5 dorosłych Polaków ocenia swoją wiedzę o bezpieczeństwie danych osobowych jako niską lub bardzo niską, a ponad połowa deklaruje poziom średni – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl. Oznacza to, że znają podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa, ale nie zawsze ich przestrzegają. To właśnie te osoby najczęściej robią zakupy online i przeważają wśród użytkowników mediów społecznościowych, co czyni je łatwym celem dla cyberprzestępców.
Wiedza o ochronie danych osobowych znacząco różni się w zależności od wieku i wykształcenia. Najlepiej radzą sobie młodzi dorośli (18-24 lata) i osoby legitymujące się dyplomem uczelni wyższej – odpowiednio 42 i 38 proc. z nich ocenia jej poziom jako wysoki lub bardzo wysoki. Z kolei starsi respondenci z niższym wykształceniem częściej przyznają się do braków w tej dziedzinie. Bardziej pewni swoich umiejętności są również mężczyźni (30 proc.) i mieszkańcy miast od 100 do 500 tys. mieszkańców (33 proc.), w porównaniu do kobiet oraz ankietowanych z mniejszych miejscowości.
Pułapki w mediach społecznościowych
To właśnie osoby o średnim poziomie wiedzy na temat bezpieczeństwa danych osobowych najczęściej robią codziennie zakupy online (54 proc.). Przeważają również wśród respondentów każdego dnia korzystających z najpopularniejszych mediów społecznościowych – Facebooka (54 proc.), YouTube (52 proc.), Instagrama i X (po 50 proc.) oraz TikToka (46 proc.).
– Cyberprzestępcy najczęściej polują na swoje ofiary w mediach społecznościowych. Publikują w najpopularniejszych serwisach i wyszukiwarkach fałszywe reklamy, przede wszystkim atrakcyjnych produktów oraz usług o niskich cenach, których celem jest przyciągnięcie uwagi użytkowników. W efekcie stała zniżka czy jednorazowy rabat są w stanie zmylić czujność osób o średnim poziomie wiedzy, które pomimo znajomości podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa, nie zawsze je stosują. Po wypełnieniu przez nich formularza na stronie lub przekierowaniu na fałszywą witrynę, hakerzy bardzo łatwo mogą zdobyć komplet danych osobowych bądź przejąć zdalną kontrolę nad ich komputerem, a następnie wyczyścić konto bankowe z pieniędzy czy wyłudzić kredyt – ostrzega Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.
Ochrona danych: najczęstsze praktyki i rażące zaniedbania
Polacy najczęściej deklarują, że unikają otwierania podejrzanych linków i załączników (83 proc. wskazań). Popularne są także wylogowanie się z kont (56 proc.), niepodawanie danych osobowych w Internecie (55 proc.) oraz stosowanie silnych i unikalnych haseł (54 proc.). Niestety, popełniają inne rażące zaniedbania.
Jedynie 47 proc. respondentów korzysta z aktualnego oprogramowania antywirusowego, a tylko 44 proc. ankietowanych sprawdza, czy strony internetowe mają bezpieczny adres zaczynający się od „https”. Natomiast zaledwie 11 proc. użytkowników korzysta z zaawansowanych zabezpieczeń do bezpiecznego łączenia się z Internetem, takich jak VPN.
– To paradoksalne, że osoby deklarujące ostrożność w sieci często zaniedbują podstawowe zasady cyberbezpieczeństwa, takie jak regularna aktualizacja programów antywirusowych. Samo kliknięcie przez użytkownika w podejrzany link może spowodować automatyczną instalację na komputerze lub urządzeniu mobilnym złośliwego oprogramowania, które może przyczynić się do wykradzenia przez cyberprzestępców cennych danych, jak loginy i hasła do bankowości internetowej bądź numery kart płatniczych. W efekcie taka postawa to wręcz zapraszanie hakerów do włamania – zauważa Bartłomiej Drozd.
Edukacja o cyberzagrożeniach od czasu do czasu
Na niski poziom wiedzy użytkowników duży wpływ ma brak edukacji. Zaledwie 18 proc. respondentów regularnie zdobywa nowe umiejętności w tematyce cyberbezpieczeństwa. Z kolei 43 proc. ankietowanych aktywnie poszukuje informacji na ten temat od czasu do czasu, 32 proc. dowiaduje się o tym przypadkowo, a 7 proc. sporadycznie natrafia na wiadomości związane z ochroną danych osobowych.
Pocieszający może być fakt, że najczęstszym źródłem informacji na temat cyberbezpieczeństwa są oficjalne komunikaty publikowane przez zaufane instytucje. W dalszej kolejności respondenci czerpią wiedzę z mediów społecznościowych (47 proc.), a także blogów i stron specjalistycznych (42 proc.). Znacznie rzadziej korzystają z for i grup online (26 proc.), książek i publikacji (13 proc.), szkoleń internetowych (12 proc.), raportów branżowych (11 proc.) oraz webinarów i konferencji (10 proc.).
Badanie na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl pt. „Poziom wiedzy Polaków na temat bezpieczeństwa danych osobowych” zostało przeprowadzone w październiku 2024 roku metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1500 dorosłych Polaków przez IMAS International.
Promenada zachwyca świąteczną atrakcją w Promenada Digital Art Space
Świąteczna promocja iiyama. Monitory dostępne w obniżonych cenach
SAP Story: transformacja Hitachi w chmurze hybrydowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Infrastruktura
Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.
Telekomunikacja
Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.