Cybersecurity. Najnowsze badania Sharp w Europie.

Anna Wrzesińska
Lucky Monday PR&Events
Kościuszki 65/28
30-114 Kraków
biuro|luckymonday.pl| |biuro|luckymonday.pl
+48 691769463
www.luckymonday.pl
Wyniki najnowszego sondażu przeprowadzonego przez Sharp na rynku europejskim wśród 11.000 pracowników MŚP wskazują, że małe i średnie przedsiębiorstwa są bardziej niż kiedykolwiek narażone na cyberzagrożenia. Niemal trzy czwarte (72%) ankietowanych przyznaje, że ta kwestia ich niepokoi. Wielu z nich nie ma odpowiedniego przygotowania, pozwalającego na wykrywanie i unikanie tego rodzaju zagrożeń w pracy.
Zdecydowana większość (84%) pracowników twierdzi, że kwestie cyberbezpieczeństwa są dla nich większym powodem do obaw niż rok temu, podczas gdy prawie jedna czwarta (24%) bardziej niż rok temu obawia się popełnienia błędów, które mogłyby zagrozić cyberbezpieczeństwu w ich miejscu pracy.
Badanie przeprowadzone na zlecenie Sharp Europe, wiodącego dostawcy produktów i usług technologicznych dla biznesu, objęło jedenaście krajów, w tym Polskę. Wyniki sondażu, przekazanego do publicznej wiadomości 27 listopada br. wskazują, że narastające obawy związane są ze wzrostem znaczenia sztucznej inteligencji. Pomimo tego pracodawcy nie podejmują wystarczających działań, aby przygotować pracowników na nowe cyberzagrożenia.
Prawie trzy czwarte (72%) pracowników europejskich MŚP twierdzi, że nie potrafią dostrzec i uniknąć cyberzagrożeń w pracy, a rozwój AI tylko spotęgował związane z tym obawy. 43% respondentów wskazało AI, jako główny powód większego niż w ubiegłym roku zaniepokojenia. 23% pracowników nie jest w stanie dostrzec zagrożenia bezpieczeństwa pochodzącego od AI, takiego jak phishing e-mailowy, a 34% zgadza się, że AI utrudni wykrycie potencjalnego cyberataku.
Pomimo tych rosnących obaw i braku przygotowania, w ciągu ostatnich dwóch lat pracownikom zapewniono jedynie minimalne szkolenia w zakresie bezpieczeństwa. Badanie Sharp wykazało, że w ciągu ostatnich dwóch lat 41% pracowników europejskich MŚP nie przeszło żadnego szkolenia w zakresie bezpieczeństwa zorganizowanego przez pracodawców. Jeszcze bardziej niepokojące jest to, że prawie jedna czwarta (24%) nigdy nie brała udziału w żadnym szkoleniu dotyczącym cyberzagrożeń, zorganizowanym przez pracodawcę.
Roland Singer, Vice President of IT Services, Sharp Europe, mówi: „Istnieje niepokojąca dysproporcja między nasilającymi się obawami europejskich pracowników dotyczącymi cyberbezpieczeństwa, a ich postrzeganą zdolnością do skutecznego radzenia sobie z cyberzagrożeniami w miejscu pracy. Co więcej, liderzy biznesu nie zapewniają swoim pracownikom należytych ani regularnych szkoleń, aby pomóc im radzić sobie z nowymi cyberzagrożeniami. Technologia nieustannie ewoluuje, a szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa powinny dostosowywać się do tego tempa zmian. Liderzy MŚP są odpowiedzialni za wdrożenie solidnego programu szkoleniowego w zakresie cyberbezpieczeństwa; szkolenia powinny być aktualizowane i regularnie organizowane. Tylko w ten sposób można utrzymać wysoki poziom świadomości bezpieczeństwa wśród pracowników. Istotne jest także regularne dostosowywanie szkoleń do potrzeb”.
Badanie firmy Sharp zbiega się w czasie z wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa, m.in. dyrektywy NIS2, która jest pierwszym ogólnounijnym aktem prawa dotyczącym cyberbezpieczeństwa, wprowadzonym w celu zwiększenia ogólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w UE. Przepisy te wdrożono w obliczu rosnącej liczby cyberataków wymierzonych w europejskie przedsiębiorstwa. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji, ataki te stały się jeszcze bardziej inteligentne.
Aby uzyskać więcej informacji i porad dotyczących bezpieczeństwa MŚP, odwiedź stronę: https://www.sharp.pl/uslugi-it/cyberbezpieczenstwo/security-awareness-training-platforma-szkoleniowa-z-zakresu
Uwagi dla redakcji
Badanie zostało przeprowadzone przez Censuswide od 30 października do 8 listopada 2024 r. i objęło 11 003 pracowników małych i średnich przedsiębiorstw z 11 krajów, w tym Austrii, Belgii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Szwajcarii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch.

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.