Komunikaty PR

Czego mogą oczekiwać sprzedawcy detaliczni w Złotym Kwartale 2021?

2021-12-03  |  10:24
Biuro prasowe

Jak przez większą część 2020, tak i w ostatnim roku Złoty Kwartał – tradycyjnie najbardziej gorący okres zakupowy w roku – był bezprecedensowy i nieprzewidywalny. W tych niepewnych czasach sprzedawcy w całej Europie – a w zasadzie na całym świecie – zachęcali klientów, aby wcześniej niż zwykle ruszyli na świąteczne zakupy, co też okazało się być dobrym pomysłem.

W minionym roku o tej porze wprowadzone lockdowny w wielu krajach zamknęły tradycyjne sklepy w promocyjnym okresie Black Friday, a następnie też w czasie poprzedzającym bożonarodzeniowe wyprzedaże. W rezultacie sklepy stacjonarne poniosły znaczne straty w tym kluczowym dla handlu okresie. Kolejny rok minął, szybko zbliżają się kolejne święta, a perspektywy dla sektora detalicznego nadal pozostają niepewne.

Znaczne przedświąteczne zawirowania w handlu wydają się nieuniknione i tym razem. Jeden z największych europejskich sprzedawców odzieży ostrzegł ostatnio, że zakłócenia w łańcuchu dostaw mocno uderzają w terminowość zaopatrywania sklepów na kontynencie[1]. Wysokie koszty transportu i problemy w globalnym łańcuchu dostaw stają się coraz większym wyzwaniem zwłaszcza dla sprzedawców odzieży w Europie. Podobnie w USA. Przedstawiciele Białego Domu oficjalnie ostrzegli, że problemy z dostawami mogą doprowadzić do wzrostu cen, a niektóre półki mogą świecić pustkami w tym świątecznym okresie[2].

 

Przygotowania do świąt

Aby zmierzyć się z tymi zagrożeniami, wielu sprzedawców bierze sprawy w swoje ręce. Wiceprezes departamentu Global Delivery Services w Amazon, John Felton, zapewnił klientów i dostawców, że firma jest „przygotowana” do okresu świątecznego niezależnie od problemów występujących w globalnym łańcuchu dostaw. Felton wyjaśnił, że „zainwestowali w samoloty, statki, ciężarówki, magazyny i personel, aby klienci otrzymali to, co chcą, kiedy chcą i gdzie tego chcą, niezależnie od pojawiających się problemów[3].”

Inni z kolei poprzez kampanie reklamowe i rabaty zachęcają konsumentów do robienia zakupów z wyprzedzeniem. Mary Alderete, globalna szefowa marketingu w GAP[4], gdzie już w październiku zaczęto przeglądać przewodniki z prezentami powiedziała, że „przy ciągłym i nieustannie ewoluującym wpływie pandemii na handel detaliczny, dajemy klientom możliwość rozpoczęcia zakupów świątecznych wcześniej, aby załagodzić bożonarodzeniową gorączkę”.

Przejście do sprzedaży internetowej oraz omnikanałowość są jednymi z rozwiązań, które pozwoliły zmniejszyć straty w okresie świąt Bożego Narodzenia w poprzednim roku. Zachowania zakupowe klientów zmieniły się w tempie nigdy wcześniej niewidzianym. Ale zmiana ta, która najprawdopodobniej się utrwali, ma również bezpośredni wpływ na systemy dostaw – jest to coś, z czego sprzedawcy detaliczni obecnie doskonale sobie zdają sprawę.

Klienci borykający się z wydłużonym czasem dostawy, zwłaszcza ci, którzy robią zakupy na ostatnią chwilę, mogą w znacznej części wrócić do sklepów stacjonarnych. Mało tego. Ponieważ wygląda na to, że fizyczne sklepy pozostaną otwarte przez cały okres świąteczny, sprzedawcy muszą być w pełni przygotowani na wykorzystanie tej okazji do zwiększenia sprzedaży oraz przychodów.

 

Opłaca się być przygotowanym

Przy całym wachlarzu dodatkowych nerwowości, ponad te wynikające z samego okresu świątecznego, jest jeden obszar, gdzie nie ma miejsca na kompromisy – towary, które są na półkach muszą być bezpieczne, zabezpieczone i dostępne do kupienia.

Posiadanie jasnej strategii zapobiegania stratom będzie ważnym aspektem branym pod uwagę w te święta. Istnieje wiele sposobów na odstraszanie przestępców, a jednym z nich, który pomaga zwalczać kradzieże sklepowe jest inwestycja w systemy bezpieczeństwa i technologie, które zabezpieczają produkty. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom sprzedawcy w dalszym ciągu mogą prezentować towar w otwartych ekspozycjach i zapewniać klientom praktyczne doświadczenia jednocześnie chroniąc wartościowe produkty dostępne w sklepie.

Checkpoint Systems oferuje na przykład szeroką gamę rozwiązań Alpha High-Theft Solutions, które mogą być wykorzystywane do zabezpieczania wszelakich artykułów, od ubrań i elektroniki po biżuterię i alkohol, a jednocześnie nie ograniczają doświadczenia klienta ani nie wymagają zwiększania liczby pracowników ochrony. Nie tylko usprawnia to proces zakupowy zarówno od strony kupującego, jak i sprzedawcy, ale także pozwala na umieszczanie w otwartych ekspozycjach większej ilości produktów, aby przyciągać uwagę klientów w tym najgorętszym okresie roku. Sprzedawcy mają też zapewniony spokój ducha oraz zabezpieczone zyski dzięki widocznym odstraszaczom, skutecznie zniechęcającym potencjalnych złodziei.

 

Święta Bożego Narodzenia to przełomowy moment w roku, który jest zarówno optymistycznym jak i nerwowym czasem dla sprzedawców. I rok 2021 niczym się tu nie wyróżnia. Wraz z nadchodzącym sezonem zimowym, sprzedawcy detaliczni na całym świecie przygotowują się na kolejny, nieprzewidywalny okres świąteczny. Jedno co jest pewne to to, że opłaca się być na niego przygotowanym.

 


[1] https://www.businessoffashion.com/articles/retail/boohoo-hm-warn-supply-chain-issues-are-hitting-european-retail

[2] https://www.independent.co.uk/news/world/americas/christmas-holiday-shopping-supply-chain-b1936801.html

[3] https://marketresearchtelecast.com/amazon-says-holiday-ready-despite-supply-crisis/186637/

[4] https://www.reuters.com/world/the-great-reboot/amid-supply-chain-snarls-retailers-pitch-early-holiday-shopping-2021-10-01/

Photo by Alexander Kovacs on Unsplash

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów Biuro prasowe
2025-05-29 | 16:25

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Usługi premium w cieniu presji cenowej Choć dostawy tego samego dnia były niegdyś zapowiadane jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce i symbol
Handel Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
2025-05-23 | 06:00

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej

MediaMarkt, lider rynku elektroniki konsumenckiej w Europie, wkracza w nową fazę rozwoju na polskim rynku. Właśnie uruchomiono nowoczesną platformę marketplace, która po
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Ochrona środowiska

UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji

Transformacja w kierunku gospodarki neutralnej klimatycznie może być silnikiem wzrostu gospodarczego. Dzięki rozmowom prowadzonym podczas polskiej prezydencji, żeby nie traktować transformacji energetycznej w oderwaniu od kwestii konkurencyjności, Komisja Europejska przedstawiła Kompas Konkurencyjności czy inicjatywę Clean Industrial Deal. Oba te dokumenty proponują konkretne rozwiązania, jak łączyć te dwa procesy. Kluczowe, co szczególnie podkreśla biznes, jest obniżenie cen energii.

Polityka

Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników

Skala nadużyć finansowych w UE rośnie. Pojęcie to obejmuje zarówno nielegalne wykorzystanie funduszy unijnych, defraudacje, jak i korupcję, która może dotyczyć nawet wysoko postawionych urzędników, co pokazały afery finansowe z ostatnich lat. Prokuratura Europejska, Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych czy inne instytucje budujące unijną strukturę zwalczania nadużyć finansowych, choć poprawiają efektywność, nie są w stanie wyłapać wszystkich takich przypadków. Zdaniem ekspertów to podważa zaufanie obywateli do UE.

Ochrona środowiska

Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska

Firmy wprowadzające na rynek produkty w opakowaniach będą z tego tytułu wnosić opłaty na rzecz państwa, nie mając realnego wpływu na gospodarowanie odpadami, które z tych opakowań powstaną – tak w skrócie branża określa propozycję resortu klimatu i środowiska dotyczącą systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Zdaniem przedstawicieli producentów i organizacji odzysku w zasadzie oznacza to nowy parapodatek dla przedsiębiorców i w żaden sposób nie przełoży się na efektywność zbiórki odpadów i recyklingu, a jedynie na wzrost kosztów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.