Czego się boimy i czy można się od tego ubezpieczyć?
Rosnące koszty opieki medycznej i zwiększająca się liczba zagrożeń zdrowotnych są głównymi zmartwieniami ubezpieczonych. W tym roku ubezpieczeniami zdrowotnymi objętych będzie już 8% ludności Polski. Wybierając wariant ubezpieczenia, warto pamiętać o możliwości uzupełnienia go o pakiety badań profilaktycznych.
Mimo postępujących przemian gospodarczych oraz cyfrowych i pojawiania się nowych zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych, klienci towarzystw ubezpieczeń jako główne powody do zmartwień wskazują kwestie związane ze zdrowiem, wynika z najnowszego raportu Capgemini[1]. Przede wszystkim narażeni są na rosnące koszty opieki zdrowotnej i konieczność samodzielnego opłacania niektórych świadczeń (87,6%), a na drugim miejscu wskazują rosnącą liczbę zagrożeń medycznych i zdrowotnych (86,9%).
– Zwiększające się koszty opieki medycznej są zjawiskiem ogólnoświatowym i nie tylko Polska musi się z nimi zmierzyć. Ma to odzwierciedlenie w dostępności publicznych świadczeń zdrowotnych, które nie są w stanie zaspokoić potrzeb pacjentów. W związku z tym coraz więcej osób i firm decyduje się na zakup ubezpieczeń zdrowotnych, gwarantujących dostęp do prywatnej opieki. Według szacunków w tym roku liczba ubezpieczonych w naszym kraju może przekroczyć 3 mln osób, czyli 8% ludności Polski – zauważa Xenia Kruszewska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.
Najważniejsze wyzwania zdrowotne
Zwiększające się niepokoje dotyczące sytuacji zdrowotnej i dostępności opieki medycznej są uważnie obserwowane przez rynek ubezpieczeń. Według wspomnianego raportu Capgemini istnieje 6 głównych problemów, z którymi należy się zmierzyć.
Współczesne wyzwania zdrowotne:
- gwałtowny wzrost kosztów opieki i świadczeń,
- odporność na antybiotyki,
- rosnąca liczba osób cierpiących na choroby przewlekłe,
- niezdrowy styl życia,
- problemy psychologiczne,
- choroby zakaźne.
Profilaktyka podstawą
Niektórym z tych problemów można zaradzić, dobierając odpowiedni zakres ubezpieczenia zdrowotnego. Ubezpieczyciele coraz bardziej elastycznie podchodzą do potrzeb pacjentów i umożliwiają jak najlepsze dopasowanie zarówno listy zapewnianych świadczeń, jak i wysokości składki do oczekiwań ubezpieczonego. Niezależnie od tego, czy chce kupić polisę samodzielnie, czy skorzystać z ubezpieczenia grupowego zapewnianego przez pracodawcę.
– Warto pamiętać, że zakres świadczeń objętych główną polisą można uzupełniać o pakiety badań profilaktycznych służących wykrywaniu schorzeń, na które jesteśmy szczególnie narażeni z racji na geny, nawyki czy charakter wykonywanej pracy. Coraz więcej ubezpieczycieli oferuje taką możliwość. Nie można też zapominać, że podstawą skutecznego leczenia jest szybka diagnoza i podjęcie stosownego leczenia. Nie wolno zatem odwlekać badań diagnostycznych, zwłaszcza że w ramach polisy czekamy na nie najdalej kilkanaście dni, w porównaniu do wielu miesięcy w ramach NFZ – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia.
Sprawnie udzielona pomoc może znacząco pomóc w zwalczeniu choroby lub zminimalizować jej wpływ na codzienne życie. Dotyczy to zwłaszcza chorób przewlekłych i zakaźnych, które jak widać, są zmorą współczesnego społeczeństwa. Złe wyniki wykonywanych cyklicznie podstawowych badań diagnostycznych mogą też skłonić wiele osób do zmiany nawyków i pozwolić na dłuższe cieszenie się dobrym zdrowiem.
Problemy kardiologiczne, ortopedyczne i wady wzroku głównymi problemami
Niezależnie od obciążeń genetycznych i wynikającego z nich ryzyka chorób przewlekłych, trzeba też pamiętać o przeciwdziałaniu schorzeniom wynikającym ze współczesnego stylu życia. Problemami, które zaczynają dotykać coraz młodszych pacjentów, są powikłania kardiologiczne, a także wady postawy i wzroku. Wynika to z faktu, że coraz więcej osób prowadzi siedzący tryb życia oraz wiele godzin spędza przed ekranem komputera, smartfona czy telewizora. Warto zatem zadbać o regularne badanie się także pod ich kątem i nie bagatelizować pierwszych symptomów.
[1] Capgemini, World Insurance Report 2019, https://worldinsurancereport.com

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.