Komunikaty PR

Czy badanie potrzeb klienta się zwraca

2024-07-15  |  11:00
Badanie potrzeb klienta
Shutterstock

Prowadzenie biznesu wiąże się z ciągłym poszukiwaniem sposobów na zwiększenie sprzedaży. Ulepszasz swoje produkty? Inwestujesz w reklamę? A gdyby spojrzeć na tę kwestię z innej perspektywy? Czy zdarzyło Ci się zastanowić, czego potrzebują Twoi klienci i dlaczego podejmują takie, a nie inne decyzje zakupowe? Zobacz, co może Ci dać badanie potrzeb klienta i czy się zwraca.

Badanie potrzeb klienta – czy na pewno trzeba w nie inwestować?

Powyższe pytanie może Ci się wydać zasadne – zwłaszcza jeśli sprzedaż „jakoś” się kręci. W końcu widzisz, co kupujący wybierają i oferujesz tego więcej. Możesz też „na oko” określić, kto decyduje się na współpracę z Tobą.

To wszystko prawda. Jeżeli jednak postępujesz tak, jak to opisaliśmy powyżej, prawdopodobnie znacznie ograniczasz swoje możliwości na rynku oraz marnujesz swoje zasoby!

Analiza potrzeb klienta to więcej niż określenie targetu!

Jeżeli zdarzyło Ci się kiedykolwiek współpracować z agencją marketingową, zapewne wiesz, że specjaliści proszą o określenie grupy docelowej. Jaka była Twoja odpowiedź na tę prośbę? W wielu firmach target wskazuje się bardzo orientacyjnie, na bazie własnych przekonań, a nie rzetelnej analizy.

Tymczasem często okazuje się, że właściciele firm, tkwiący we własnych „bańkach informacyjnych”, postrzegają swoją grupę docelową zupełnie inaczej, niż wygląda ona w rzeczywistości. 

Przedsiębiorca czyta wyniki badania potrzeb klienta

Wyniki badania potrzeb klienta mogą zaskoczyć i pokazać, że Twoi odbiorcy oczekują czegoś zupełnie innego niż myślisz. To pierwszy krok do zmiany strategii biznesowej na taką, która spotęguje sprzedaż.

Co może pokazać badanie potrzeb klienta?

Dobrze przeprowadzona analiza potrzeb klienta może rzucić zupełnie nowe światło na to, kto i dlaczego u Ciebie kupuje. Możesz się z niej dowiedzieć np., że:

  • kupujący stawiają na Twój produkt nie ze względu na najniższy koszt, a na kompleksowość obsługi – co może Cię skłonić do zmiany polityki cenowej;
  • klienci chętnie poszerzyliby współpracę z Twoją firmą, jeśli zaoferowałaby dodatkowe usługi i produkty;
  • odbiorcy kupują u Ciebie, bo lubią obsługujących ich sprzedawców.

Takich informacji nie uzyskasz na podstawie swoich domysłów, a dopiero wtedy, kiedy zapytasz o nie klienta.

Jak może się zwrócić analiza potrzeb klienta?

Badanie potrzeb klienta może się przełożyć na zwiększenie sprzedaży i optymalizację kosztów marketingowych. Jak dokładnie?

Zrozumiesz, kto tak naprawdę jest Twoją grupą docelową

Badanie potrzeb klienta pomoże Ci „odsiać” odbiorców, którzy najprawdopodobniej u Ciebie nie kupią. Przykładowo osoby spoza obszaru, który obsługujesz czy te, które mają odmienne potrzeby (np. potrzebują ogrodzenia premium, podczas gdy Ty oferujesz tanie, łatwe w montażu płoty panelowe).

Skupisz się na obsłudze klientów, którzy prawdopodobnie od Ciebie kupią

Kiedy „odfiltrujesz” odbiorców, którym Twoja oferta nigdy nie będzie pasować, możesz skoncentrować wszystkie wysiłki na „klientach idealnych”. To w kontakt z nimi i „doszlifowywanie” oferty do ich oczekiwań zainwestujesz swoje środki. Będą to dobrze wydane pieniądze.

Dokonasz zmian w ofercie, które zaowocują lepszą sprzedażą

Odpowiednio zadane pytania w badaniu potrzeb klienta pozwolą Ci zmodyfikować specyfikę swoich produktów/usług lub proces sprzedażowy. Będziesz wiedzieć, w którym kierunku powinny prowadzić zmiany. Być może Twoi klienci oczekują:

  • dodatkowych wersji usług/produktów – np. innych wariantów kolorystycznych, szerszej funkcjonalności albo większej liczby opcji personalizacji rozwiązań;
  • skrócenia czasu realizacji zamówienia;
  • bardziej rozbudowanego doradztwa;
  • pomocy w pozyskaniu finansowania na zakup u Ciebie.

Gdy będziesz dokładnie wiedzieć, co zrobić, szybciej osiągniesz cele biznesowe.

Skrócisz drogę klienta do zakupu

Droga klienta do zakupu nie jest tak prosta, jak może się wydawać. Prowadzi przez wiele etapów: od uświadomienia sobie własnych potrzeb/problemów, przez poszukiwanie dostępnych rozwiązań, ich porównywanie ze sobą, aż po konwersję – wyjaśnia ekspert Agencji ECHO, która specjalizuje się we wspieraniu wzrostu sprzedaży w firmach. – Analiza potrzeb klienta pozwala dać mu, na metaforycznej srebrnej tacy, dokładnie to, czego potrzebuje. Dzięki temu zazwyczaj szybciej podejmie decyzję o zakupie – dodaje.

Jak badać potrzeby klienta?

Widzisz, że analiza potrzeb klienta może być inwestycją z dużym zwrotem w postaci większej sprzedaży? Zadbaj o to, aby właściwie ją przeprowadzić. Jak to zrobić?

Bazuj na informacjach od osób, które już zostały Twoimi klientami. Postaraj się przeprowadzić pogłębione wywiady choćby z kilkoma-kilkunastoma osobami. Uwaga! Pytania otwarte w badaniu potrzeb klienta to podstawa – to z nich „wyciągniesz” konkretne informacje, bo rozmówcy będą mogli swobodnie wypowiedzieć swoje zdanie. Nie polegaj więc na zwykłej ankiecie z opcjami do wyboru.

Wywiady z klientami powinny Ci przynieść odpowiedzi na pytania o to:

  • dlaczego zdecydowali się na zakup Twoich produktów;
  • jakie ich potrzeby zaspokoiły lub jakie problemy rozwiązały Twoje produkty (w czym im pomogły);
  • co podobało im się w procesie zakupu i – szerzej – kontakcie z Twoją firmą;
  • jakie rzeczy stanowiły dla nich przeszkodę.

Dobrze też spróbować zapytać o zdanie osoby, które prawie zostały Twoimi klientami, ale ostatecznie wycofały się z zakupu. Dowiedz się, dlaczego się tak stało i czemu Twoja oferta nie wpisała się w ich oczekiwania.

Rozmowy warto nagrywać i spisywać, a potem poddać je analizie. W tym procesie „wyciągniesz” najczęściej powtarzające się odpowiedzi, a dzięki temu świadomie zmodyfikujesz swoją ofertę albo komunikację z grupami docelowymi – samodzielnie lub przy wsparciu dobrej agencji marketingowej. I chociaż samo badanie potrzeb klienta może być czasochłonne i kosztowne, jego efekty mogą wprowadzić zupełnie nową jakość oraz wyraźnie spotęgować sprzedaż. Warto więc w nie zainwestować.

Źródło informacji: Agencja ECHO

Materiał promocyjny

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma RedDeer.Games na 30. miejscu w rankingu największych firm gamingowych w Polsce Biuro prasowe
2024-07-11 | 13:44

RedDeer.Games na 30. miejscu w rankingu największych firm gamingowych w Polsce

RedDeer.Games, czołowy wydawca i deweloper gier indie na Nintendo Switch oraz spółka z portfela inwestycyjnego notowanej na giełdzie Grupy PMPG Polskie Media, awansowała
Firma BRAK ZDJĘCIA
2024-07-11 | 11:31

Polsko-japońskie konsorcjum będzie nadzorować budowę instalacji odzysku energii

B-Act, inżynierska spółka specjalizująca się w doradztwie i nadzorze inwestycji budowlanych, w ramach konsorcjum, w którego skład wchodzi Transprojekt Gdański oraz japońska firma NIPPON KOEI, zawarła
Firma Czyste dachy – zadowoleni klienci
2024-07-10 | 01:00

Czyste dachy – zadowoleni klienci

Rozmowa z Tomaszem Gromadą, właścicielem firmy ATMAL – specjalistą w branży konserwacji dachów.   Skąd się wziął pomysł na biznes? Czy konserwacja dachów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gospodarka

Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian

Obrona interesów MŚP w postępowaniach interwencyjno-procesowych oraz uruchomienie mediacji pomiędzy organami administracji i przedsiębiorcami będą priorytetami w nowej kadencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Od czerwca to stanowisko piastuje Agnieszka Majewska. Jak wskazuje, najpilniejszą potrzeba jest jednak reforma danin publicznych, przede wszystkim zmiana sposobu rozliczania składki zdrowotnej. – Przedsiębiorcom mocno zależy, żeby wrócić do tego, co było przed Polskim Ładem. W tej chwili niektórzy zgłaszają się do Biura Rzecznika MŚP, wskazując, że płacą składki w wysokości ok. 300 tys. zł, to są olbrzymie pieniądze – mówi Agnieszka Majewska. Koalicjanci w rządzie mają jednak różne pomysły na tę reformę.

Problemy społeczne

Pielęgniarki narzekają na przeciążenie pracą i braki kadrowe. Jest to odczuwalne zwłaszcza dla młodego personelu

Niemal 3/4 pielęgniarek pozytywnie ocenia swoją satysfakcję zawodową z pracy, przede wszystkim doceniając zróżnicowanie zajęć i dobre relacje ze współpracownikami – wynika z badania SGGW w Warszawie. Duża grupa, zwłaszcza młodych osób wchodzących do zawodu, narzeka jednak na przeciążenie pracą i niedobór personelu. Obecnie Polska jest jednym z krajów o najniższej liczbie pielęgniarek, a ich średnia wieku to ponad 54 lata. Liczba odejść z zawodu będzie więc rosła z roku na rok.

Prawo

Prace nad przepisami o asystencji osobistej na ostatniej prostej. Pomoże ona zaktywizować zawodowo osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów

Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Jak zapowiedział w czerwcu Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym. Z danych GUS wynika, że tylko 19,6 proc. z nich jest aktywnych zawodowo. – Asystencja osobista jest jak tlen i zapewnia możliwości niezależnego życia – mówi prezeska Fundacji Centrum Edukacji Niewidzialna Małgorzata Szumowska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.