Czy koniec roku przyniesie ożywienie na rynku motoryzacyjnym?
Rok 2020 przyniósł duże spadki sprzedaży w branży motoryzacyjnej. Jednak, jak podaje PZPM* liczba rejestracji w pierwszej dekadzie listopada napawa optymizmem. W tym czasie zarejestrowano o 30 proc. więcej samochodów osobowych i 49 proc. więcej dostawczych niż w analogicznym okresie 2019 roku. Mimo, że od stycznia do października br. odnotowano 26-procentowy spadek, z końcem roku pojawia się szansa na chociaż częściowe odrobienie strat. Dane VEHIS pokazują, które marki i modele samochodów są obecnie najczęściej poszukiwane i co jest ważne dla przedsiębiorców zainteresowanych nabyciem nowego pojazdu.
Jak podaje PZPM, po wrześniowym ożywieniu (8 proc. wzrost r/r), w październiku liczba zarejestrowanych samochodów osobowych i dostawczych r/r spadła o 13,7 proc. Jednak w pierwszych 10 dniach listopada widać przyspieszenie. W tym czasie zarejestrowano o 30 proc. więcej pojazdów osobowych i 49 proc. więcej dostawczych niż w analogicznym okresie 2019 roku. Mimo, że od stycznia do października br. odnotowano 26-procentowy spadek, są marki, które mogą liczyć na chociaż częściowe odrobienie strat.
BMW na szczycie TOP 5 najpopularniejszych marek wg VEHIS
Analiza danych firmy VEHIS, start-upu na rynku motoryzacyjno-finansowym, pokazuje, że najpopularniejsze pośród TOP 5 marek poszukiwanych w ostatnich miesiącach (sierpień-listopad) są nowe samochody BMW. Takich wyszukiwań było prawie dwukrotnie więcej niż pozostałych najczęściej poszukiwanych, do których należą Audi, Hyundai, Mercedes-Benz oraz Ford.
W ofercie BMW największym zainteresowaniem cieszyły się modele z Serii 5 oraz Serii 3. Pośród Audi najczęściej wyszukiwanymi były Q5 oraz A4. Z kolei najpopularniejszy Hyundai to i30, a także Tucson. Z oferty Mercedes-Benz poszukiwano głównie modeli Klasy GLC i Klasy GLE. Ze stajni Forda najpopularniejsze były samochody dostawcze Transit, a także Ford Kuga.
Mimo trwającej niepewnej sytuacji związanej z pandemią, zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy rozważają nabycie nowego samochodu. Prowadzenie biznesu w tym czasie odbywa się na nowych zasadach, a rola pojazdu jako bezpiecznego sposobu przemieszczania się i narzędzia pracy pozwalającego na dystrybucję produktów bezpośrednio do klientów, stale rośnie – mówi Grzegorz Tracz, Prezes VEHIS. Możliwość zapewnienia bezpieczeństwa i nieograniczonego dostępu do oferty samochodów różnych marek, przekłada się na większy niż kiedykolwiek potencjał rynku, na którym działamy. Zapewniamy naszym partnerom - zarówno importerom, jak i dilerom - dodatkowy, ogólnodostępny kanał sprzedaży ich produktów, a klientom nieograniczony dostęp do oferty – dodaje Grzegorz Tracz.
Dla małych i średnich firm ważna jest możliwość wyboru
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez GfK** na zlecenie firmy VEHIS, wśród małych i średnich przedsiębiorstw, które planują w najbliższych miesiącach nabyć nowy samochód, ważne są: atrakcyjna oferta samochodów (89 proc.), prosty proces zakupu – jedna umowa i jedna rata (81 proc.), dostępność różnych form finansowania – leasing, wynajem (79 proc.). Dla 85 proc. badanych istotna jest kompleksowość oferty, co wiąże się także z jej elastycznością i skomponowaniem w sposób najbardziej odpowiedni do sytuacji firmy poszukującej samochodu. Przedsiębiorcy doceniają możliwość rozliczenia finansowania, ubezpieczenia i assistance w ramach jednej raty oraz wsparcie doradcy w doborze optymalnej i kompleksowej oferty w jednym miejscu. Jest to istotne szczególnie teraz, kiedy tradycyjny sposób nabycia pojazdu jest mocno ograniczony, a możliwość osobistego sprawdzenia oferty finansowania czy ubezpieczenia, a nawet rejestracja nowego samochodu jest utrudniona.
* Analizy zespołu PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
** Badanie przeprowadzone przez firmę GfK w sierpniu/ wrześniu 2020 metodą wywiadów pogłębionych, grup fokusowych oraz wywiadów on-line z przedstawicielami 400 firm oraz 200 osobami prywatnymi.
![Goodyear na targach IAA Transportation 2024 Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1513493149,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Goodyear na targach IAA Transportation 2024
![VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1404572337,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
VW FS umacnia pozycję lidera w finansowaniu aut osobowych
![Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1700192320,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Grupa Cichy-Zasada otwiera pierwszy w Warszawie salon BYD w Fabryce PZO
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/program-lojalnosciowy-avery-evans-rjqe64nmc-o-unsplash,w_274,_small.jpg)
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.
Przemysł spożywczy
Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja
![](https://www.newseria.pl/files/11111/biometan-produkcja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Biometan mógłby w przyszłości pokryć nawet połowę krajowego zapotrzebowania na paliwa gazowe oraz przyczynić się do wykreowania całego nowego łańcucha wartości w gospodarce. W Polsce potencjał produkcji tego gazu sięga nawet 16 mld m3 rocznie, przy czym realnie dostępne substraty do jego produkcji pozwalają na wytworzenie ok. 9 mld m3 biometanu rocznie – pokazuje nowy raport Polskiej Organizacji Biometanu. Eksperci wskazują, że Polska mogłaby się stać europejskim potentatem w produkcji tego gazu, ale jak dotąd nie działa jeszcze żadna taka instalacja.
Ochrona środowiska
Budownictwo powoli się zazielenia. Dziś podejmowane wysiłki przyniosą rezultaty ok. 2030 roku
![](https://www.newseria.pl/files/11111/bojec-budownictwo-foto,w_133,r_png,_small.png)
Budownictwo, które jest jednym z sektorów mających największy wpływ na środowisko i klimat, kładzie coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój. Trendy w branży ukierunkowane na ten cel skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu technologii oraz udoskonalaniu istniejących i tworzeniu nowych, inteligentnych materiałów budowlanych, które lepiej odpowiadają na wyzwania środowiskowe związane z efektywnością energetyczną czy jakością powietrza. – Wydaje mi się, że w okolicach 2030 roku powinniśmy już widzieć wyraźną zmianę. Natomiast pełne zrównoważenie, pełna cyrkularność to moim zdaniem najwcześniej 2040 rok – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający ThinkCo.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.