Czy paletyzacja przez roboty to rozwiązanie dla każdej firmy?

Każda firma produkcyjna chce być konkurencyjna i wydajna. Wszystko po to, aby sprostać wyzwaniom, jakie niesie rynek. Dużym krokiem w tym kierunku jest automatyzacja procesów produkcyjnych, pozwalająca przyspieszyć i uprościć wiele z nich. Do prac szczególnie mozolnych i wymagających od pracowników wiele wysiłku fizycznego, należy paletyzacja. Dzięki wykorzystaniu w tym celu robotów przemysłowych, dostęp do korzyści płynących z automatycznej paletyzacji mogą uzyskać wszystkie przedsiębiorstwa - niezależnie od wielkości prowadzonej działalności.
Automatyzacja przenika do kolejnych branż i obejmuje coraz większą liczbę zadań. Paletyzacja nie jest wyjątkiem. Czy to w magazynie, centrum dystrybucyjnym, czy w zakładzie produkcyjnym, roboty przemysłowe mogą zautomatyzować paletyzację, pakowanie, a także załadunek i rozładunek towarów.
Od palety do paletyzacji robotem
W historii logistyki nie bez powodu palety są uważane za jeden z przełomowych wynalazków XX wieku. Pozwoliły usprawnić każdy etap transportu towarów - od przyjęcia do magazynu, przez składowanie, po dostawę. Dziś, dzięki robotom przemysłowym, cały ten proces staje się jeszcze efektywniejszy. Robot paletyzujący działa w pełni automatycznie. Najprościej rzecz ujmując, zdejmuje produkt z przenośnika taśmowego, a następnie umieszcza go na wcześniej ułożonej palecie. Wyraźnym znakiem, że firma jest gotowa na automatyzację tego procesu jest to, że pracownicy spędzają dużo czasu na ręcznej paletyzacji produktów. Być może jeden członek zespołu pracuje nad zadaniem prawie bez przerwy lub spędza cały dzień na paletyzacji produktów, które spiętrzyły się w ciągu poprzednich dni. - Paletyzacja robotem to najlepsze rozwiązanie pozwalające załadować paletę jak największą liczbą jednostek, z najwyższą możliwą niezawodnością i w możliwie krótkim czasie – zauważa Łukasz Widawski z firmy KOCH Robotersysteme.
Paletyzacja towaru robotem – gdzie to się sprawdza?
Paletyzacja towaru robotem to rozwiązanie dostępne dla każdego, bez względu na poziom doświadczenia w robotyce i skalę produkcji. Jak to możliwe? - Robot paletyzujący może zostać łatwo zintegrowany z dowolną istniejącą produkcją oraz każdym wyrobem. Oprogramowanie pozwala tworzyć wzory paletyzacji na komputerze i w prosty sposób przenosić utworzone pliki bezpośrednio do robota. – tłumaczy ekspert z KOCH Robotersysteme. – Dzięki niezawodnym i elastycznym rozwiązaniom, uwzględniającym m.in. kształt, masę czy gabaryty produktów, paletyzacja robotem jest możliwa w przypadku każdego towaru. Mowa tutaj np. o produktach w kształcie okrągłym, owalnym czy prostokątnym, także pakowanych w torby, worki itp. – dodaje.
Paletyzacja szyta na miarę potrzeb
Jak działa paletyzator? Według zaprogramowanego wzoru, po kolei umieszcza produkty na palecie. Odwrotnością tego procesu jest depaletyzacja. Wówczas paletyzator zdejmuje produkty z palety i przenosi je na przenośniki taśmowe. Ten sam robot dostarcza puste palety, co pozwala zautomatyzować przy pomocy jednego rozwiązania kolejny etap produkcji. Oprogramowanie robotów powinno obliczyć optymalną, czyli najbardziej oszczędzającą miejsce i opłacalną paletyzację produktów, zapewniając tym samym większą niezawodność i wydajność procesów produkcyjnych. To samo dotyczy chwytaków. Aby produkty dotarły do klienta końcowego bez uszkodzeń i przy zachowaniu najwyższej jakości, trzeba się z nimi delikatnie obchodzić. Zatem chwytak robota musi być dobrany indywidualnie, w zależności od wymagań i produktu. Obok klasycznych chwytaków, jak widelec, obejma, chwytaki wewnętrzne i chwytaki próżniowe, na rynku dostępne są także urządzenia pozwalające na chwytanie całych warstw produktów. Dobrze dobrany robot to gwarancja, że paletyzacja przebiegnie prawidłowo na każdym etapie procesu.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.