CZY PRZEDSIĘBIORCY MOGLI PRZEWIDZIEĆ KORONAWIRUSA I PRZYGOTOWAĆ SWOJĄ FIRMĘ?
Proces automatyzacji i robotyzacji różnych gałęzi biznesu widoczny jest na polskim rynku już od wielu lat. Jednak nie wszystkie firmy postanowiły wprowadzić na bieżąco te zmiany, przez co ostatecznie bardziej ucierpiały podczas pandemii. Czy można było przygotować swoje przedsiębiorstwo na lockdown związany z koronawirusem?
Od momentu rozpoczęcia pandemii wiele firm zadaje sobie pytanie, czy można było przygotować się na koronawirusa i związaną z nim sytuację gospodarczą. Przejście na pracę zdalną, wstrzymywanie czy opóźnianie produkcji i dostaw, a wręcz zamykanie fabryk i magazynów spowodowane przymusowym wysyłaniem pracowników na kwarantannę związaną z wykryciem w firmie wirusa doprowadziły do ogromnych strat, które ciężko będzie odbudować.
– Oczywiście ciężko zabezpieczyć się przed każdą sytuacją, w tym o takiej skali, jak właśnie pandemia, natomiast uważam, że można było w pewnym sensie przygotować swoją firmę na tego typu zdarzenie. Jeszcze przed koronawirusem opracowaliśmy specjalną platformę dpx, która jest idealną pomocą na trudne czasy, kiedy są wprowadzane ograniczenia i obostrzenia, trzeba pracować zdalnie, zmienić cały system dotychczasowej pracy, a przede wszystkim wyjść ze strefy komfortu i nauczyć się funkcjonować i rozwijać w zdalnej rzeczywistości. By móc tego dokonać, przenieśliśmy usługi doradcze w świat online i stworzyliśmy zupełnie nowy model doradztwa, analizowania pracy zarówno ludzi, jak i maszyn, doradztwa rozwiązań – to wszystko można zrobić zdalnie z domów, już nie trzeba spotykać się z doradcą, by poprawić funkcjonowanie swojej firmy. Wystarczy np. wgrać na platformę próbkę nagrania z kamer czy telefonu, co następnie zostanie przeanalizowane i da nam odpowiedź, czy wykorzystujemy wydajnie swój park maszynowy, czy efektywnie wykonywany jest proces realizowany przez pracowników. Udało nam się przewidzieć wzrost znaczenia pracy zdalnej, a dzięki temu wyprzedziliśmy sytuację i stworzyliśmy idealne, innowacyjne narzędzie, dzięki któremu możemy badać, analizować bez wychodzenia z domu, bez kontaktu czy wizyty w fabryce lub innym miejscu – mówi Mikołaj Dramowicz, prezes zarządu DATAPAX.
Obecnie przedsiębiorcom jeszcze bardziej zależy na zwiększaniu efektywności oraz produktywności w przedsiębiorstwach, by jak najszybciej nadrobić wszelkie straty. Każdemu z nich zależy, aby działania pracowników przekładały się na zysk, przy którym bardzo ważna jest efektywność. Jest ona przez wielu rozumiana jako zrobienie jak największej ilości rzeczy w jak najkrótszym czasie. Jednak nie jest to do końca prawdziwe stwierdzenie. Efektywność to przede wszystkim eliminowanie marnotrawstwa w procesach produkcyjnych. Główne założenie jest takie: pracować mądrzej, a nie więcej.
– Platforma wskazuje przedsiębiorcom najistotniejsze procesy do usprawnień wraz z konkretnymi rozwiązaniami przygotowanymi przez dostawców automatyzacji, optymalizacji i systemów IT. Można uzyskać informacje o skuteczności wykorzystania mocy produkcyjnych oraz jej zapasie, czy zgłosić np. brak rąk do pracy lub dowiedzieć się, ile czasu możemy zyskać, redukując bądź eliminując czynności nieefektywne. Dzięki tej platformie jesteśmy w stanie przygotować swoje przedsiębiorstwa na różne sytuacje, braki kadrowe czy ich nadmiar, przetasowanie stanowisk pracy, by zwiększyć efektywność wykonywanych zadań. Chcemy pomóc firmom wyjść na prostą, by mogły funkcjonować jak przed pandemią, a nawet lepiej, dlatego obecnie otwieramy bezpłatny dostęp do wybranych funkcji platformy – dodaje Dramowicz.
Automatyzacja i cyfryzacja mają być dla przedsiębiorców wsparciem, a nie zagrożeniem, szczególnie w takiej sytuacji jak dotychczasowa pandemia. Dzięki temu nasze firmy będą mogły cały czas funkcjonować na optymalnym poziomie, bez obawy o przejście naszych pracowników na kwarantannę czy inne przestoje, a przede wszystkim praca będzie mogła być jeszcze bardziej efektywna.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.