Danfoss obniża temperaturę w kampusach w Europie
Danfoss obniża temperaturę w swoich biurach, fabrykach i magazynach o 3 do 4 stopni Celsjusza. W samej Danii, obniżając temperaturę o kilka stopni, Danfoss zaoszczędzi na ogrzewaniu równowartość opłaty za ciepło w 100 gospodarstwach domowych.
Danfoss, jako globalny dostawca rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej, od wielu lat dąży do zmniejszenia zużycia energii w swoich lokalizacjach na całym świecie. To istotny krok na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej wszystkich zakładów produkcyjnych do 2030 roku. W 2021 r. produktywność energetyczna firmy wzrosła o 104% w porównaniu do roku bazowego 2007, a intensywność energetyczna zmniejszyła się w tym okresie o połowę. Zużywając tę samą ilość energii, Danfoss osiągnął dwukrotnie wyższy poziom produkcji w roku 2021 w porównaniu do roku 2007.
Teraz Danfoss wprowadza dodatkowe inicjatywy na rzecz optymalizacji zużycia energii w swoich kampusach w Europie, aby redukować zapotrzebowanie na nią podczas nadchodzącej zimy. Obniżając temperaturę w pomieszczeniach o 3 do 4 stopni Celsjusza, pracownicy nadal mogą bezpiecznie i komfortowo pracować, jednocześnie przyczyniając się do oszczędności energii. Konkretne wytyczne są uzgadniane lokalnie. Na przykład w Danii oznacza to dążenie do ogrzewania fabryk i magazynów do 18 stopni oraz biur do 20 stopni. Kampusy objęte tą inicjatywą to: Dania, Niemcy, Szwecja, Norwegia, Finlandia, Wielka Brytania, Estonia, Łotwa, Litwa, Słowenia, Słowacja, Francja i Włochy.
„Wiele budynków sektora publicznego w całej Europie obniża temperaturę, a my chcemy pójść w ich ślady. To niewielkie działanie, ale może mieć ogromny wpływ, jeśli wszyscy ograniczymy zapotrzebowanie na energię” - powiedział Kjell Strøm, prezydet regionu Europy Północnej w Danfoss; i dodaje:
"Siedziba firmy Danfoss znajduje się w Danii i obliczyliśmy, że obniżając temperaturę w samej Danii, zaoszczędzimy równowartość ogrzewania nawet 100 gospodarstw domowych. Liczba ta będzie oczywiście większa, gdy uwzględnimy wszystkie nasze lokalizacje w całej Europie Północnej”.
Sposoby na oszczędzanie energii w polskiej spółce Danfoss
Również Danfoss w Polsce systematycznie dąży do obniżania kosztów energii w swoich biurach i fabrykach, a w poszukiwanie oszczędności zaangażowali się także pracownicy. Podczas odbywających się w firmie narad energetycznych pod hasłem: „Wspólnie oszczędzamy energię”, zgłosili oni wiele pomysłów i wskazówek na oszczędzanie energii w swoich obszarach pracy. Zaproponowane koncepcje są obecnie analizowane pod względem możliwości oraz terminu wdrożenia.
„Wspólnie oszczędzamy energię, a żeby to zrobić, musimy skupić się na aspektach behawioralnych i technologicznych. To właśnie pracownicy znają najlepiej swoje obszary, stąd ich głos ma kluczowe znaczenie przy planowanych działaniach. Nie chodzi jednak o oszczędzanie kosztem komfortu i jakości pracy, ale o maksymalne zoptymalizowanie zużycia energii i unikanie niepotrzebnego jej marnowania” – powiedział Adam Jędrzejczak, prezes Danfoss Poland.
Na hali nr 2 (rozwiązania dla ogrzewnictwa) wprowadzono już proste i techniczne działania, o które dbają pracownicy. Są to np.: wyłączanie oświetlenia i urządzeń, kiedy nie jest to potrzebne, wyłączanie monitorów, optymalizacja zapotrzebowania sprężonego powietrza do zasilania maszyn produkcyjnych, wyłączanie trybu czuwania maszyn w systemie dobowym. W drugiej lokalizacji firmy, w Tuchomiu, wymieniane są oprawy oświetleniowe na oprawy LED w biurach.
Odpowiednie użytkowanie termostatów, czyli urządzeń do automatycznej regulacji temperatury w każdym pomieszczeniu jest standardem w firmie, który przynosi kolejne oszczędności, sięgające nawet do 36% energii. Co więcej, w fabryce w Grodzisku już od wielu lat stosowane są odpowiednie harmonogramy pracy HVAC, które automatycznie nocami i w weekendy czy w okresie zimowym obniżają temperaturę klimatyzowanych pomieszczeń, a także wielkość strumienia powietrza wentylacyjnego. Dzięki temu firma uzyskuje do 20% oszczędności.
Realizowane teraz inicjatywy, jak również te zgłoszone przez pracowników, mają przycznić się do zmniejszenia wysokich kosztów energii ponoszonej przez polską spółkę. Według prognoz, koszt rachunków za energię elektryczną w tym roku, w stosunku do 2020 r. wzrośnie aż o 10 mln złotych w kampusie w Grodzisku i o 650 tys. zł w zakładzie w Tuchomiu.

PGE i Ørsted udostępnią terminal instalacyjny T5 w Gdańsku dla projektu Ocean Winds

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.