Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja
Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji „Prospołeczne oblicze polityki klimatyczno-energetycznej”.
Celem spotkania jest pogłębienie debaty publicznej dotyczącej korzyści społecznych towarzyszących wdrażaniu gospodarki neutralnej klimatycznie do 2050 roku oraz poprawie bezpieczeństwa energetycznego UE i Polski. Jego organizatorami są Koalicja Klimatyczna, Climate Action Network Europe (CAN Europe) oraz Instytut na rzecz Ekorozwoju (InE). Wydarzenie odbywa się pod patronatem Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Zostało też objęte patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ), którego dyrektorzy Hubert Różyk oraz Adrian Kondaszewski wezmą udział w panelach.
Podczas konferencji eksperci, przedstawiciele rządu, samorządu, organizacji pozarządowych i biznesu oraz strony pracowniczej będą dyskutować na kluczowe dla skuteczności polityki klimatycznej tematy. Wprowadzenie do dyskusji zapewnią Jan Dusík, Zastępca Dyrektora Generalnego z Dyrekcji Generalnej ds. Działań w dziedzinie Klimatu (CLIMA) w Komisji Europejskiej oraz Adam Traczyk, dyrektor zarządzający Fundacji More in Common Polska, która w szerokich badaniach sprawdziła, co społeczeństwo sądzi o zmianach klimatu i wysiłkach mających im przeciwdziałać.
Polki i Polacy nie mają wątpliwości: klimat się zmienia, a Polska powinna podążać ścieżką ambitnej transformacji energetycznej. Jednocześnie praktyczna implementacja zielonych polityk może budzić kontrowersje, a niekiedy opór. Rozwiązaniem nie jest jednak rezygnacja z ambitnych planów i celów. Polki i Polacy nie tylko dostrzegają zagrożenia związane ze zmianami klimatu i widzą potrzebę ich zwalczania, ale – co być może ważniejsze – w przyjaznych klimatowi politykach dostrzegają szansę na rozwój i drogę ku poprawie jakości życia – mówi Adam Traczyk, dyrektor zarządzający More in Common Polska oraz uczestnik panelu komunikacyjnego. – Kluczem do udanej transformacji jest więc postawienie w jej centrum człowieka i jego potrzeb. Tak, aby każdy z nas czuł, że polityka klimatyczna pracuje dla nas, a nie my dla polityki klimatycznej. Zamiast być kolejnym ciężarem na naszych barkach polityka klimatyczna musi służyć nie tylko ochronie przyrody i klimatu, ale także pozytywnie wpływać na codzienne życie: ceny energii, jakość i koszty żywności, zdrowie, gospodarkę i nowe miejsca pracy oraz na bezpieczeństwo i suwerenność energetyczną. Budowanie silniejszego konsensusu na rzecz klimatu musi uwzględniać polską specyfikę, być zakorzenione w potrzebach społecznych i odpowiadać na obawy wszystkich, bez dzielenia obywateli na lepszych i gorszych w zależności od ich stosunku do ochrony środowiska i klimatu. Politycy natomiast muszą być wiarygodnymi przewodnikami w tym procesie, a nie siewcami niepokoju.
Dwa panele dyskusyjne obejmować będą następujące zagadnienia:
Panel polityczny
- Jak działać na rzecz zwiększenia sprawiedliwości społecznej polityki klimatycznej bez osłabiania jej celów?
- Jak polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej może wpłynąć na agendę klimatyczną Unii Europejskiej, w tym regulacje unijne takie jak ETS2? Jak powinno wyglądać ich wdrażanie na poziomie krajowym (Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu, Społeczny Plan Klimatyczny, inne)?
- Jak osiągnąć optymalizację korzyści i minimalizację kosztów społecznych? Jak włączać społeczeństwo w procesy kształtowania i realizacji polityki klimatycznej?
Moderacja: Wojciech Szymalski, ekspert w dziedzinach zrównoważonego transportu, planowania przestrzennego i rozwoju regionalnego, prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju
Panel komunikacyjny
- Jak przybliżać społeczeństwu unijną politykę energetyczno-klimatyczną oraz regulacje i działania służące jej wdrażaniu w państwach członkowskich?
- Jakich narracji i metod komunikacji potrzebujemy w obliczu nasilającej się dezinformacji klimatycznej, niezadowolenia z niektórych polityk unijnych oraz niskiej świadomości korzyści ekonomiczno-społecznych związanych z ich wdrożeniem?
- Jak mówić o działaniach dla klimatu w taki sposób, by budować akceptację dla rozwiązań służących ograniczaniu emisji?
Moderacja: Robert Jurszo, dziennikarz i publicysta, specjalizujący się w tematyce przyrodniczej i relacjach między człowiekiem a środowiskiem, wyborcza.pl
W gronie ekspertów z zakresu polityki klimatycznej, energetyki, komunikacji, nauk społecznych, edukacji klimatycznej i działania mediów, którzy wezmą udział w panelach, znaleźli się: Adrian Kondaszewski, dyrektor Departamentu Spraw Międzynarodowych MKiŚ; Hubert Różyk, dyrektor Departamentu Edukacji i Komunikacji MKiŚ; Justyna Ochędzan, prezeska Wspólnoty Roboczej Związków Organizacji Socjalnych; Maciej Zaboronek, ekspert ds. polityki klimatycznej, Wydział Polityki Gospodarczej OPZZ; Joanna Furmaga, prezeska Polskiej Zielonej Sieci; Krzysztof Stańko, zastępca Prezydenta Miasta Rzeszowa; Aleksandra Bełdowicz, dziennikarka Rzeczpospolitej w serwisie klimat.rp.pl; Marta Piechocka-Nowakowska, socjolożka, edukatorka - Biblioteki dla klimatu; Anna Siewiorek, Senior Campaign Lead, Fundacja Climate&Strategy.
Konferencja odbywa się 19 marca 2025 roku w Centrum Konferencyjnym Zielna, ul. Zielna 37 w Warszawie. Aby wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o rejestrację do 14 marca 2025.
Wydarzenie będzie dostępne również dla szerokiej publiczności dzięki transmisji na żywo na Facebooku - LINK DO WYDARZENIA
Program konferencji jest dostępny TUTAJ.
Źródło informacji: Koalicja Klimatyczna

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.
Prawo
Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.