Komunikaty PR

Dworzec w Lublinie z wyróżnieniem Green Building Awards 2022

2022-10-28  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

Projektowanie zgodne z wytycznymi  ekologicznymi i zrównoważonego rozwoju to priorytet w działalności warszawskiego biura projektowego Tremend. Od lat podkreślają swoje zaangażowanie w tym temacie, nic więc dziwnego, że zaprojektowany przez pracownię Dworzec Metropolitalny w Lublinie, projektu Tremend, otrzymał wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC

- Jury doceniło kompleksowe podejście do stworzenia projektu, który nie tylko (zgodnie z ideą budownictwa zrównoważonego), stara się zminimalizować wpływ na środowisko, ale w sposób przemyślany proponuje wykorzystanie zasobów odnawialnych – m.in. poprzez pozyskiwanie energii z gruntu, wykorzystanie wody deszczowej i szarej, instalację fotowoltaiczną pełniącą funkcję wiat stanowisk autobusowych, czy wentylację naturalną wybranych przestrzeni.

Z uwagi na ważną funkcję społeczną projektu, posiada on istotne walory edukacyjne, będąc żywym przykładem ekologicznego budynku, który może zobaczyć na własne oczy każda osoba odwiedzająca lub mieszkająca w Lublinie. Mnogość zaproponowanych rozwiązań oraz forma nawiązująca do natury sprawiają, że w przypadku implementacji tych założeń, budynek będzie mógł się ubiegać o miano jednej z ekologicznych wizytówek miasta. -  mówi Daniel Hojniak, Starszy Inżynier ds. Budownictwa Zrównoważonego, Sweco Polska

Nowy dworzec autobusowy powstanie naprzeciwko i w bezpośrednim sąsiedztwie historycznego budynku dworca PKP Lublin Główny, włączając się tym samym w stworzenie najważniejszego węzła komunikacyjnego w mieście. Projekt integruje w jednym miejscu linie regionalne, dalekobieżne, podmiejskie, aglomeracyjne i mikrobusowe jak również zapewnia dostęp indywidualnych środków transportu. W otoczeniu obiektu zaplanowano specjalne strefy Kiss & Ride, których istotą jest postój samochodów ograniczony do krótkiego czasu pożegnania lub odebrania podróżnych. Pod obiektem powstanie obszerny parking podziemny dla samochodów osobowych. Dodatkowo, nieopodal dworca zostanie zlokalizowany parking dla busów, których czas oczekiwania na odjazd przekracza 15 min – dzięki czemu nie zakłócających funkcjonowania głównego węzła.  Dotychczasowy rejon Placu Dworcowego doznaje pewnego ograniczenia jak również uporządkowania ruchu kołowego dzięki czemu na kompleksowej rewitalizacji, z rozległymi powierzchniami pieszymi jako deptakiem, urządzonym dodatkowo meblami miejskimi i zielenią, miejsce zyska całkiem odmienny wyraz.  Inspirowany skojarzeniami z formami wziętymi z natury i swobodnie dysponujący roślinnością projekt zyskał również uznanie jury World Building of the Year, jednego z najbardziej prestiżowych konkursów w świecie architektury.

W zgodzie z naturą

Głównym założeniem pracowni była przyjazna i otwarta na potrzeby ludzi przestrzeń, gdzie atmosferę budują detale małej architektury, oświetlenie, akcenty roślinne i identyfikacja wizualna, a wszystko oparte jest o najnowsze rozwiązania ekologiczne, pozwalające zminimalizować zużycie energii.

-   Od początku mieliśmy koncepcję wyglądu Dworca. Zaprojektowaliśmy budynek składający się z większej, zewnętrznej bryły, w której zamknięta jest druga mniejsza, niczym pudełko w pudełku, co prócz kwestii estetycznych i interesującego strefowania funkcji ma istotne znaczenie przy redukcji kosztów ogrzewania. Ogrzewana jest część wewnętrzna, która pośrednio oddaje ciepło otaczającej, mniej wymagającej, zamkniętej przestrzeni większej. Zastosowaliśmy również system rekuperacji i pompy gruntowe, by zoptymalizować ten proces. Kompleksowa przebudowa zdegradowanego byłego obszaru przemysłowego, przysłużyła się  wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii. Dążąc do samowystarczalności energetycznej jako przykrycie wiat przystankowych zaprojektowaliśmy przejrzyste panele fotowoltaiczne produkujące prąd potrzebny do funkcjonowania Dworca. Zaprojektowaliśmy podziemne parkingi z zielonymi otwarciami w formie atrium, wspierającymi cyrkulację powietrza– wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.

W nietypowej bryle dworca uwagę przykuwają potężne słupy podtrzymujące dach, przywodzące na myśl winorośl lub pnącza, nawiązując tym samym do herbu Lublina. Ich ażurowa konstrukcja jest bardzo solidna, a jej nawiązanie do świata roślinnego daje wrażenie lekkości i subtelności masywnej w rzeczywistości konstrukcji.

Powstająca inwestycja to nie tylko autorski i stylowy design. Podstawową funkcją budynku wraz z otaczającą go infrastrukturą będzie optymalizowanie ruchu autokarów, samochodów oraz pieszych i rowerzystów oraz zapewnienie komfortu wszystkim podróżnym.

Teren pomiędzy dworcem kolejowym a autobusowym będzie w dużej mierze zarezerwowany dla pieszych, nie tylko przechodniów, lecz także mieszkańców korzystających z walorów zieleńców, i ergonomicznych mebli miejskich.

Architekci Tremend dużą wagę przykładają do ekologicznych odniesień wynikających tak z natury, jak również z nowoczesnego pojmowania ekologii.

W projekcie dworca zawarto wiele sposobów na wprowadzenie zieleni w ten dotychczas nieuporządkowany i tracący na znaczeniu rejon Lublina.

Dworzec będzie posiadał zielony dach, pod którym będzie można spacerować oraz ścianę obsadzoną roślinnością. Jego najbliższa okolica zostanie zaaranżowana specjalnie wyselekcjonowanymi roślinami, które wytwarzając dużą ilość tlenu, pomogą w walce z miejskim smogiem. Również chodniki wykończone zostaną antysmogowym materiałem.

– Tworząc ten projekt chcieliśmy ożywić przeznaczoną do rewitalizacji dzielnicę, by stała się miejscem spotkań, gdzie ludzie będą mogli spędzać wspólnie czas w atrakcyjnym otoczeniu z terenami zielonymi. W projekcie ukazaliśmy też rozwiązania problemów związanych z ochroną środowiska i życiem w mieście, takimi jak smog, zużycie wody i energii, hałas. – wyjaśnia prezes zarządu Tremend, architekt Magdalena Federowicz-Boule.

Miejscem charakterystycznym ma być również rozległa betonowa grafika z monochromatycznym planem miasta Lublin, witająca podróżnych. Ma ona podwójne znaczenie – kompozycyjne i inspirujące widza oraz ekologiczne, jako okładzina kumulująca i oddająca ciepło.

Za podobnie inspirującą, a także praktyczną część elewacji dworca ma być zewnętrzna wielkowymiarowa ‘zielona ściana’, o charakterze ogrodu pionowego.

Fot. Przemysław Lewicki Tremend

Więcej na: http://tremend.pl/

Facebook: https://www.facebook.com/tremendarchitects

Instagram: https://www.instagram.com/tremend_architects/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek Biuro prasowe
2025-07-23 | 13:10

Łotewski producent wysokiej jakości domów prefabrykowanych wchodzi na polski rynek

Łotewski producent wysokiej klasy domów prefabrykowanych MyCabin rozszerza sieć oddziałów i dostaw na Polskę. To odpowiedź na rosnący popyt mieszkaniowy w Europie.
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.