Komunikaty PR

Dziś w biznesie liczy się wzajemne wsparcie - Komentarz ekspercki Pawła Paliwody

2021-04-14  |  17:00
Biuro prasowe

W obliczu rosnącego kryzysu gospodarczego i kolejnych obostrzeń wynikających z trzeciej już fali pandemii koronawirusa, wzajemne wsparcie biznesu zyskuje na znaczeniu. Pojęcie patriotyzmu gospodarczego znamy nie od dziś, ale jego prawdziwą wartość przedsiębiorcy zrozumieli na przestrzeni ostatniego roku.  

W pierwszą rocznicę pojawienia się pandemii w Polsce, Paweł Paliwoda, CEO Promatic Group, opowiada jak przeprowadził swoją firmę przez 2020 rok, o patriotyzmie gospodarczym oraz dlaczego polskie biznesy powinny się wzajemnie wspierać w obliczu kryzysu.

Kryzysowy patriotyzm

Chyba nigdy dotąd działania wspierające biznes nie były tak istotne i potrzebne jak teraz. Patriotyzm gospodarczy w czasie pandemii to wspieranie lokalnych, sąsiedzkich działalności – firm i ludzi w nich pracujących, którzy są członkami tej samej wspólnoty.

Na polskim rynku gier to wsparcie jest wyjątkowo widoczne. Ograniczona liczba przedsiębiorców działających w kraju, od lat współpracuje i komunikuje się ze sobą dbając o wspólne interesy. Dobrym przykładem może być obecność Promatic i innych firm z sektora na Forum Ekonomicznym w Karpaczu w 2020 roku, gdzie ramię w ramię rozmawiano o regulacjach prawnych dotyczących gamblingu oraz o perspektywach rozwoju całego sektora.

Promatic od początku działalności w swoim DNA ma patriotyzm. Jest spółką z całkowicie polskim kapitałem i krajowym zapleczem produkcyjnym. Firma skupiona jest wokół rodzimej myśli technologicznej, zatrudnia najlepszych polskich inżynierów i deweloperów z branży gamingowej oraz gamblingowej, a także współpracuje z polskimi podwykonawcami.

– Współpraca z rodakami zawsze była dla mnie ważna w kontekście wsparcia naszej gospodarki, jednak podczas pandemii zrozumiałem, że ma to również swoją wartość logistyczną i finansową. Gdy w marcu ubiegłego roku zamknięto granice, wiele firm zanotowało ogromne straty wynikające z przerwania łańcuchów dostaw. Promatic, dzięki współpracy z polskimi producentami i dostawcami komponentów do maszyn, zachował płynność finansową – mówi Paweł Paliwoda.

–Urządzenia naszej firmy składają się z obudowy w całości produkowanej w Polsce, która powstaje kilka kilometrów od głównej siedziby Promatic w Jeleniej Górze. Najważniejszym elementem oczywiście jest oprogramowanie, które wytwarzane jest przez zespoły developerskie usytułowane w Warszawie i Jeleniej Górze. Także oprzyrządowanie takie jak akceptory, przyciski i zamki również zakupowane są w większości w naszym kraju – dodaje.

Dbamy o swoich

Ostatnie badania pokazują, że widmo kryzysu i ryzyko upadku wielu firm wzmocniło wśród Polaków patriotyzm konsumencki. Z raportu Gfpt. CoronaMood[1]  z 2020 r. wynika, że 46% Polaków stara się wybierać produkty polskiego pochodzenia, wspierając tym samym rodzimy biznes. Stanowi to wzrost o 5 p. p. w stosunku do wyników z kwietnia 2019 roku. Deloitte wskazuje zaś, że 53% z nas w czasie pandemii jest gotowych zapłacić więcej za produkty lokalne, nawet jeżeli w ofercie dostępne są tańsze, zagraniczne alternatywy[2]. Jeśli ten trend się utrzyma, może stanowić dla polskiej gospodarki ważny impuls w walce z obecnym kryzysem.

Według badań ICAN Reaserch z 2020 r.[3] patriotyzm gospodarczy rośnie również wśród polskich przedsiębiorców. Prawie wszyscy badani (96%), niezależnie od branży i wielkości firmy, przyznali, że wsparcie polskiej gospodarki jest dla nich ważne. Dodatkowo zdecydowana większość (79%) stwierdziła, że czują odpowiedzialność za rozwój rodzimej gospodarki. W ramach patriotycznych działań wymieniano wspieranie lokalnych inicjatyw i programów społecznych, utrzymanie zatrudnienia sprzed pandemii, płacenie podatków w kraju oraz współpraca z polskimi dostawcami. 

– Rok 2020 był ciężki dla każdej firmy bez wyjątku – nasza spółka, będąca dostawcą urządzeń dla branży rozrywkowej, a więc jednej z najbardziej dotkniętych pandemią, również przechodzi trudny okres. Nasi klienci zetknęli się z koniecznością zamknięcia swoich biznesów, co ograniczyło nowe zamówienia praktycznie do zera. Mimo to udało nam się utrzymać niemalże stały poziom zatrudnienia. Od początku pandemii wprowadziliśmy i przestrzegamy najwyższych standardów bezpieczeństwa. Nasz zespół biurowy pracuje w systemie rotacyjnym, natomiast linia produkcyjna z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i restrykcji sanitarnych – mówi Paweł Paliwoda.

W ubiegłym roku, podczas współpracy z dostawcami i odbiorcami, wielu producentów odczuwało niepewność dotyczącą terminowości opłat czy odbioru zamówień. Promatic znajduje się jednak w komfortowej sytuacji, ponieważ z partnerami łączą go wieloletnie relacje, które budują obustronne zaufanie, a w kryzysie zaufanie jest bezcenne.  

Patriotyzm poza granicami

Patriotyzm gospodarczy to jednak nie tylko wspieranie rodzimej gospodarki, ale również promowanie krajowych produktów na rynkach zagranicznych. Coraz więcej polskich firm, szczególnie tych z sektora IT, osiąga sukcesy poza krajem.

Rozpoznawalne i doceniane na świecie stały się między innymi spółki z branży gamingowej – gry to nasz towar eksportowy. Międzynarodowa platforma gier Steam w styczniu b.r. opublikowała listę stu bestsellerów 2020, gdzie w samej czołówce znalazły się aż 3 polskie produkcje: "Wiedźmin 3" i "Cyberpunk 2077" CD Project oraz "Dying Light" od studia Techland[4]. Ostatnio głośno było też o grze „The Medium” stworzonej przez polskiego producenta Bloober Team. Osiągnęła ona niezwykły sukces, bo koszt jej produkcji i promocji (ok. 12 min dol.) zwrócił się w mniej niż 24 godziny od premiery!

Jako właściciel firmy technologicznej, tym bardziej cieszę się każdym takim osiągnięciem kolegów z branży. To nasze wspólne zadanie promować Polskę  - nasze know how, a także kulturę i historię na całym świecie. Promatic podkreśla swoje pochodzenie podczas pracy z odbiorcami zarówno w Europie jak i Afryce, gdzie działamy z powodzeniem od 6 lat. Motywem przewodnim jednej z naszych topowych produkcji jest historyczna Husaria – podkreśla Paweł Paliwoda.

 


[1] https://www.ican.pl/a/patriotyzm-gospodarczy-rozszyfrowany/D6wOU1MTA

[2] https://www.ican.pl/a/patriotyzm-gospodarczy-rozszyfrowany/D6wOU1MTA

[3] https://www.ican.pl/a/patriotyzm-gospodarczy-rozszyfrowany/D6wOU1MTA

[4] https://www.bankier.pl/wiadomosc/Bestsellery-Steam-2020-trzy-polskie-gry-w-czolowce-8031232.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Coraz więcej globalnych firm dąży do atestacji informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju – wynika z badania IFAC oraz AICPA & CIMA Biuro prasowe
2025-05-16 | 15:00

Coraz więcej globalnych firm dąży do atestacji informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju – wynika z badania IFAC oraz AICPA & CIMA

Jak wynika ze zaktualizowanego raportu przygotowanego przez Międzynarodową Federację Księgowych (IFAC) oraz AICPA & CIMA, niemal trzy czwarte największych globalnych firm
Firma Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja
2025-05-13 | 12:00

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Już 27-28 maja odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych transformacji gospodarczej i zrównoważonemu rozwojowi – XI edycja konferencji Sustainable
Firma Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej
2025-04-25 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Z apelem o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej płaconej przez osoby wykonujące pozarolniczą działalność gospodarczą wystąpiła do prezydenta Andrzeja Dudy Organizacja

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.