Efekt dominia - co oznacza brak półprzewodników?
Półprzewodniki, chipy, układy scalone – choć nazw jest kilka, oznaczają ten sam komponent, który stanowi podstawę budowy nowoczesnych urządzeń elektronicznych. Niestety, jednym ze skutków pandemii są braki w dostępności półprzewodników. Czy odbiją się one na zmniejszonej dostępności urządzeń wykorzystywanych w systemach automatycznej identyfikacji?
Dostępność półprzewodników, a w zasadzie ich brak, to jeden z problemów, mających wpływ na dostępność urządzeń AutoID. Zaspokojenie dużego popytu na tego typu rozwiązania utrudniają także problemy w obszarze logistyki oraz te związane z utrudnioną dostępnością surowców – w tym między innymi stali czy aluminium, na które zwiększone zapotrzebowanie sygnalizuje wiele branż.
Produkcja urządzeń AutoID zagrożona?
Kryzys na rynku półprzewodników w największej mierze uderzył w producentów samochodów, ale nie da się ukryć, że dotknął też producentów elektroniki. Przykładowo, według firmy analitycznej IDC, światowa sprzedaż smartfonów w III kwartale 2021 roku spadla przez to o aż 6,7% w porównaniu z analogicznym okresem roku 2020. Wszystko przez to, że producenci mają ograniczone możliwości produkcyjne. Zgodnie z informacjami podawanymi przez Susquehanna International Group, podczas gdy przed pandemią czas oczekiwania na dostawę półprzewodników wynosił średnio 12 tygodni, obecnie wydłużył się do 22 tygodni.
- To, co obserwujemy obecnie na rynku chipów to efekt domina. Kłopoty producentów półprzewodników pociągają za sobą kłopoty producentów wykorzystujących półprzewodniki, a końcowo kłopoty konsumentów, którzy otrzymują ograniczoną i droższą ofertę. Braki dotykają też producentów czytników kodów i terminali, ale na szczęście przezorne firmy, takie jak nasza, dysponują sporym zapasem tych urządzeń. – uspokaja Marek Gaweł, produkt manager w zakresie urządzeń automatycznej identyfikacji w firmie Etisoft.
Dostępne rozwiązania
Mimo kryzysu producenci terminali i czytników kodów nie rezygnują z wprowadzania na rynek nowych rozwiązań. Jedna z czołowych firm – Honeywell – wyszła niedawno z nową serią urządzeń Granit XP. Wśród nich znajdziemy modele odporne na upadki, zapewniające możliwość bezprzewodowej pracy nawet w odległości do 100 m od stacji dokującej, a także z zakresem odczytu, który idealnie trafia w potrzeby magazynów wysokiego składowania.
Co ważne, obecnie nie musimy nabywać osobnego sprzętu do odczytu kodów kreskowych, kodów QR i znaczników RFID – wystarczy nabyć nowoczesny terminal RFID, który łączy w sobie wszystkie te funkcje. Współczesne urządzenia wykorzystywane w systemach automatycznej identyfikacji są także doskonale przystosowane do trudnego środowiska pracy, z jakim często mamy do czynienia w magazynach czy zewnętrznych składach. Mowa tutaj o wodoodporności, pyłoszczelności, odporności na niskie temperatury i na upadki.
Jakie narzędzie wybrać?
Urządzenia AutoID dostępne na rynku, wbrew pozorom znacznie różnią się od siebie. Wszystko przez to, że zróżnicowane są potrzeby ich użytkowników. Inny sprzęt wybierzemy do niewielkiego sklepu, inny do wielkopowierzchniowego magazynu, a jeszcze inny do biur czy jednostek administracji publicznej. Do tego dochodzi często konieczność dobrania okablowania kompatybilnego z danym czytnikiem czy anteną czy oprogramowania, które umożliwi współpracę wszystkich urządzeń i spełni oczekiwania firmy.
Marek Gaweł z Etisoft zauważa, że wielu klientom wydaje się, że wybór czytnika kodów kreskowych czy kodów QR jest łatwym zadaniem, gdyż systemy tego typu nie są przecież skomplikowane. Jednak jeśli decyzję w tym zakresie podejmujemy sami, ponosimy ryzyko - zakup może być trafiony albo nie. - Czytnik, który długo skanuje kod albo nie jest w stanie odczytać go za każdym razem, ze względu na słabe oświetlenie magazynu to masa czasu, który firma będzie traciła każdego dnia. Właśnie dlatego warto powierzyć ten wybór ekspertom, którzy dobiorą sprzęt odpowiadający konkretnym potrzebom firmy. – sugeruje ekspert.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.