Komunikaty PR

#Efekt1butelki, czyli o tym jak zainspirować konsumenta

2023-12-22  |  11:00
Biuro prasowe

Tło kampanii

Kompania Piwowarska sprzedaje rocznie około miliarda piw w butelkach zwrotnych, a każda z nich może być ponownie napełniona nawet 20 razy, zanim trafi do recyklingu. Warunek jest jeden - musi zostać oddana i wrócić do browaru, 88% z nich wraca, ale dopiero wielokrotne użycie tego samego opakowania to realna korzyść dla środowiska. Dlatego każda butelka ma znaczenie. W ostatnim kwartale 2023 roku Kompania Piwowarska z partnerami – firmą Rekopol i siecią sklepów Stokrotka, prowadziły drugą edycję akcji edukacyjnej #Efekt1butelki. Dotyczyła ona zwracania szklanych butelek wielokrotnego użytku, a celem było podnoszenie świadomości społecznej w tym zakresie i podkreślanie, że działania te mają realną wartość dla naszej planety.

- W kampanii położyliśmy największy nacisk na edukację konsumenta, pokazanie mu jak postępować ze szklanymi opakowaniami zwrotnymi i dlaczego to jest takie ważne. Jak jednak przekonać klientów? Nie chcieliśmy niczego narzucać, straszyć ani obarczać odpowiedzialnością za przyszłość świata. Wyszliśmy z założenia, że najlepiej pokazać, że już postępujemy dobrze, kupując produkty w butelkach zwrotnych.  Dodatkowo zachęcaliśmy do domknięcia obiegu, udowadniając, że jest to proste oraz nie wymaga wiele wysiłku – mówi Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej.

Zachęta do działania

Dokonywanie ekologicznych wyborów coraz bardziej wchodzi Polakom w nawyk. Z jednej strony kluczowa staje się dla nas troska o klimat, z drugiej ekologiczne podejście często jest też bardziej ekonomiczne. Wraz ze wzrostem świadomości widać zmianę postaw w naszym społeczeństwie. Dlatego w tegorocznych działaniach zaprezentowaliśmy konsumentom do wyboru 3 ścieżki motywacji do oddawania butelek, pokazując, że drobne zmiany codziennych nawyków w skali całego społeczeństwa mogą przynosić korzyści. Każdy mógł znaleźć odpowiednią dla siebie drogę: ekonomiczną, ekologiczną lub lifestylową, tak by poczuł, że ma realny wpływ na klimat. Dzięki temu udało nam się zbudować zainteresowanie tematem i dotrzeć z angażującą argumentacją. Przekonywaliśmy, że warto zrobić to dla siebie, by czuć swoją sprawczość, dla natury, by pomóc planecie i generować mniej odpadów, dla oszczędności, bo oddanie butelki to też zwrot kaucji, a nawet dla mody, bo bycie eko to trend, który zyskuje na popularności.

- Coraz więcej osób udaje się na zakupy z własną torbą, spożywa sezonowe i lokalne produkty, segreguje odpady czy wybiera opakowania szklane zamiast plastikowych. W kwestii szkła, a dokładniej szklanych butelek, jeszcze jeden aspekt ma znaczenie – rozróżnianie czy to opakowanie zwrotne, czy bezzwrotne, a także oddawanie butelek do sklepu zamiast wrzucanie ich do pojemnika na szkło. Tego jeszcze jako społeczeństwo musimy się nauczyć, dlatego tak ważne są działania edukacyjne – tłumaczy eko edukatorka Sylwia Majcher. 

Realizacja

Pogłębiając narrację z pierwszej edycji kampanii i prezentując trzy rodzaje motywacji, udało nam się celnie dotrzeć do grup docelowych. Wykorzystaliśmy nie tylko kanały własne Kompanii Piwowarskiej (SoMe), stworzyliśmy dedykowany landing page: www.efekt1butelki.pl, na którym w pigułce pokazaliśmy, że zwrócenie butelki jest prostsze i bardziej korzystne niż myślimy. W mediach ogólnopolskich ponownie poruszone zostały wątki dotyczące butelek zwrotnych i zmiany nawyków na bardziej ekologiczne.

W roli osób motywujących do zmian wystąpili również influencerzy. Kilkunastu twórców budowało narrację wokół wybranego przez siebie obszaru (ekologiczny, lifestylowy lub ekonomiczny). Prowadzili oni jakościową edukację, która wygenerowała duże zaangażowanie w treści. Wśród propagatorów dawania szklanym butelkom kolejnych żyć znaleźli się między innymi Sylwia Majcher, czy Modny Tata.

Chcąc dotrzeć bezpośrednio do konsumenta, naturalnym punktem styku stała się sieć handlowa Stokrotka. Dzięki działaniom prowadzonym w wybranych sklepach mogliśmy za pomocą grafik w formie plakatów czy przypółkowych flag zaprezentować prostotę mechanizmu zwrotów. – Działania promujące kampanię pojawiły się również w naszej aplikacji mobilnej, w której konsumenci mogli znaleźć specjalnie przygotowane materiały informacyjne, zachęcające do włączenia się we wspólną inicjatywę przyjazną środowisku, tak ważną dla Stokrotki – mówi Daria Raganowicz, specjalista ds. PR i komunikacji zewnętrznej Stokrotki.

W działania zaangażował się również drugi partner akcji: - W Rekopolu ogromną wagę przykładamy do edukacji. Wiemy, że tylko w ten sposób będziemy budować świadomość ekologiczną. Bardzo się cieszę, że mogliśmy być partnerem kampanii #Efekt1butelki. Rynek opakowań zwrotnych powiększa się z roku na rok, a konsumenci coraz częściej wybierają to, co wielorazowe. Oddawanie szklanych butelek do sklepów, by zostały ponownie napełnione, powinno być normą i naszym nawykiem – mówi Aneta Stawicka kierownik ds. komunikacji i edukacji w Rekopol S.A.


Komunikacja w formie dialogu

Akcji towarzyszył również miesięczny konkurs konsumencki na profilu Facebookowym Kompanii Piwowarskiej. Pod konkursowym postem pojawiło się ponad 200 propozycji haseł/motywatorów, które zaskakiwały, rozbawiały, ale przede wszystkim uświadamiały, jak ważne dla naszego środowiska jest dawanie szklanym butelkom kolejnego życia, zamiast umieszczania ich w pojemniku na szkło.

 

Data realizacji: październik – grudzień 2023 rok

Klient: Kompania Piwowarska

Partnerzy akcji: Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A., sieć handlowa Stokrotka

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Media i PR VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów Biuro prasowe
2025-04-10 | 17:00

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów

Aż 87% Polaków jest zmęczonych polaryzacją społeczną i polityczną widoczną zarówno w przestrzeni publicznej, jak i prywatnej. Z kolei prawie 80% polskich
Media i PR Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations
2025-04-10 | 10:20

Komunikacja w czasach kryzysów i zmian geopolitycznych. Jubileuszowy Kongres Public Relations

W świecie fake newsów, dezinformacji oraz globalnych problemów profesjonalne zarządzanie komunikacją przestało być wyborem – stało się koniecznością. O tym, jak
Media i PR Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?
2025-03-27 | 09:30

Jak skutecznie wykorzystać komunikację mobilną w biznesie?

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na ignorowanie nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych. Rozwój technologii mobilnych sprawił, że firmy mają dostęp do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.