Komunikaty PR

Ekologia w e-commerce – oczekiwania konsumentów czy odpowiedzialność w biznesie?

2021-07-30  |  07:30
Biuro prasowe
Kontakt
Ewelina Jaskuła
Good One PR

Edwarda Jelinka 38
01-646 Warszawa
ewelina.jaskula|goodonepr.pl| |ewelina.jaskula|goodonepr.pl
665 339 877
www.goodonepr.pl/

Rynek e-commerce rozwija się coraz bardziej dynamicznie, a zwiększona liczba wysyłanych zamówień może negatywnie wpływać na środowisko. Dzieje się tak szczególnie w przypadku wykorzystywania do pakowania przesyłek plastiku i niebiodegradowalnych opakowań. Bodźcem do zmian w tym obszarze dla przedsiębiorców powinna być troska o środowisko, ale gdy tego brak z motywacją przychodzą coraz bardziej świadomi konsumenci. Są gotowi zmienić miejsce zakupów na takie, w którym ich zamówienie zostanie spakowane w sposób ekologiczny.

E-commerce rośnie w siłę, a 2020 rok był wyjątkowy dla tego rynku. Obostrzenia dotyczące działania sklepów stacjonarnych sprawiły, że uwagę jeszcze większej liczby konsumentów przyciągnęły platformy zakupowe online. Według raportu „E-commerce 2021” sporządzonego przez interaktywnie.com, Polska jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków sprzedaży internetowej na świecie. W tym roku jego wartość może przekroczyć nawet 100 mld zł[1]. Jak wynika z deklaracji niemal 85 proc. Polaków –  po zakończeniu pandemii nie planuje kupować online rzadziej niż obecnie. Dodatkowo, 10 proc. badanych zamierza zwiększać wydatki na zakupy w sieci[2].

Folia zmorą sprzedaży online

Rozwój rynku e-commerce przekłada się na zwiększenie ilości odpadów, które powstają przy pakowaniu zamówień. Istotne jest wdrażanie zmian zgodnych z ideą less lub zero waste zarówno przez gigantów, jak i małe firmy.

Wydawać by się mogło, że małe zmiany nie mają sensu, jednak od jednego kroku milowego postawionego w ciągu wielu lat, ważniejsze są te małe, ale wdrażane sukcesywnie. To zdecydowanie przepis na sukces w kontekście wprowadzania rozwiązań proekologicznych w funkcjonowaniu każdego przedsiębiorstwa, a realne korzyści naprawdę robią wrażenie. W Glosel od roku systematycznie implementujemy kolejne etapy stosowania ekologicznych materiałów do pakowania naszych przesyłek. Przykładowo w ciągu roku, przy wysyłce ok. 200 tys. paczek miesięcznie zużywaliśmy średnio ok. 40 ton folii. Obecnie podstawowy wypełniacz produkujemy osobiście. Wykorzystujemy do tego celu kartony, w których otrzymujemy dostawy. Choć generujemy 20 ton odpadu kartonowego miesięcznie, to ok. 10 ton przerabiamy na wspomniany wypełniacz, a drugą połowę sprzedajemy firmom, które produkują kartony, m.in. dla nas. Na mnie te liczby robią ogromne wrażenie pod kątem wielkości, ale też pokazują możliwości odpowiedzialnego gospodarowania odpadami – mówi Łukasz Kierus, Prezes Zarządu spółki Glosel, pod parasolem której znajdują się marki takie jak Bee.pl i TaniaKsiazka.pl.

Z konieczności czy z własnej woli?

Choć działania proekologiczne są stopniowo wymuszane na firmach legislacyjnie, to idea less waste jest już znajoma coraz większej liczbie przedsiębiorców, którzy w większości wpisują ją w działalność CSR. Jak pokazuje badanie „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej”, właściciele firm angażują się w działania CSR przede wszystkim ze względu na chęć wzmocnienia swojego wizerunku (83 proc.). Ważniejsze jest jednak to, że już niemal co druga firma podejmuje aktywności w obszarze CSR z poczucia obowiązku prowadzenia firmy w sposób zrównoważony, z myślą o środowisku i społeczeństwie. Podjęcie działań, mających na celu przeciwdziałanie postępowaniu degradacji naszej planety deklaruje 78 proc. firm.

Dodatkowo, jak wskazuje raport firmy doradczej Deloitte „Climate check: Business’ views on environmental sustainability”, aż 77 proc. członków kadr zarządzających potwierdziło, że zarządy ich firm są zaniepokojone zmianami klimatu i ich wpływem na biznes. To niezwykle istotne, aby właśnie decydenci zdawali sobie sprawę z zagrożenia, jakie niosą coraz szybciej postępujące zmiany klimatyczne. Mają oni bowiem największy wpływ na zmiany w firmie.

Konsument rządzi

Poza chęcią wzmocnienia swojego wizerunku oraz działania na rzecz środowiska, trend ekologicznego pakowania podyktowany jest oczekiwaniami konsumentów. Badania zrealizowane przez Ipsos MORI (we współpracy z DS Smith) w ubiegłym roku pokazują, że aż 85 proc. respondentów chce otrzymywać zakupione produkty online, zapakowane w minimalną ilość materiałów do tego potrzebną. 64 proc. badanych jest gotowa na zmianę sprzedawcy, jeśli będzie on pakował w sposób bardziej przyjazny środowisku.

Zmiany klimatyczne postępują coraz szybciej i na szczęście coraz więcej i częściej się o tym mówi. Efektem jest zwiększająca się świadomość społeczeństwa w kwestiach ekologicznych. Chcemy wprowadzać zmiany ratujące naszą planetę na każdym możliwym polu. To już nie tylko obowiązkowa segregacja śmieci, czy zakręcanie wody podczas mycia zębów, ale właśnie świadome zakupy czy nawet ograniczanie konsumpcyjności podkreśla Łukasz Kierus z Glosel.

Oczekiwania proekologicznej działalności firm są także widoczne u przyszłych decydentów zakupowych. Badanie zrealizowane na zlecenie Cartoon Network w 13 krajach rejonu EMEA, wśród dzieci w wieku 6-12 lat pokazuje, że aż 91 proc. z nich jest zaniepokojonych zmianami klimatycznymi, a 83. proc. chce zrobić więcej, aby zadbać o naszą planetę. Ponadto 78 proc. młodych respondentów wykazuje chęć pozyskania większej wiedzy o zmianach klimatycznych. Ogromnie cieszy fakt, że ochrona środowiska jest priorytetem dla najmłodszych, czyli przyszłych kupujących.

 – Budujące jest to, że najmłodsi mają naprawdę dużą wiedzę na temat negatywnych zmian klimatycznych. Niepokojące natomiast, że niekiedy są bardziej świadomi niż dorośli, którzy powinni być dla nich przykładem i utrwalać pozytywne wzorce zachowań. Z punktu widzenia przedsiębiorcy ważne jest, aby znać oczekiwania nie tylko obecnej grupy docelowej, ale także przyszłych kupujących. Umożliwi to długoterminowe planowanie działań, odpowiadających na potrzeby konsumentów – komentuje Łukasz Kierus.

Biorąc pod uwagę fakt, jak szybko rośnie rynek e-commerce ogromnie cieszy podejście współczesnego konsumenta do wymagań pod kątem ekologicznym, jakie stawia sprzedawcy. W wielu przypadkach to klient będzie miał większy wpływ na decyzje strategiczne przedsiębiorstwa niż nawet zmiany legislacyjne.

 


[1] interaktywni.com, Raport „E-commerce 2021”

[2] Raport PwC i Digital Experts Club „Strategie, które wygrywają. Liderzy e-commerce o rozwoju handlu internetowego”

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Good One PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja Biuro prasowe
2025-05-13 | 12:00

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Już 27-28 maja odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń poświęconych transformacji gospodarczej i zrównoważonemu rozwojowi – XI edycja konferencji Sustainable
Firma Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej
2025-04-25 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Z apelem o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej płaconej przez osoby wykonujące pozarolniczą działalność gospodarczą wystąpiła do prezydenta Andrzeja Dudy Organizacja
Firma Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania
2025-04-01 | 11:30

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Organizacja przestrzeni w garażu to wyzwanie, z którym zmaga się wielu właścicieli domów. Wąskie regały metalowe stanowią idealne rozwiązanie tego problemu,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju

Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.

Polityka

Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.

Przemysł

Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.