Ekspert podpowiada, co zrobić, aby uniknąć rotacji pracowników
Co drugi Polak jest raczej zadowolony ze swojej pracy, ale prawie 30 proc. wyraża ogromne niezadowolenie z miejsca, w którym jest zatrudniony – wynika z najnowszego Monitora Rynku Pracy. Jakie są najczęstsze powody, dla których pracownicy zmieniają miejsce zatrudnienia? To przede wszystkim chęć zdobycia wyższego wynagrodzenia, rozwoju zawodowego, niezadowolenie z poprzedniego pracodawcy, a także brak benefitów i lepsze dodatki u innego pracodawcy. Ten ostatni punkt powinien być wyraźnym sygnałem dla pracodawców, co zrobić, by utrzymać pracownika w swojej firmie.
Niskie bezrobocie na poziomie niecałych 5 proc. powoduje, iż nadal mamy w Polsce do czynienia z rynkiem pracownika. Obserwujemy także dużą rotację – szczególnie wśród młodego pokolenia. W ciągu ostatnich 6 miesięcy pracę zmieniło 26 proc. kasjerów i sprzedawców, 24 proc. kierowców, co piąty pracownik biura i robotnik niekwalifikowany, 17 proc. specjalistów z wykształceniem wyższym, a także 15 proc. inżynierów. Znacznie rzadziej zatrudnienie zmieniają brygadziści – tylko 6 proc. w ciągu ostatniego półrocza zdecydowało się na taki krok. Jakie wnioski płyną w tych badań? Pracodawcy powinni szukać sposobów na zatrzymanie pracowników w firmie.
Kto jest najbardziej zadowolony?
Do najbardziej zadowolonej grupy zalicza się top managmement – aż 92 proc. osób zatrudnionych na wysokich stanowiskach zarządzających nie chce zmieniać pracy. Wśród grup wyrażających dużą satysfakcję są także kierownicy średniego szczebla (80 proc.) i kierownicy (76 proc.). Co – zdaniem eksperta – wpływa na zadowolenie pracowników?
– W świecie, który daje nam tak wiele możliwości wynagrodzenie nie jest kluczowe. Wiele osób spędza w pracy nawet kilkanaście godzin godzinnie. Istotna jest zatem satysfakcja z wykonywanego zawodu, a także z pracy u danego pracodawcy. Firma powinna podejmować wszelkie działania mające na celu budowanie swojego wizerunku. Pracownicy powinni widzieć dobre środowisko pracy i możliwości rozwoju. Niezbędna jest długoterminowa strategia, w której firma step by step będzie budować wizerunek pożądanego pracodawcy – mówi Anna Goławska z Commplace.
Jakie kroki powinni podejmować pracodawcy, by utrzymać zatrudnienie i zmniejszyć rotację wśród pracowników? Kluczowe są benefity pozapłacowe.
Co jest na topie?
67 proc. pracodawców postawiło na szkolenia dla swoich pracowników. Wybierali oni zarówno kursy językowe, jak i kursy z umiejętności miękkich. Liczne badania pokazują, że podczas pandemii nieco zatraciliśmy umiejętność pracy z drugim człowiekiem. Wyrobienie w zespole umiejętności miękkich zwiększa jego efektywność i pozwala niwelować konflikty.
Co gorsza, jedynie 54 proc. pracodawców kiedykolwiek zapytało o potrzeby rozwojowe swoich pracowników. Te wyniki są do poprawy.
– Kapitał ludzki jest najważniejszy w firmie. Bez odpowiednio wyszkolonych i lojalnych pracowników żadne przedsiębiorstwo nie odniosłoby sukcesu. Polscy pracodawcy coraz częściej sięgają po narzędzia, która umożliwiają im poznanie oczekiwań osób zatrudnionych. W tym obszarze mamy jeszcze wiele do zrobienia. Brak możliwość realizowania swoich zawodowych ambicji przekłada się na rotację wśród pracowników. Zatem kluczem do zrozumienia potrzeb jest realizowanie komunikacji wewnętrznej – mówi ekspert z Commplace.
A jakie benefity są najczęściej oferowane przez polskich pracodawców? To przede wszystkim prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie na życie, samochód służbowy, bony towarowe czy szkolenia. Te są często organizowane podczas wyjazdów firmowych, co stanowi rozszerzony benefit. Zdaniem eksperta, imprezy integracyjne powinny być organizowane przynajmniej dwa razy do roku. To jeden z niezwykle skutecznych sposobów na budowanie wizerunku przyjaznego pracodawcy i scalenie zespołu.

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.