Komunikaty PR

Elementy strategii marketingowej. Czy pamiętałeś o wszystkich?

2021-08-02  |  16:00
Biuro prasowe

43% firm nie posiada strategii marketingowej*. Z kolei aż 50% osób błędnie utożsamia strategię marketingową z planem marketingowym. Czym zatem jest strategia? Jakie obszary obejmuje? Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy strategii marketingowej.

Elementy strategii marketingowej: cele i plany

Cel strategiczny to szerokie, nadrzędne stwierdzenie, które zazwyczaj odnosi się do długoterminowej perspektywy. Plan jest bardziej szczegółowy, precyzyjny i obejmuje działanie lub działania, które zostaną podjęte, aby osiągnąć cel strategiczny. Jeśli czujesz się trochę zagubiony lub nie masz pewności, od czego zacząć, analiza SWOT to świetny sposób, aby zagłębić się w twoją firmę (jak również w szersze otoczenie rynkowe), zidentyfikować pewne możliwe do zrealizowania cele i zadania. Przeprowadzenie analizy SWOT zachęca do zidentyfikowania mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń. Dzięki temu uzyskasz jasny obraz tego, w czym się wyróżniasz, co możesz poprawić, jakie masz potencjalne możliwości i wyzwania, z którymi będziesz musiał się zmierzyć. Przeanalizuj również czynniki polityczne, ekonomiczne, społeczno-kulturowe, technologiczne, naturalne i demograficzne (analiza PEST), aby lepiej zrozumieć środowisko, w którym działa Twoja firma. Posiadanie konkretnych celów i planów jest bardzo ważne dla każdej firmy, niezależnie od jej wielkości, budżetu czy oferty. Twoje cele i plany mogą koncentrować się na zwiększaniu świadomości marki, wdrażania nowości na rynku, wypełnianiu luki między sprzedażą a marketingiem, zwiększaniu wskaźnika otwarć wiadomości e-mail, poprawianiu jakości leadów itp.

Ważna uwaga: każdy cel i plan powinien mieć przypisane konkretne miary. Tylko wtedy możliwa będzie weryfikacja skuteczności podjętych działań.

Przykłady wskaźników:

- X nowych użytkowników odwiedzających stronę WWW miesięcznie,

- X pozyskanych leadów w kwartale,

- X% wzrost sprzedanych produktów,

- X kliknięć w zakładkę „kontakt” na stronie.

Elementy strategii marketingowej: grupa docelowa

Grupa docelowa stanowi zbiór osób, które z największym prawdopodobieństwem identyfikują się z twoją marką i korzystają z jej produktów lub usług. Istnieją marki, które wykorzystują marketing masowy (ich oferta jest skierowana do wszystkich), jednak pozwolić na taki zabieg mogą sobie jedynie nieliczne firmy, które sprzedają produkty powszechnie potrzebne. Dlatego większość przedsiębiorstw kieruje swoje działania do kilku różnych odbiorców lub koncentruje się na określonych, niszowych grupach ludzi. Aby zdefiniować „idealną grupę docelową”, musisz dokonać segmentacji rynku. Istnieją cztery główne kryteria segmentacji rynku:

  • dane demograficzne (wiek, płeć, dochód, stan cywilny itp.),
  • geograficzne (lokalizacja, klimat, kultura, język),
  • psychograficzny (wartości, sympatie, antypatie, style życia, opinie itp.),
  • behawioralne (działania wykonane w witrynie, w aplikacji, w sklepie).

Po przeprowadzeniu segmentacji, warto utworzyć persony. Persona kupującego to fikcyjna postać reprezentująca idealnego klienta. Przypisujesz jej szczegóły, takie jak wiek, dochody, zainteresowania, czy wzorce kupowania.

Poniżej kilka przykładów person:

Firma produkująca luksusowe kosmetyki dla kobiet: kobieta, 35 lat, zainteresowana podróżami, mieszkająca w dużym mieście, pracując na stanowisku wyższego szczebla, znająca 2 języki obce.

Firma produkująca obuwie sportowe: mężczyzna, lat 25, mieszkający w średnim mieście, uprawiający amatorsko sport, zainteresowany zdrowym stylem życia i odżywianiem.

Elementy strategii marketingowej: analiza konkurencji

Analiza konkurencji to proces skupiony na zidentyfikowaniu marek, które stanowią potencjalne zagrożenie dla Twojej firmy. Jakie działania warto wykonać? Rekomendujemy przede wszystkim analizę:

  • produktów
  • działań z obszaru media relations,
  • obecności w social mediach,
  • atrakcyjności strony WWW,
  • działań posprzedażowych,
  • akcji specjalnych.

Pozwala to uzyskać jasne wyobrażenie o tym, w jakim punkcie znajdujesz się ty, a w jakim konkurencyjne marki. Im lepiej poznasz swoją konkurencję, tym łatwiej będzie ci zidentyfikować potencjalne możliwości i obszary, w których możesz prześcignąć i wyprzedzić ją, by zyskać przewagę. Tak więc badanie konkurencji rynkowej nie tylko pomoże Ci pozostać na szczycie, ale także poprawi Twój wgląd w to, jaki rodzaj marketingu działa w Twojej branży, a jaki nie.

Uwaga dodatkowa: nie ma znaczenia, jak niszowa jest Twoja marka, produkt lub usługa, zawsze na rynku będzie istnieć mniejsza lub większa konkurencja, z którą trzeba się zmierzyć. Może nie będzie bezpośrednia, ale z pewnością spotkasz się z konkurencją dotyczącą jakiegoś aspektu Twojej firmy. Mogą to być po prostu alternatywne obszary, w których potencjalni klienci wydają pieniądze, wchodzą w interakcje w mediach społecznościowych lub czytają blogi zawierające treści podobne do Twoich.

Elementy strategii marketingowej: content

Badania przeprowadzone przez Hubspot wykazały, że w 2020 roku aż 70% marketerów inwestowało w content marketing. Dzieje się tak, ponieważ treści na stronie internetowej funkcjonują obecnie jako coś więcej niż suchy opis oferty. Stały się elementem strategii biznesowej. Budują markę. Zyskują przychylność grupy docelowej. Sprzedają. Wśród przykładów takich działań znajdują się:

  • blogi firmowe,
  • infografiki,
  • filmy,
  • przewodniki,
  • autorskie podcasty.

 

Przygotowywane treści powinny być przemyślane. Co to oznacza w praktyce? - Muszą opierać się na badaniu słów kluczowych, sezonowości oraz potrzeb użytkowników – mówi Sebastian Kopiej z agencji Commplace, która wspiera firmy w obszarze tworzenia strategii marketingowej. – Niezbędna staje się tu ścisła współpraca ekspertów ds. SEO, strategów oraz wykwalifikowanych copywriterów. Takie połączenie sprawi, że wygenerujmy content, który zacznie sprzedawać– dodaje ekspert z Commplace.

Powyższe elementy strategii marketingowej to podstawowe obszary, które należy rozważyć, jeśli zależy nam na zwiększonej sprzedaży, zwrocie z inwestycji, czy uzyskaniu pozycji lidera w branży. Można to zrobić samodzielnie lub w przypadku braku wiedzy, specjalistów, czasu – skorzystać z doświadczenia ekspertów z zewnątrz.

 

*na podstawie raportu „Ogólnopolskie badanie strategii marketingowej w firmach”.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.