Axpo Polska podpisało umowę PPA z Grupą R.Power na zakup energii z OZE
Kontrakt obejmuje odbiór energii z elektrowni fotowoltaicznych o łącznej mocy zainstalowanej wynoszącej blisko 300 MWp, które obecnie budowane są w całej Polsce. Szacowana moc poszczególnych elektrowni wynosi od 0,3 MWp do 30 MWp. Ich uruchamianie będzie następowało stopniowo i potrwa do połowy 2023 roku. Operatorem O&M będzie spółka Nomad Electric Services, która zadba o produktywność farm, utrzymanie ruchu i serwis.
W ramach transakcji pomiędzy Axpo Polska a R.Power stworzono indywidualne rozwiązanie, zapewniające rentowność przedsięwzięcia. Axpo Polska odkupi 100% energii wytworzonej przez elektrownie fotowoltaiczne w latach 2022-2026 i będzie pełnić funkcję podmiotu bilansującego. R.Power skorzysta również z instrumentów zabezpieczających ceny, co gwarantuje możliwość otrzymania finansowania bankowego dla tych projektów.
Negocjacje wspierały kancelarie Wolf Theiss Polska i Clifford Chance Warszawa.
Do tej pory spółka Axpo Polska zawierała głównie kontrakty z producentami energii z wiatru, które obecnie tworzą portfel o łącznej mocy zainstalowanej blisko 1,5 GW. Transakcja z R.Power dodatkowo wzmacnia rolę Axpo jako jednego z czołowych odbiorców energii ze źródeł odnawialnych w Polsce.
- Umowa podpisana pomiędzy Axpo i R.Power jest jedną z największych umów PPA zawartych na polskim rynku energii słonecznej i pokazuje, że Axpo utrzymuje rolę wiodącego partnera biznesowego dla sektora OZE w kraju. Będziemy kontynuować współpracę z Grupą R.Power przy innych projektach fotowoltaicznych, które przyspieszą polską transformację energetyczną – skomentował Paweł Wierzbicki, Head Origination i Członek Zarządu Axpo Polska.
- Doceniamy elastyczność i proaktywne podejście Axpo. Budowanie silnych relacji z wiarygodnymi partnerami, którzy są obecni na arenie międzynarodowej, takimi jak Axpo, jest naszym priorytetem. Pozwoli to na zwiększenie skali działalności Grupy R.Power oraz zapewnieni komercjalizację i bankowalność naszym nowym projektom fotowoltaicznym zarówno w Polsce, jak i za granicą, gdyż nasze portfolio na europejskich rynkach się powiększa – dodał Tomasz Sęk, Członek Zarządu R.Power.
Axpo jest obecne na polskim rynku od 20 lat. Klienci w Polsce mogą skorzystać z szytych na miarę umów PPA, a także rozwiązań w zakresie dostaw energii elektrycznej i gazu w oparciu o ustrukturyzowane kontrakty długoterminowe. W ciągu ostatnich sześciu lat Axpo rozszerzyło również swoje portfolio klientów o małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) i obecnie świadczy usługi dla 15 000 tych firm w kraju.
O Axpo
Grupa Axpo jest największym producentem energii odnawialnej w Szwajcarii i międzynarodowym liderem w obrocie energią oraz sprzedaży energii słonecznej i wiatrowej. 5 tysięcy pracowników Grupy łączy doświadczenie i wiedzę z pasją do innowacji. Axpo opracowuje dla swoich klientów innowacyjne rozwiązania energetyczne w oparciu o najnowocześniejsze technologie już w 40 krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji.
O R.Power
Grupa R.Power jest największą grupą w sektorze fotowoltaiki w Polsce, gdzie rozwija portfel farm fotowoltaicznych o mocy ponad 6 GWp. Deweloper posiada projekty w różnych krajach Europy w tym w Polsce, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii oraz Rumunii. Grupa R.Power działa w całym łańcuchu wartości rynku PV – rozwija projekty elektrowni, buduje je, jak i świadczy usługi zarządzania, serwisowania i obsługi elektrowni fotowoltaicznych oraz jest producentem energii z elektrowni fotowoltaicznych.
W ciągu ostatnich dwóch lat Grupa R.Power pozyskała rekordowe finansowanie projektowe w wysokości 772 mln zł złotych. W czerwcu tego roku ustanowiła program emisji zielonych obligacji o łącznej wartości nominalnej do 1 mld zł. W ramach pierwszej serii wyemitowano obligacje o łącznej wartości nominalnej 175 mln zł.
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Zielona lekcja na farmie wiatrowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
Resort rolnictwa pracuje nad zmianami w ustawie o dzierżawie rolniczej. Nowe przepisy mają uporządkować kwestię umów dzierżawy, dziś często zawieranych w formie ustnej, bez rejestracji, co uniemożliwia rolnikom uprawiającym dzierżawioną ziemię starania o krajowe i unijne dopłaty. Ministerstwo zapewnia, że na zmianach skorzystają obie strony. Wkrótce mają ruszyć konsultacje projektu ustawy z rolnikami, a nowe przepisy mogłyby wejść w życie w 2026 roku.
Polityka
Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa
Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.