Axpo Polska podpisało umowę PPA z Grupą R.Power na zakup energii z OZE
Kontrakt obejmuje odbiór energii z elektrowni fotowoltaicznych o łącznej mocy zainstalowanej wynoszącej blisko 300 MWp, które obecnie budowane są w całej Polsce. Szacowana moc poszczególnych elektrowni wynosi od 0,3 MWp do 30 MWp. Ich uruchamianie będzie następowało stopniowo i potrwa do połowy 2023 roku. Operatorem O&M będzie spółka Nomad Electric Services, która zadba o produktywność farm, utrzymanie ruchu i serwis.
W ramach transakcji pomiędzy Axpo Polska a R.Power stworzono indywidualne rozwiązanie, zapewniające rentowność przedsięwzięcia. Axpo Polska odkupi 100% energii wytworzonej przez elektrownie fotowoltaiczne w latach 2022-2026 i będzie pełnić funkcję podmiotu bilansującego. R.Power skorzysta również z instrumentów zabezpieczających ceny, co gwarantuje możliwość otrzymania finansowania bankowego dla tych projektów.
Negocjacje wspierały kancelarie Wolf Theiss Polska i Clifford Chance Warszawa.
Do tej pory spółka Axpo Polska zawierała głównie kontrakty z producentami energii z wiatru, które obecnie tworzą portfel o łącznej mocy zainstalowanej blisko 1,5 GW. Transakcja z R.Power dodatkowo wzmacnia rolę Axpo jako jednego z czołowych odbiorców energii ze źródeł odnawialnych w Polsce.
- Umowa podpisana pomiędzy Axpo i R.Power jest jedną z największych umów PPA zawartych na polskim rynku energii słonecznej i pokazuje, że Axpo utrzymuje rolę wiodącego partnera biznesowego dla sektora OZE w kraju. Będziemy kontynuować współpracę z Grupą R.Power przy innych projektach fotowoltaicznych, które przyspieszą polską transformację energetyczną – skomentował Paweł Wierzbicki, Head Origination i Członek Zarządu Axpo Polska.
- Doceniamy elastyczność i proaktywne podejście Axpo. Budowanie silnych relacji z wiarygodnymi partnerami, którzy są obecni na arenie międzynarodowej, takimi jak Axpo, jest naszym priorytetem. Pozwoli to na zwiększenie skali działalności Grupy R.Power oraz zapewnieni komercjalizację i bankowalność naszym nowym projektom fotowoltaicznym zarówno w Polsce, jak i za granicą, gdyż nasze portfolio na europejskich rynkach się powiększa – dodał Tomasz Sęk, Członek Zarządu R.Power.
Axpo jest obecne na polskim rynku od 20 lat. Klienci w Polsce mogą skorzystać z szytych na miarę umów PPA, a także rozwiązań w zakresie dostaw energii elektrycznej i gazu w oparciu o ustrukturyzowane kontrakty długoterminowe. W ciągu ostatnich sześciu lat Axpo rozszerzyło również swoje portfolio klientów o małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) i obecnie świadczy usługi dla 15 000 tych firm w kraju.
O Axpo
Grupa Axpo jest największym producentem energii odnawialnej w Szwajcarii i międzynarodowym liderem w obrocie energią oraz sprzedaży energii słonecznej i wiatrowej. 5 tysięcy pracowników Grupy łączy doświadczenie i wiedzę z pasją do innowacji. Axpo opracowuje dla swoich klientów innowacyjne rozwiązania energetyczne w oparciu o najnowocześniejsze technologie już w 40 krajach Europy, Ameryki Północnej i Azji.
O R.Power
Grupa R.Power jest największą grupą w sektorze fotowoltaiki w Polsce, gdzie rozwija portfel farm fotowoltaicznych o mocy ponad 6 GWp. Deweloper posiada projekty w różnych krajach Europy w tym w Polsce, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii oraz Rumunii. Grupa R.Power działa w całym łańcuchu wartości rynku PV – rozwija projekty elektrowni, buduje je, jak i świadczy usługi zarządzania, serwisowania i obsługi elektrowni fotowoltaicznych oraz jest producentem energii z elektrowni fotowoltaicznych.
W ciągu ostatnich dwóch lat Grupa R.Power pozyskała rekordowe finansowanie projektowe w wysokości 772 mln zł złotych. W czerwcu tego roku ustanowiła program emisji zielonych obligacji o łącznej wartości nominalnej do 1 mld zł. W ramach pierwszej serii wyemitowano obligacje o łącznej wartości nominalnej 175 mln zł.
BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
Zeneris Projekty z umowami na blisko 1,3 mln zł
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.