Komunikaty PR

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

2025-03-12  |  16:20
Biuro prasowe
Źródło: iStock

Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji „Prospołeczne oblicze polityki klimatyczno-energetycznej”.

Celem spotkania jest pogłębienie debaty publicznej dotyczącej korzyści społecznych towarzyszących wdrażaniu gospodarki neutralnej klimatycznie do 2050 roku oraz poprawie bezpieczeństwa energetycznego UE i Polski. Jego organizatorami są Koalicja Klimatyczna, Climate Action Network Europe (CAN Europe) oraz Instytut na rzecz Ekorozwoju (InE). Wydarzenie odbywa się pod patronatem Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Zostało też objęte patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ), którego dyrektorzy Hubert Różyk oraz Adrian Kondaszewski wezmą udział w panelach.

Podczas konferencji eksperci, przedstawiciele rządu, samorządu, organizacji pozarządowych i biznesu oraz strony pracowniczej będą dyskutować na kluczowe dla skuteczności polityki klimatycznej tematy. Wprowadzenie do dyskusji zapewnią Jan Dusík, Zastępca Dyrektora Generalnego z Dyrekcji Generalnej ds. Działań w dziedzinie Klimatu (CLIMA) w Komisji Europejskiej oraz Adam Traczyk, dyrektor zarządzający Fundacji More in Common Polska, która w szerokich badaniach sprawdziła, co społeczeństwo sądzi o zmianach klimatu i wysiłkach mających im przeciwdziałać.

Polki i Polacy nie mają wątpliwości: klimat się zmienia, a Polska powinna podążać ścieżką ambitnej transformacji energetycznej. Jednocześnie praktyczna implementacja zielonych polityk może budzić kontrowersje, a niekiedy opór. Rozwiązaniem nie jest jednak rezygnacja z ambitnych planów i celów. Polki i Polacy nie tylko dostrzegają zagrożenia związane ze zmianami klimatu i widzą potrzebę ich zwalczania, ale – co być może ważniejsze – w przyjaznych klimatowi politykach dostrzegają szansę na rozwój i drogę ku poprawie jakości życia – mówi Adam Traczyk, dyrektor zarządzający More in Common Polska oraz uczestnik panelu komunikacyjnego. – Kluczem do udanej transformacji jest więc postawienie w jej centrum człowieka i jego potrzeb. Tak, aby każdy z nas czuł, że polityka klimatyczna pracuje dla nas, a nie my dla polityki klimatycznej. Zamiast być kolejnym ciężarem na naszych barkach polityka klimatyczna musi służyć nie tylko ochronie przyrody i klimatu, ale także pozytywnie wpływać na codzienne życie: ceny energii, jakość i koszty żywności, zdrowie, gospodarkę i nowe miejsca pracy oraz na bezpieczeństwo i suwerenność energetyczną. Budowanie silniejszego konsensusu na rzecz klimatu musi uwzględniać polską specyfikę, być zakorzenione w potrzebach społecznych i odpowiadać na obawy wszystkich, bez dzielenia obywateli na lepszych i gorszych w zależności od ich stosunku do ochrony środowiska i klimatu. Politycy natomiast muszą być wiarygodnymi przewodnikami w tym procesie, a nie siewcami niepokoju.

Dwa panele dyskusyjne obejmować będą następujące zagadnienia:

Panel polityczny

  • Jak działać na rzecz zwiększenia sprawiedliwości społecznej polityki klimatycznej bez osłabiania jej celów?
  • Jak polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej może wpłynąć na agendę klimatyczną Unii Europejskiej, w tym regulacje unijne takie jak ETS2? Jak powinno wyglądać ich wdrażanie na poziomie krajowym (Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu, Społeczny Plan Klimatyczny, inne)?
  • Jak osiągnąć optymalizację korzyści i minimalizację kosztów społecznych? Jak włączać społeczeństwo w procesy kształtowania i realizacji polityki klimatycznej?

Moderacja: Wojciech Szymalski, ekspert w dziedzinach zrównoważonego transportu, planowania przestrzennego i rozwoju regionalnego, prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju

Panel komunikacyjny

  • Jak przybliżać społeczeństwu unijną politykę energetyczno-klimatyczną oraz regulacje i działania służące jej wdrażaniu w państwach członkowskich?
  • Jakich narracji i metod komunikacji potrzebujemy w obliczu nasilającej się dezinformacji klimatycznej, niezadowolenia z niektórych polityk unijnych oraz niskiej świadomości korzyści ekonomiczno-społecznych związanych z ich wdrożeniem?
  • Jak mówić o działaniach dla klimatu w taki sposób, by budować akceptację dla rozwiązań służących ograniczaniu emisji?

Moderacja: Robert Jurszo, dziennikarz i publicysta, specjalizujący się w tematyce przyrodniczej i relacjach między człowiekiem a środowiskiem, wyborcza.pl

W gronie ekspertów z zakresu polityki klimatycznej, energetyki, komunikacji, nauk społecznych, edukacji klimatycznej i działania mediów, którzy wezmą udział w panelach, znaleźli się: Adrian Kondaszewski, dyrektor Departamentu Spraw Międzynarodowych MKiŚ; Hubert Różyk, dyrektor Departamentu Edukacji i Komunikacji MKiŚ; Justyna Ochędzan, prezeska Wspólnoty Roboczej Związków Organizacji Socjalnych; Maciej Zaboronek, ekspert ds. polityki klimatycznej, Wydział Polityki Gospodarczej OPZZ; Joanna Furmaga, prezeska Polskiej Zielonej Sieci; Krzysztof Stańko, zastępca Prezydenta Miasta Rzeszowa; Aleksandra Bełdowicz, dziennikarka Rzeczpospolitej w serwisie klimat.rp.pl; Marta Piechocka-Nowakowska, socjolożka, edukatorka - Biblioteki dla klimatu; Anna Siewiorek, Senior Campaign Lead, Fundacja Climate&Strategy.

Konferencja odbywa się 19 marca 2025 roku w Centrum Konferencyjnym Zielna, ul. Zielna 37 w Warszawie. Aby wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o rejestrację do 14 marca 2025.

Wydarzenie będzie dostępne również dla szerokiej publiczności dzięki transmisji na żywo na Facebooku - LINK DO WYDARZENIA

Program konferencji jest dostępny TUTAJ.

Źródło informacji: Koalicja Klimatyczna

Logotypy

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną! Biuro prasowe
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają
Energetyka BCC: Energetyka, podsumowanie roku
2024-12-28 | 12:30

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Transformacja polskiej energetyki przyśpieszyła w 2024 roku  – udział węgla w miksie energetycznym maleje, a odnawialne źródła energii zyskują na znaczeniu. Jednak szybkie
Energetyka Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
2024-12-19 | 04:00

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.

Holding specjalizujący się w innowacyjnych rozwiązaniach na rynku OZE - Eco Run (dawn. Supreme Global) uzyskał blisko 3,3 mln zł brutto przychodów ze sprzedaży komponentów OZE

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Prawo

Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury

Obecnie w Unii Europejskiej obowiązuje 27 różnych systemów odsyłania migrantów. W efekcie tylko co piąty nakaz powrotu jest faktycznie realizowany. Komisja Europejska zaproponowała wspólny europejski system powrotów, który ma na celu szybsze, prostsze i skuteczniejsze procedury. Nowe przepisy uzupełnią pakt o migracji i azylu przyjęty w zeszłym roku. – Nie rozwiązuje to jednak wszystkich problemów. Konieczna jest restrykcyjna kontrola i wsparcie krajów, żeby zapobiec dalszej migracji – ocenia europoseł Arkadiusz Mularczyk.

Handel

Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu

W 2024 roku eksport polskich produktów i przetworów rolno-spożywczych wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim do rekordowej wartości w euro. Pozytywną dynamikę odnotował handel zarówno z krajami Unii, jak i spoza wspólnoty. Dalsze sukcesy polskich eksporterów będą zależały m.in. od zwiększania udziału produktów wysokoprzetworzonych w zagranicznej sprzedaży. Wszystko zależeć jednak będzie od popytu i międzynarodowych regulacji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.