Komunikaty PR

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

2025-03-12  |  16:20
Biuro prasowe
Źródło: iStock

Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji „Prospołeczne oblicze polityki klimatyczno-energetycznej”.

Celem spotkania jest pogłębienie debaty publicznej dotyczącej korzyści społecznych towarzyszących wdrażaniu gospodarki neutralnej klimatycznie do 2050 roku oraz poprawie bezpieczeństwa energetycznego UE i Polski. Jego organizatorami są Koalicja Klimatyczna, Climate Action Network Europe (CAN Europe) oraz Instytut na rzecz Ekorozwoju (InE). Wydarzenie odbywa się pod patronatem Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Zostało też objęte patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska (MKiŚ), którego dyrektorzy Hubert Różyk oraz Adrian Kondaszewski wezmą udział w panelach.

Podczas konferencji eksperci, przedstawiciele rządu, samorządu, organizacji pozarządowych i biznesu oraz strony pracowniczej będą dyskutować na kluczowe dla skuteczności polityki klimatycznej tematy. Wprowadzenie do dyskusji zapewnią Jan Dusík, Zastępca Dyrektora Generalnego z Dyrekcji Generalnej ds. Działań w dziedzinie Klimatu (CLIMA) w Komisji Europejskiej oraz Adam Traczyk, dyrektor zarządzający Fundacji More in Common Polska, która w szerokich badaniach sprawdziła, co społeczeństwo sądzi o zmianach klimatu i wysiłkach mających im przeciwdziałać.

Polki i Polacy nie mają wątpliwości: klimat się zmienia, a Polska powinna podążać ścieżką ambitnej transformacji energetycznej. Jednocześnie praktyczna implementacja zielonych polityk może budzić kontrowersje, a niekiedy opór. Rozwiązaniem nie jest jednak rezygnacja z ambitnych planów i celów. Polki i Polacy nie tylko dostrzegają zagrożenia związane ze zmianami klimatu i widzą potrzebę ich zwalczania, ale – co być może ważniejsze – w przyjaznych klimatowi politykach dostrzegają szansę na rozwój i drogę ku poprawie jakości życia – mówi Adam Traczyk, dyrektor zarządzający More in Common Polska oraz uczestnik panelu komunikacyjnego. – Kluczem do udanej transformacji jest więc postawienie w jej centrum człowieka i jego potrzeb. Tak, aby każdy z nas czuł, że polityka klimatyczna pracuje dla nas, a nie my dla polityki klimatycznej. Zamiast być kolejnym ciężarem na naszych barkach polityka klimatyczna musi służyć nie tylko ochronie przyrody i klimatu, ale także pozytywnie wpływać na codzienne życie: ceny energii, jakość i koszty żywności, zdrowie, gospodarkę i nowe miejsca pracy oraz na bezpieczeństwo i suwerenność energetyczną. Budowanie silniejszego konsensusu na rzecz klimatu musi uwzględniać polską specyfikę, być zakorzenione w potrzebach społecznych i odpowiadać na obawy wszystkich, bez dzielenia obywateli na lepszych i gorszych w zależności od ich stosunku do ochrony środowiska i klimatu. Politycy natomiast muszą być wiarygodnymi przewodnikami w tym procesie, a nie siewcami niepokoju.

Dwa panele dyskusyjne obejmować będą następujące zagadnienia:

Panel polityczny

  • Jak działać na rzecz zwiększenia sprawiedliwości społecznej polityki klimatycznej bez osłabiania jej celów?
  • Jak polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej może wpłynąć na agendę klimatyczną Unii Europejskiej, w tym regulacje unijne takie jak ETS2? Jak powinno wyglądać ich wdrażanie na poziomie krajowym (Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu, Społeczny Plan Klimatyczny, inne)?
  • Jak osiągnąć optymalizację korzyści i minimalizację kosztów społecznych? Jak włączać społeczeństwo w procesy kształtowania i realizacji polityki klimatycznej?

Moderacja: Wojciech Szymalski, ekspert w dziedzinach zrównoważonego transportu, planowania przestrzennego i rozwoju regionalnego, prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju

Panel komunikacyjny

  • Jak przybliżać społeczeństwu unijną politykę energetyczno-klimatyczną oraz regulacje i działania służące jej wdrażaniu w państwach członkowskich?
  • Jakich narracji i metod komunikacji potrzebujemy w obliczu nasilającej się dezinformacji klimatycznej, niezadowolenia z niektórych polityk unijnych oraz niskiej świadomości korzyści ekonomiczno-społecznych związanych z ich wdrożeniem?
  • Jak mówić o działaniach dla klimatu w taki sposób, by budować akceptację dla rozwiązań służących ograniczaniu emisji?

Moderacja: Robert Jurszo, dziennikarz i publicysta, specjalizujący się w tematyce przyrodniczej i relacjach między człowiekiem a środowiskiem, wyborcza.pl

W gronie ekspertów z zakresu polityki klimatycznej, energetyki, komunikacji, nauk społecznych, edukacji klimatycznej i działania mediów, którzy wezmą udział w panelach, znaleźli się: Adrian Kondaszewski, dyrektor Departamentu Spraw Międzynarodowych MKiŚ; Hubert Różyk, dyrektor Departamentu Edukacji i Komunikacji MKiŚ; Justyna Ochędzan, prezeska Wspólnoty Roboczej Związków Organizacji Socjalnych; Maciej Zaboronek, ekspert ds. polityki klimatycznej, Wydział Polityki Gospodarczej OPZZ; Joanna Furmaga, prezeska Polskiej Zielonej Sieci; Krzysztof Stańko, zastępca Prezydenta Miasta Rzeszowa; Aleksandra Bełdowicz, dziennikarka Rzeczpospolitej w serwisie klimat.rp.pl; Marta Piechocka-Nowakowska, socjolożka, edukatorka - Biblioteki dla klimatu; Anna Siewiorek, Senior Campaign Lead, Fundacja Climate&Strategy.

Konferencja odbywa się 19 marca 2025 roku w Centrum Konferencyjnym Zielna, ul. Zielna 37 w Warszawie. Aby wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o rejestrację do 14 marca 2025.

Wydarzenie będzie dostępne również dla szerokiej publiczności dzięki transmisji na żywo na Facebooku - LINK DO WYDARZENIA

Program konferencji jest dostępny TUTAJ.

Źródło informacji: Koalicja Klimatyczna

Logotypy

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną! Biuro prasowe
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają
Energetyka BCC: Energetyka, podsumowanie roku
2024-12-28 | 12:30

BCC: Energetyka, podsumowanie roku

Transformacja polskiej energetyki przyśpieszyła w 2024 roku  – udział węgla w miksie energetycznym maleje, a odnawialne źródła energii zyskują na znaczeniu. Jednak szybkie
Energetyka Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.
2024-12-19 | 04:00

Eco Run celuje w 10 mln zł za 4 kw. 2024 r.

Holding specjalizujący się w innowacyjnych rozwiązaniach na rynku OZE - Eco Run (dawn. Supreme Global) uzyskał blisko 3,3 mln zł brutto przychodów ze sprzedaży komponentów OZE

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Ochrona środowiska

PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej

Rekordowe w historii zyski Grupy PGE pozwolą na dalszą transformację energetyczną i kolejne inwestycje. Spółka planuje budowę bateryjnych magazynów energii, będzie też intensywnie rozwijać inwestycje w odnawialne źródła energii, szczególnie offshore, a także sieci dystrybucyjne. Analizuje też możliwość budowy elektrowni jądrowej w Bełchatowie. – Nasze plany to dalsza transformacja grupy zmierzająca w stronę tego, czego oczekuje od nas rynek – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Handel

Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów

Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, utrudnia planowanie działalności gospodarczej i inwestowanie w warunkach rosnącej niepewności. W tej sytuacji wiele firm wstrzymuje się z inwestycjami bądź gromadzi zapasy surowców i półproduktów na kolejne tygodnie działalności. Amerykańskie cła powodują wprowadzenie taryf odwetowych ze strony dotkniętych nowymi przepisami krajów. W efekcie globalny handel wyhamuje, a wraz z nimi spowolni rozwój gospodarczy.

Bankowość

Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.