Enefit podsumowuje kolejny udany rok na polskim rynku i planuje nowe inwestycje
Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych producentów energii w krajach bałtyckich, podsumowuje kolejny rok zakończony sukcesem. W 2021 r. firma zakontraktowała łącznie 2,1 TWh, z czego ponad połowę stanowi sprzedaż energii elektrycznej. Po pięciu latach obecności na polskim rynku Enefit stale rośnie i poszerza zakres swoich usług. W drugiej połowie roku planowane jest wdrożenie kolejnego rozwiązania, jakim będzie nowa usługa związana z ładowaniem samochodów elektrycznych.
W ubiegłym roku Enefit sprzedał w Polsce ponad 1,2 TWh energii elektrycznej i 920 GWh gazu. Spółka kieruje swoją ofertę zarówno do dużych klientów, którzy rocznie zużywają ponad 20 GWh energii, jak i mniejszych, ze zużyciem poniżej tego progu. Obecnie, firma współpracuje z 1316 klientami biznesowymi, dostarczając energię dla podmiotów z takich sektorów jak: FMCG, handel, przemysł ciężki i lekki, logistyka, służba zdrowia i segment hotelarsko-gastronomiczny.
Klienci Enefit decydowali się głównie na formę kontraktacji tradycyjnej po stałej cenie energii, czyli „FIX”. Wyjątek stanowili jednak odbiorcy przemysłowi. Duże przedsiębiorstwa wybierały model klikany „KLIK”, czyli zakup energii w transzach, po cenie ustalanej na podstawie aktualnej sytuacji rynkowej.
– Ubiegły rok pod względem obrotu energią był wyjątkowy, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Sprzedaliśmy nieco mniej energii niż w roku 2020, jednak nasz udział w rynku gazu był wyższy. Przewidujemy, że ten rok powinien być stabilniejszy pod względem zakupu energii niż poprzedni – mówi Maciej Kowalski, dyrektor zarządzający Enefit w Polsce i dodaje – Jesteśmy obecni w Polsce już pięć lat. W tym czasie poszerzyliśmy działalność i ugruntowaliśmy naszą pozycję na rynku, jednak nie zwalniamy tempa. Nadal rozwijamy usługi efektywności energetycznej, a także pracujemy nad ofertą odnawialnej energii dla odbiorców biznesowych w formacie Corporate PPA (Corporate Power Purchase Agreement).
W 2020 r. Enefit podpisał umowę z Orange Polska, która nadała spółce rolę integratora umożliwiającego klientowi podpisywanie w tym czasie Corporate PPA z wytwórcami energii z OZE. Firma zamierza jednak nadal rozpowszechniać tę formę kontraktacji, która jest najbardziej atrakcyjna dla dużych przedsiębiorstw.
Efektywność energetyczna oraz działalność w segmencie OZE
W Polsce Enefit oferuje również usługi zwiększające efektywność energetyczną, które pozwalają na redukcję kosztów stałych w firmach. Są to m.in. rozwiązania inteligentnych instalacji oświetleniowych dla budynków, audyt efektywności energetycznej oraz sprzedaż fotowoltaiki.
Grupa Eesti Energia posiada również spółkę Enefit Green, która pozyskuje energię ze źródeł odnawialnych. Obecnie w Polsce działa 19 elektrowni słonecznych o mocy nieco ponad 18 MW. Spółka poszerza swoją obecność w kraju i planuje kolejne projekty, które aktualnie są już na etapie budowy bądź końcowych decyzji inwestycyjnych. Ich łączna moc to ponad 50 MW.
Inwestycje spółki w rozwiązania zielonej energii są częścią strategii całej Grupy. Eesti Energia przyjęła zobowiązanie, że do 2024 r. wytwarzać będzie 43% energii elektrycznej i ciepła ze źródeł odnawialnych.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.