Enefit zawarł umowę CPPA z URSA Polska na sprzedaż energii
Enefit, oferujący rozwiązania energetyczne dla klientów biznesowych, podpisał umowę typu Corporate Power Purchase Agreement (CPPA) z fizyczną dostawą energii elektrycznej dla firmy URSA. Firma dostarczy łącznie ok. 35 700 MWh energii, w całości wyprodukowanej przez nowo wybudowaną farmę fotowoltaiczną Enefit Green w Dębniku. Jest to jeden z pierwszych kontraktów Corporate PPA, którego przedmiotem jest stosunkowo niewielki wolumen energii. To szansa dla firm o mniejszym zapotrzebowaniu energetycznym na gwarancje pochodzenia energii odnawialnej i stabilność cen.
Umowa pomiędzy URSA i Enefit została zawarta na siedem lat. Obejmie dostawę ok. 5 100 MWh zielonej energii rocznie, dostarczonej przez farmę fotowoltaiczną Enefit Green – Solar Park Dębnik o mocy wytwórczej na poziomie 6 MW. Pozostałe zapotrzebowanie energetyczne klienta Enefit zapewni za pomocą zakupów transzowych z rynku bądź poprzez kolejne umowy typu CPPA. W ramach umowy firma zagwarantuje także obsługę bilansowania energii farmy Enefit Green.
Gwarancja zielonej energii
Współpraca Enefit i URSA to jeden z pierwszych na rynku kontraktów CPPA zawartych na mniejszy niż dotychczas wolumen energii. Możliwość korzystania z takiej formy kontraktacji przez firmy o niższym zapotrzebowaniu na zieloną energię, zapewnia nie tylko dalszy, bardziej dynamiczny rozwój OZE w Polsce, ale również szereg korzyści dla klientów biznesowych.
– Corporate PPA było dotychczas skupione wokół dużych jednostek wytwórczych oraz bardzo dużych przemysłowych odbiorców energii. Teraz otwieramy się także na firmy, które mają mniejsze zapotrzebowanie na energię z OZE. W czasach niepewności na rynku i stale rosnących kosztów, przedsiębiorstwa te zyskują możliwość zagwarantowania stabilności cen oraz bezpieczeństwa odbioru – mówi Maciej Kowalski, Dyrektor Zarządzający Enefit w Polsce i dodaje: – Cieszymy się, że będziemy rozwijać naszą współpracę z URSA i wspólnie dążyć do zeroemisyjności, jednocześnie realizując strategię zielonej transformacji.
URSA to jeden z wiodących producentów i dystrybutorów najwyższej klasy materiałów do izolacji termicznej i akustycznej stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym, usługowym i ogólnym.
– Podpisanie umowy z Enefit na dostarczanie energii pochodzącej z OZE jest jednym z ważnych elementów naszej strategii dochodzenia do redukcji emisji CO2 o 30% do roku 2030. URSA podjęła wyzwania związane ze strategią programu ESG w 2020 roku i z powodzeniem realizuje jej kolejne elementy – mówi Mirosław Gawryluk, Dyrektor Generalny URSA Polska.
Działający w Polsce Enefit jest częścią estońskiej państwowej grupy energetycznej Eesti Energia, która opracowała długoterminową strategię osiągnięcia neutralności emisyjnej – najpóźniej do 2045 r. Zakłada ona rezygnację z produkcji energii elektrycznej z użyciem łupków bitumicznych do 2030 r. i przejście na produkcję wyłącznie ze źródeł odnawialnych. W celu realizacji przyjętych założeń, należąca do Grupy firma Enefit Green rozwija portfolio inwestycji w odnawialne źródła energii. Spółka ta posiada obecnie nad Wisłą 19 elektrowni słonecznych o łącznej mocy nieco ponad 18 MW i generujących rocznie ok. 19 GWh energii elektrycznej. Obecnie, trwają również prace nad inwestycjami fotowoltaicznymi w Zambrowie o mocy 8,8 MW oraz w Dębniku, o mocy 6 MW. Parki te mają zostać zrealizowane w 2022 roku.
Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero
Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
Z energią do pracy – Stoen Operator zaprasza na WAT
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.