Jak przygotować firmę na kryzys energetyczny?
Przedsiębiorcy z krajów Unii Europejskiej szykują się na zimowe ograniczenia w dostawach prądu. Zmniejszony import gazu przez Nord Stream 1 i wstrzymanie jego przesyłu przez gazociąg Jamalski oraz ropy przez rurociąg Przyjaźń niepokoją biznes. Dodatkowo, od kwietnia br. Polska wprowadziła embargo na rosyjski węgiel. Jeśli z powodu wojny w Ukrainie dojdzie do ograniczenia dostaw prądu, pierwsi odczują to przedsiębiorcy. Na szczęście zima jeszcze nie nadeszła, a to daje firmom szansę na przygotowanie się na kryzys.
Wiele firm już teraz analizuje aktualne zużycie energii elektrycznej w kontekście efektywności energetycznej swojej działalności. Przyczyn ponoszonych strat może być wiele, chociażby zła izolacja budynku czy korzystanie z przestarzałych linii technologicznych, które pracują w sposób nieefektywny i nadmiernie zużywają prąd.
Jedno jest pewne - dla nieprzygotowanych nadchodzący kryzys może zaważyć na przyszłości firmy, a dla przezornych może stać się szansą na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Audyt
Proces optymalizacji energetycznej czy nawet samowystarczalności energetycznej, powinniśmy zacząć od oceny stanu obiektu i diagnozy problemu. Audyt energetyczny da jasny obraz tego, jakie jest obciążenie cieplne budynku i gdzie występują największe straty. Termomodernizacja obiektu pozwoli zminimalizować straty ciepła nawet o kilkadziesiąt procent. Okna nowej generacji, właściwa izolacja ścian i dachu spowodują, że do ogrzania budynku będziemy potrzebowali mniej energii niż dotychczas. W budynkach przemysłowych ważna jest również skuteczna izolacja instalacji zewnętrznych, co w konsekwencji doprowadzi do zwiększenia efektywności obiektu pod kątem utrzymania ruchu i kosztów eksploatacji.
Ściany i dach
Ocieplenie elewacji i izolacja dachu to podstawowy krok do podniesienia efektywności energetycznej budynku. W przypadku obiektów już istniejących w grę wchodzą metody zewnętrznego zabezpieczania ścian. Co ważne – izolacja nie stanowi ochrony wyłącznie zimą. Właściwie dobrana do typu budynku i budulca warstwa ochronna, wygeneruje oszczędności w sezonie letnim. Jest to szczególnie znaczące w przypadku dachu, który jest najszybciej nagrzewającą się częścią budynku, co wpływa na temperaturę powietrza wewnątrz budynku. Czy można zabezpieczyć dach przed słońcem?
– Często zapominamy o tym, że dach należy chronić nie tylko przed wilgocią wywołaną opadami deszczu lub śniegu – mówi Jarosław Szalpuk z Seleny ESG. – Na stan poszycia dachu równie mocno oddziałują promienie UV. Dodatkowo mają one wpływ na obniżenie komfortu termicznego pracowników oraz niekorzystne warunki pracy urządzeń znajdujących się wewnątrz budynku, co zmusza przedsiębiorców do stosowania klimatyzacji czy chłodzenia. Rozwiązaniem jest zastosowanie na dachu innowacyjnej powłoki refleksyjnej COOL-R®, która znacząco wpłynie na koszty utrzymania przedsiębiorstwa, obniżając wydatki na klimatyzację nawet o 50%.
Prąd DIY
Gdy już wykonasz audyt energetyczny, prawidłowo zaizolujesz ściany i dach, czas na produkcję własnej energii elektrycznej. Montaż paneli fotowoltaicznych na budynkach biurowych i produkcyjnych staje się popularną praktyką przedsiębiorstw, które w dobie wzrostu cen energii szukają skutecznego sposobu na redukcję kosztów utrzymania nieruchomości, a tym samym umożliwiają włączenie się w proces światowej transformacji energetycznej. Z kolei magazynowanie energii z nadprodukcji to sposób na zabezpieczenie firmy w sytuacji globalnej destabilizacji źródeł zasilania.
– Panele fotowoltaiczne, dotychczas kojarzone w Polsce z niewielkich inwestycji na domach prywatnych, zaczynają coraz pewniej wchodzić do obiektów wielkopowierzchniowych. – mówi Wojciech Chyłek z Seleny ESG. – Ważne jednak, żeby projekt instalacji i jego realizację powierzyć specjalistom, nie tylko z powodu wieloletnich gwarancji na materiały. Budynki halowe powstające na przestrzeni ostatnich 20 lat, projektowane są według ściśle określonych norm konstrukcyjnych, przede wszystkim dbając o rachunek ekonomiczny inwestora. Z tego powodu nie pozostawiają dużego zapasu na nośności dachu. Dlatego kluczowa jest szczegółowa analiza i dokładne oszacowanie możliwości danego obiektu – dodaje.
Kultura zużycia energii
W procesie zmian często pomijamy oczywiste aspekty. Czy wiesz, że żarówki LED zużywają o 80% mniej prądu od tych tradycyjnych? Jeśli więc jeszcze nie masz ich w swojej firmie nie warto dłużej z tym zwlekać. Pamiętaj, że tradycyjne żarówki aż około 95% pobieranego prądu wykorzystują tylko na emitowanie energii cieplnej, a jedynie 5% na świecenie.
Oprócz coraz bardziej oczywistego dla nas segregowania odpadów – wprowadź w swojej firmie kulturę oszczędzania prądu. Nie tylko z myślą o biznesie, ale przede wszystkim z myślą o środowisku. Odłączanie od zasilania nieużywanych urządzeń, gaszenie światła w pustych pomieszczeniach i inne „małe” kroki w sumie dają duże efekty, które mają wpływ dla nas wszystkich.
Local content w energetyce jądrowej
SPIE kupuje spółkę Elektromontaż-Poznań
Nowe perspektywy na rynku. Czy OZE zasili portfele inwestycyjne?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.