Komunikaty PR

Koniec fotowoltaiki po 1 kwietnia? Jak zmiany wpłyną na opłacalność inwestycji?

2022-03-29  |  14:00
Biuro prasowe

Wszyscy odczuwamy skutki dynamicznie rosnących cen prądu. Niestety nic nie wskazuje na to, że sytuacja ulegnie poprawie w najbliższym czasie. Racjonalnym rozwiązaniem jest przejście na zieloną energię, jeśli sytuacja mieszkaniowa daje taką możliwość. Jednak mimo popularności zielonej energii w Polsce, wielu z nas proces inwestycji w OZE postrzega jako skomplikowany i ryzykowny. A nie musi on taki być! Wyliczenia kosztów inwestycji i czasu zwrotu oraz znalezienia wiarygodnego instalatora można dokonać przy użyciu jednego narzędzia.

Od wiosny 2021 roku branża fotowoltaiczna żyje nowelizacją ustawy o odnawialnych źródłach energii. Przegłosowane zmiany zaczną obowiązywać już od 1 kwietnia br. Jednym z głównych argumentów mających przekonać konsumentów do montażu fotowoltaiki był net-billing, czyli nowy sposób rozliczeń prosumentów z dostawcami prądu. W porównaniu do obowiązującego obecnie systemu wypada on mniej korzystnie, co dało się zauważyć w reklamach firm fotowoltaicznych. „Załóż panele przed 1 kwietnia”; „Fotowoltaika nie będzie się opłacać” – te komunikaty utrwalały się w naszych głowach od wielu miesięcy. Wiadomym jest, że prosumenci, którzy zdążą podłączyć instalację do sieci do końca marca będą mogli przez 15 lat rozliczać się na starych zasadach. Ten argument z całą pewnością wpłynął na wyniki sprzedaży w ostatnim czasie, ale jak sytuacja będzie wyglądała od nowego kwartału?

Nietrudno zauważyć, że w obliczu zachodzących zmian konsumentom brakuje wyjaśnienia, że system rozliczania ulegnie zmianie, ale będzie to oznaczało końca opłacalności generowania prądu ze słońca. Oczywiście czas zwrotu z inwestycji będzie dłuższy, ale prosumenci w dalszym ciągu będą obserwować oszczędności w miesięcznych rachunkach za energię. A to przecież jest najważniejsze. Jeżeli do inwestycji w fotowoltaikę podejdziemy z rozwagą, to z pewnością nie będziemy zawiedzeni.

Nie daj się nabrać naciągaczom na panele słoneczne

Kto chociaż raz nie odebrał telefonu w sprawie fotowoltaiki ręka w górę! Firmy fotowoltaiczne powstawały w ostatnich latach w zawrotnym tempie. Duża konkurencja wpłynęła na swego rodzaju wyścig w wymyślaniu ofert zachęcających do inwestycji w energię ze słońca. A jak wiadomo w lawinie propozycji łatwo trafić na niewiarygodnego wykonawcę i stracić czas oraz pieniądze.

Według naszych danych zdecydowana większość firm fotowoltaicznych to działalności jednoosobowe, co znacznie wpływa na wydajność pracy i terminy realizacji. Sporo przedsiębiorstw jest również zadłużonych – 65 firm na łączną kwotę ponad 2,3 mln złotych. Kiepska sytuacja finansowa powinna zapalić lampkę alarmową, ponieważ brak możliwości wypłacenia się może skutkować upadłością. To z kolei prowadzi do tego, że prosumenci w razie reklamacji nie będą mieli się do kogo zwrócić.  

Prawidłowo zamontowana instalacja fotowoltaiczna powinna działać nawet do 25-30 lat. Aby służyła bez zarzutu, jej moc musi zostać poprawnie obliczona, z uwzględnieniem planowanych zakupów urządzeń elektrycznych. Dokładna analiza nieruchomości, na której dachu mają być montowane panele jest niezbędna.

Nie wszyscy monterzy fotowoltaiki mają odpowiednią wiedzę i umiejętności, aby zapewnić Klientom kompleksową usługę. Boom na to źródło energii i dynamicznie zmieniający się rynek sprawiają, że przedsiębiorcy przyjmują jak najwięcej zleceń, co skutkuje zaniedbaniem jakości wykonywanych usług.

Mając na uwadze, że inwestycja w instalację fotowoltaiczną dla klientów indywidualnych to wydatek rzędu nawet 30 000 zł chcemy, aby każda zainwestowana złotówka zwróciła się z nawiązką.

Dlatego decydując się na zieloną energię należy odpowiedzialnie podejść do wyboru firmy, której powierzymy nasze pieniądze. Weryfikację warto rozpocząć jeszcze przed podjęciem rozmów, a potem należycie sprawdzać inwestycję na każdym etapie rozwoju.

Sprawdzaj firmę, której planujesz powierzyć pieniądze

Na stronie Oferro można skorzystać z katalogu firm fotowoltaicznych. To niezależne źródło informacji sprawdza m.in.:

  • Datę powstania
  • Formę działalności
  • Wpisy w rejestrach długów
  • Liczbę pracowników
  • Informacje o dotacjach z UE
  • Opinie z różnych źródeł dostępnych online

Poznanie tych szczegółów pozwala zweryfikować, czy warto podjąć współpracę z danym podmiotem, czy lepiej poszukać innego instalatora.

Wiedza o własnej nieruchomości to klucz do sukcesu

Powodzenie inwestycji w fotowoltaikę zaczyna się od audytu fotowoltaicznego.

Rozmowa telefoniczna to pierwszy krok, podczas którego konsultant będzie mógł przeprowadzić wstępne rozeznanie i przygotować ofertę.

- Coraz trudniej rozmawia się z Klientami w sprawie fotowoltaiki. Ich niechęć wynika z licznych telefonów od różnych firm, które nie mogą zaproponować konkretów bez informacji o budynku, na którym ma być montowana instalacja – mówi Urszula Gradowska, Dyrektor Generalna firmy DBMS, realizującej projekt Oferro Fotowoltaika. – Ponadto właścicielom domów brakuje wiedzy na temat ich nieruchomości, m.in. o: powierzchni dachu, elementach przeszkadzających, zacienieniu. A to jedne z kluczowych aspektów branych pod uwagę w projektowaniu instalacji fotowoltaicznych.

Nie trzeba się natrudzić, aby w sieci znaleźć informacje o diametralnie różniących się ofertach, czy próbach zmieszczenia na dachu zbyt wielu paneli. Roi się także od zdjęć z nieprofesjonalnie wykonanymi instalacjami. Można tego uniknąć będąc przygotowanym do spotkania.

Co zatem powinniśmy wiedzieć, nim podejmiemy rozmowę z ekspertem z firmy fotowoltaicznej? Najważniejsze są możliwości montażowe dachu, informacje o szacunkowej liczbie paneli i opłacalności danej inwestycji.

Aby ułatwić zdobywanie tych informacji i dać przyszłym prosumentom niezależne i darmowe narzędzie, powstało Oferro Fotowoltaika. Pomaga ono w ocenie czy fotowoltika faktycznie jest dla nas i daje niezbędną wiedzę do rozmów z instalatorami.

Oferro bazuje na zdjęciach satelitarnych, dzięki którym może wyliczyć powierzchnię miejsca pod panele, wykluczając jednocześnie zacienienie i elementy uniemożliwiające montaż. Dodatkowo pod montaż paneli uwzględniamy tylko te połacie, które są dobrze ukierunkowane względem słońca. Gwarantuje to pełne wykorzystanie ich możliwości. Następnie na podstawie rachunków przeliczamy zapotrzebowanie energetyczne, a na końcu raportu przestawiamy także zwrot z inwestycji.

Podejmij decyzję o montażu dzięki Oferro

Przeprowadzenie analizy z użyciem kalkulatora fotowoltaiki Oferro jest niezwykle łatwe. Po wpisaniu adresu nieruchomości, na której montowane mają być panele należy potwierdzić oznaczenie dachu na zdjęciu satelitarnym. Następnie trzeba podać wysokość rachunków i odpowiedzieć na kilka pytań określających stan techniczny budynku. To wystarczy, aby algorytm wygenerował darmowy i spersonalizowany raport.

- Do analizy wykorzystujemy mechanizm przetwarzania obrazów, który pozwala nam na sprawdzenie jaka powierzchnia dachu faktycznie nadaje się pod montaż paneli.  Dodatkowo nasz kalkulator wyposażyliśmy w aktualne ceny prądu i komponentów z różnych półek cenowych – mówi Urszula Gradowska. – Dzięki temu Klient otrzymuje rzetelną wycenę, obliczenie zwrotu z inwestycji i podsumowanie informacji o swojej nieruchomości, które może wykorzystać w rozmowach z firmami fotowoltaicznymi.  

Warto podkreślić, że przy wyliczaniu zwrotu z inwestycji trzeba wziąć pod uwagę wiele zmiennych – m.in.: ceny prądu, ceny energii na giełdzie, godziny słoneczne, które są różne w każdym miesiącu. To skomplikowane obliczenia, ale dzięki nim Klient otrzymuje dokładny wynik ułatwiający mu podjęcie decyzji. Już 4 kwietnia o 18:00 odbędzie się webinar, w którym eksperci Oferro w szczegółach opowiedzą o tym, jak dzięki pomocy naszego narzędzia można oszacować opłacalność inwestycji.

Na końcu raportu można znaleźć rekomendowane firmy do współpracy, które zostały sprawdzone pod kątem sytuacji finansowej, dojrzałości organizacyjnej, perspektyw rozwoju czy opinii dostępnych w Internecie. Wyposażeni w taką wiedzę konsumenci są gotowi do rzeczowych negocjacji z konsultantami z firm fotowoltaicznych.

OZE ratunkiem dla budżetu

Ceny prądu wzrosły już niemal o 40 proc., a wiele wskazuje na to, że pójdą w górę jeszcze bardziej. Dodatkowo nowe regulacje w prawie negatywnie odbiją się na domowych budżetach Polaków. Każdy, kto ma możliwość zamontowania fotowoltaiki na dachu lub gruncie powinien poważnie rozważyć taką opcję. Korzystając z darmowego raportu Oferro dowiemy się, na jaką inwestycję należy się przygotować i po jakim czasie możemy spodziewać się zwrotu. W tym miejscu warto nadmienić, że w Polsce działa wiele programów dofinansowujących zieloną energię. Otrzymując dodatkowe środki czas zwrotu z inwestycji znacznie się skraca.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Amazon: W drodze do neutralności klimatycznej – 10 sposobów Biuro prasowe
2024-07-12 | 12:00

Amazon: W drodze do neutralności klimatycznej – 10 sposobów

Wykorzystywanie bezemisyjnych źródeł energii w całej działalności, obniżenie całkowitego śladu węglowego oraz poziomu emisji dwutlenku węgla, a także wyeliminowanie
Energetyka Endress+Hauser uruchomił laboratorium wzorcujące w Polsce
2024-07-12 | 11:00

Endress+Hauser uruchomił laboratorium wzorcujące w Polsce

Polski oddział Endress+Hauser rozszerzył swoją ofertę o działalność nowego laboratorium wzorcującego. Na podstawie posiadanej przez firmę akredytacji PCA nr AP 200 będą tam
Energetyka Rosnące ceny gazu – jak się przed nimi uchronić?
2024-07-08 | 10:25

Rosnące ceny gazu – jak się przed nimi uchronić?

Od początku lipca zostały wprowadzone podwyżki cen gazu. Oznacza to, że w drugiej połowie 2024 r. rachunki konsumentów wzrosną nawet o 50-60% w porównaniu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.